Vi håller på att kakla badrummet och det är snart dags att lägga plattorna på golvet. Plattornas storlek är 30*60 och ska läggas på bredden sett från dörren. I duschen som vi ska ha mitt på den vänstra långa väggen kommer vi i stället att lägga 10*10-plattor. Innan vi påbörjar golvläggningen skulle jag vilja veta hur du hade valt att lägga plattorna. Skulle du lagt utan förskjutning med en tredjedels eller hälften? Jag har lagt ut några plattor i badrummet enligt de tre alternativen. Jag tror att jag har bestämt mig men det är alltid kul att höra hur andra hade gjort!
Linska, 2011-08-20
Jag skulle def. lagt utan förskjutning!
lilla_snigel, 2011-08-21
Jag skulle absolut ha lagt med 1/3 förskjutning.
Don-T, 2011-08-21
1/3 Föll mitt öga i smaken
kalixgrodan, 2011-08-22
Jag arbetar med inköp av keramik och ser ganska många badrum varje dag. Med tanke på att du valt stora plattor både till golv och vägg skulle jag välja att ha 1/3 förskjutning, för att göra rummet lite mer intressant. Du hade väl inte tänkt att ha fogpassning mellan golv och vägg längs långsidorna? Lite svårt att se på bilderna om det är möjligt. Antingen har man fogpassning eller så försöker man ser man till att fogarna melllan vägg och golv inte möts vid något tillfälle. Jag tror att det kommer att bli fint. Själv har jag valt 10x30 matt vitt på vägg, skifferliknande antracitgrå 15x15 på golv och stavmosaik i antracit stenimitation ovan tvättställskiva och på wc-låda i min gästtoalett, samma golv återfinns även i entrén som möter golvet i wc:n. Har en spegel från ts-skiva till tak. Om du inte har kaklat alla väggar ännu rekommenderar jag att du sätter in en infälld spegel ca. 200mm bred från golv till tak utom plattan längst ned och högst upp. Det är jättesnyggt, hade gjort det om jag bara hade haft utrymme.
inredamedmera, 2011-08-22
Hej och tack för ett långt och intressant svar! Ja jag har tänkt att lägga golvet med 1/3 förskjutning för det känns helt klart mer intressant! Vi ska inte ha fogpassning mellan långväggarna och golvet då klinkersen kommer att ligga på andra hållet... Hur det blir mot de kortare väggarna får vi se...
Blir ingen infälld spegel då väggarna nu är klara, men tack för tipset! Hoppas att det blir bra i alla fall! Kommer dock ha en 160 cm bred spegel ovanför handfaten på den högra långa väggen.
Ja 1/3 är vad jag har tänkt...
Det är vad jag hade tänkt.
Kul att du tyckte till!