Hej.
Vi köpte hus för 1 1/2 år sedan.
Vi har målat en massa furu! Nu har vi kommit till köket. Det är ganska nya luckor samt att ägaren valt att kakla stora partier i köket. Därför känner vi att helrenovering av kök får vänta. Därermot ska vi måla om luckor, byta handtag, ev golv och bänkskivor.
Vilken färg ska vi välja, vilket golv och vilka bänskivor? Kaklet är blandade olika grå och beiga toner.
perry, 2011-09-01
måla luckorna vita, eller äggskalsvita, så sticker inte vitvarorna ut så. ekskiva passar fint.
MrsHelgesson, 2011-09-02
Jag håller med nedanstående, antikvit eller äggskalsvit. Däremot tycker jag ni borde behålla diskbänken för rostfritt är det bästa. Ni kan ju iallafall behålla det tills ni renoverar hela köket. Jag har svårt att föreställa mig att någon annan bänkskiva skulle passa till det kaklet ni har nu. Kanske en i sten i gråsvart melerat.
hannao, 2011-09-02
Hej.
Vi lämnade in våra luckor för lackning för ett år sedan, det blev ett helt nytt kök, kostade 5500 kr och blev superläckert. Tycker absolut inte att ni ska välja antikvitt utan vanligt vitt. Annars kommer luckorna se skitiga ut med tanke på att era vitvaror är kritvita. Hade jag varit som er så hade jag rivit ner kaklet och spacklat och målat vitt. På väggen ovanför diskbänken kan man sätta en glasskiva, eller bara måla med väggfärg i glans 20 som är avtorkningsbar, till ni vet vad ni vill göra med köket sedan. När ni väl ska renovera "på riktigt" måste ni ju ändå riva ner kaklet. Men ni kanske då väljer att köpa helt nya luckor och då är det lite onödigt arbete att lägga ner nu. Lycka till!
Issabel, 2011-09-02
Jag håller med hannao, kritvitt är finare än äggskalsvit, vi lackerade om våra luckor från stockholms-vit till kritvitt! (finns bilder på mitt kök..) Om kaklet som sitter är bra gjort kan man kakla nytt uppepå!
perry, 2011-09-03
Jaså det var rostfritt! Byt inte bänkskivan då. Och Kritvita luckor är nog finast. Men låt kaklet vara kvar, dom är ju fina. Nytt färg och handtag gör jättemycket och blir inte dyrt.