Vill ha hjälp med att inreda vårt allrum/gillestuga lite mer "modernt". Skinnsoffan, tegelväggen (eller ska den kanske målas), TV-bänken, öppna spisen är jag nöjd med, men resten!! Ett "hopplock" med egna och ärvda teakmöbler. Kan tyckas vara kult för många men jag vill ha en mer modernare/klassisk hörna. Är tacksam för alla förslag
VillaVillakullen, 2011-07-25
Att måla tegelväggen vit tycker jag vore en bra idé!! Dels för att få rummet att kännas ljusare men också att minska antalet olika bruna nyanser. Jag föresår även att du målar de bruna bokhyllorna vita så de inte syns så mycket mot väggen bakom. Kanske även ge dem några nya snygga knoppar/handtag? Om soffan går att ställa in i hörnet efter väggen föreslår jag att du gör det. En sån möblering känns nog mer harmonisk och kanske även ger plats för en mysig fåtölj framför öppna spisen? Ös på med mycket textil i soffan som går i samma färger/nyanser som matta - så ni får mysa ordentligt! Arbetshörnan kan lätt kännas rörig då den består av flera små möbler i olika höjder, Jag föreslår en enda lååång vit bänkskiva med mycket lådor/förvarig under. (Finns superbilligt på t.ex Ikea.) Kanske piffa nuvarande hyllplan med vit färg och lite fina korgar/boxar? Kanske vill ni avskärma myshörnan från arbetsrummet med ett rejält draperi?
Lycka till!
carpediem-, 2011-07-27
Att måla tegelväggen vit skulle ju vara jättefint.
För att få det ljusare och mer modernt kan du ju även måla golvet och trappan vit.
Vitmålad tegelvägg och vitmålat golv hittar du i min blogg
http://madame-edith.blogspot.com/
MamsellZ, 2011-07-27
Måla tegelväggen vit, måla bordet vitt och sätt dekorplast på skivan eller byt ut det mot ett fyrkantigt eller runt, inte rektangulärt.
Byt ut golvlampan.
Sätt fotona på väggen, i grupp.
Sälj teakmöblerna, måla dem inte, de ser inte moderna ut iaf. Bor du nära mig kan jag tänka mig hyllorna haha. Ha hyllor som är lika breda nertill som upptill.
Byt ut mattan och kuddarna (el sy nytt tyg till kuddarna) samt skaffa minst två kuddar till.
Trappan skulle göra sig snyggare vit om ni orkar med det projektet, ett tips är att måla vartannat trappsteg så kan ni använda den medan den torkar och sen måla resten.
Byt ut datorbordet och hyllan till vita eller svarta. Alt behåll teakmöblerna, det går att få det modernt och snyggt med teakmöbler, men ni har för mycket blandat.
Byt ut spisrakorna mot mer moderna och ställ upp lyktan ovanpå spisen ist och ta bort stjärnan.