Jag ska sälja min villa och vill som alla andra göra så god affär som möjligt. Huset är i sig i ganska gott skick, allt förutom hallen som original sedan huset byggdes 83. Så, nu ska jag få tummen ur och fixa den innan visning. Har hela nästa vecka på mig att renovera.
Så till mina frågor. Hallen är ju gigantiskt. Vad ska jag har för färger och hur ska jag möblera?
Tipset från mäklaren va mörkt golv och ljusa neutrala tapeter.
Tacksam för all input.
MrsHelgesson, 2011-09-03
Oj vad svårt! Om allting är vitt och ljust så kommer rummet att upplevas som ännu större. Samtidigt så verkar det som att det inte kommer in så mycket ljus i rummet. Du ska ju inte bo kvar och då är det kanske ingen idé att lägga för mycket pengar på renovering. Golvet bör definitivt bytas till ett mörkare trägolv. Om du vill måla listerna vita och även trappan i vitt kan du ha valnöt eller kanske samma färg som du har i trappan nu. Även om du inte målar om trappan och listerna kan du ha den färgen. Om det är lågt i tak så tycker jag att du ska välja samma färg på väggarna som i taket. Då upplevs rummet som högre och luftigare. I mitten av rummet, i höjd med garderoben kan du ha en ottoman, eller två bänkar med stoppning. Där kan man sitta och ta på sig skor till exempel. Gärna något i färg, färgklickar behövs lite här och var. Ställ en stor växt under trappan och en bordslampa på golvet, alltså inte en lampa med fot. Ikea har snygga lampor. På den stora väggen där golvlampan står hade jag satt en stor tavla med mycket färg, eller ha en stor spegel så att man kan se sig själv från topp till tå. Byt hatthyllan och skostället.
perry, 2011-09-03
Jag tycker golvet ska vara likadan med rummen intill, annars får det vara. Vita väggar är säkert kort. Lämna listerna kvar som dom är om du inte ska måla trappan.
Skaffa en vit kökssoffa med några mysiga kuddar och överdriv med lampor, det ska vara ljust! Lycka till!
Valle79, 2011-09-04
Tack snälla rara människor! Mycket uppskattat. :) Jag kommer inte att måla om varken trappa eller lister. Ska dock måla dom så dom ser fräschare ut.
Tror mig ha hittat ett mörkt laminatgolv som jag kör på, och det blir förmodligen att jag målar väggarna i en ljus kulör.
Men, vad ska jag har för färg på mattan i trappan? Den är ju grön (!) idag.
Tack!
perry, 2011-09-04
Är mattan lätt att byta så ta en naturvit! Inte världens mest praktiska men finast!
MrsHelgesson, 2011-09-04
Det beror på hur lätt det är att ta bort mattan. Men välj ingen ljus matta för hår, smuts och damm syns väldigt tydligt. Välj mörkröd, grå eller svart till exempel. Sen när det gäller golvet så bör du fråga en expert för det ska ju tåla fukt och vara lätt att göra rent.
erila, 2011-09-04
Om du inte har tänkt göra någon större renovering så tycker jag att du målar väggarna bara. Golvet kan få en frän effekt då. De nya ägarna kanske ändå vill lägga klinker, måla trappen, ta bort garderoben, byta dörrar osv.. så frågan är om det egentligen ger så jätte mycket att lägga in ett laminatgolv? Försök istället göra det mysigt med möbler osv.
Trendstyling, 2011-09-06
Halloj!
Läste denna tråd nu...
Kör gärna på neutrala färger/toner... Detta pga: Alla tycker olika om inredning/färger och därför bör du måla ljust på väggar med ditt golv du hittat. Hoppas du inte köpt FÖR mörkt golv bara, Smutsen syns väldigt mycket på mörkt laminat (vi hade en kund som sålde sin bostad och hade lagt in mörkt laminat, redan 2 dgr senare ångrade han sig då varenda litet dammkorn syntes :(
Köp gärna "återigen" neutral matta på trappstegen såsom sandfärgat eller beige passar bäst till laminatgolvet och där syns inte heller smutsen så mycket.
Behöver du hjälp sedan att tillföra möbler/rekvisita mm? Återkom vid intresse så ska jag hjälpa dig på bästa sätt...
Vänligen
Natalie
Nathhaly, 2011-09-06
Vad har ni för golv i övriga rummen ? Det absolut snyggaste är att lägga in likadana golv överallt för att få en enhetlighet i alla rum. Och jag tycker helt klart att du ska lägga in trägolv istället för laminat, det står mycket högre i kurs än "låtsasgolv". Vi har precis blivit av med alla fulla laminatgolv ur vår lägenhet.
Färgmässigt tycker jag du bör satsa på, precis som tidigare kommentarer, välja en ljus och neutral ton. Och måla listerna och trappen med vit färg, det kommer bli så mycket snyggare och "lyfta rummet". Strunta hellre i väggarna och ta listerna om du inte vill lägga för mycket pengar på det.
Nathalie
Valle79, 2011-09-09
Såhär fick det bli. Tack alla snälla människor för tipsen! Jag uppskattar det verkligen.
MrsHelgesson, 2011-09-15
Hahaha.. det är ju ett hus i Sjuntorp! Jag bor i Sjuntorp och har åkt förbi detta huset ett flertal gånger. Vi har alltid sagt hur fint det är. Kul. Du gjorde det jättesnyggt ju.