Hjälp mig! Mitt kök måste vara det fulaste i världshistorian.
Först och främst, dem gula köksluckorna. Skulle vilja måla dem men det verkar vara för svårt att göra själv.
Så vad kan man göra för att dem ska smälta in mer?
Vilken färg kan man ha på väggen?
OM jag ska byta köksluckor blir det varmgråa eller cappuchino. Vad skulle passa till det?
Tänk på att golvet är gråsvart...
Alla förslag mottages tacksamt!!
Bor i en hyresrätt, därför kan jag inte göra vad jag vill.
Trendstyling, 2011-09-07
Hej!
Ja, luckor är lite jobb med att måla själv, men det går bara du har lite tålamod.. Och jag håller me, hualigen vilken jobbig färg :P
Ett tips!
Vet inte var du bor, men om du har någon gymnasieskola/akedemi i närheten där de har bygg/måleri- linje så hör dig för där... Tex här i Sthlm finns det skolor som GÄRNA tar emot sånt och för endast mellan 50-80:- luckan.
*Efter du fått annan färg på luckorna, byt gärna ut handtagen, det gör oerhört mycket.
*Köp ny kakel fog på tub, antingen svart (om du gillar det) eller vit. Kaklet ser ut som nytt efter.
*Måla vitt på väggarna och om du vill, en fondvägg i ev någon rolig färg, eller fondtapet.
Lycka till :)
molle77, 2011-09-07
jag skulle satsa på att måla luckorna vita och byta handtag (ikea har ju jättebilliga handtag tex). Väggen skulle jag nog måla vit för att lätt kunna äbdra färg efter humör på allt annat ;-)
annars när det gäller luckorna.... om du inte vill/kan måla om dem.... byt handtag. sätt kakeldekor i roliga färger (tex lagerhaus har jättefina i gult, rosa, turkost mm). Gör köket färgglatt och försök få det gula att se ut som att det ska vara så.... sätt en rolig fondvägg, varför inte typ denna;
http://www.inreda.com/showProductsDetail.asp?pID=12410&cID=67&agrID=46
den plockar upp det gula och får det KANSKE att smälta in lite.... ;-)
alltid svårt när man bor i hyresrätt.
lycka till!
MamsellZ, 2011-09-07
http://www.kungsfarg.se/kakelkakel/kakel__img_1.htm Här finns massor av kakeldekor, såna som går att ta bort när man vill och återanvända dessutom.
Luckorna är verkligen vidriga! : o Måla dem vita, hör som det skrev som nedan, efter om det finns någon skola som kan tänka sig att måla om dem. Varmgrå eller vita så kan du ha andra färger efter behag sen. Bänkskivorna ser ut att vara laminat? De kan du låta vara om du inte vill kosta på att byta ut dem, alt sätta dekorplast på, har inte gjort det själv men hört andra säga att det är värt det och att det håller längre än man tror. Måla väggarna vita utom kanske vid matplatsen, där kan det vara trevligt med en tapet, gärna neutral om du vill kunna ändra färger lätt med gardiner etc. Och, byt def handtagen! Men spara de gamla, det kan ju hända att hyresvärden kräver att du återställer allt om du flyttar. I nödfall kan handtagen också målas men Ikea, Biltema, Jula etc brukar ha billiga handtag.
MrsHelgesson, 2011-09-07
Det beror lite på vad du har för stil
Sofian, 2011-09-07
blir det inte för vitt med vitt på både luckorna, kaklet och väggen?
:) gör det något med olika vita ?
Sofian, 2011-09-07
Tack tyckte du jag hade det stökigt ;)
Är lite less på att hålla ordning i köket just nu när det ser förj*vligt ut ändå.Tror du vita köksluckor blir bäst och inte att det blir för vitt?
Sofian, 2011-09-07
jadu det vet jag inte riktigt själv. Är öppen för förslag! Men är väl lite insnöad på ljust, shabby chic, fransk lantstil. men skulle vilja blanda ihop det med lite retro.. Om det nu går :)
molle77, 2011-09-07
kolla in mitt kök. jag har helvitt. men jag har brutit av med fondvägg vid matplatsen. personligen tycker jag vitt är en bra grund- då kan man ju lätt byta accesoarer. vill gärna ha typ rosa och lime på våren, mörkare på hösten och är en sucker för julen- så då är allt rött och silver :-D
lycka till vad du än bestämmer dig för!
snabelapan, 2011-09-07
Jag tycker de gula luckorna är fina. Byt till svarta eller vita handtag (finns billiga på ikea)
Måla kakelfogen också. Det finns speciella pennor för sånt. Den blå tapeten däremot är hemsk. Satsa på att måla väggarna i cappuchino istället eller tapetsera, det skulle bli fint till det gula.
Skulle du börja måla om luckorna och det inte blir toppenbra så får du en saftig räkning när du flyttar. Lycka till :0)
MrsHelgesson, 2011-09-08
Du kan ju måla luckorna vita, byta handtagen till svarta eller aluminiumfärgade. Måla väggarna vita och ha gardiner i till exempel champagne eller beiga. Gärna i linne. Eller varför inte gardiner i en stark färg som typ lilla eller turkos. Byta tyget på stolarna till bruna, hade varit coolt i sammet. Sen dekorera med saker i retrofärger. På väggen där du nu har spacklat kan du sen hänga en lite större franskinspirerad tavla, ett konstverk i olika färger. Kanske en fondvägg eventuellt?