Detta är våran andra hyresrätt som jag kände hade så stor potential när vi såg den första gången! Det är en trea med egen ingång och i ett supermysigt område, men nu har vi bott här i en månad och jag vantrivs! Jag får inte någon röd tråd på inredningen, även fast det var fint i den förra lägenheten. Eftersom att det är en hyresrätt kan jag inte göra så mycket åt grunden, men hjälp mig - snälla ni - och kom med idéer!
Jag gillar stilrent och minimalistiskt - fast med glada färger.
Ps. Det ligger utspridda saker, stök, kartonger och gud vete allt. Bortse från det är ni snälla! :)
catew, 2011-07-07
Hej Jag förstår hur du känner, vi bor oxå i en hyreslägenhet sen 6 år tillbaks. Själva grunden kan man inte göra något åt men nya tapeter och färg kommer man långt med. Vi känner först nu att vi trivs med våran lägenhet och då har vi tapserat om bara vardagsrummet 4 gånger. Mitt råd till dig är att titta runt på denna sidan efter inspiration och köpa inredningstidningar för att få ideer vad som kan passa hos er. Sen får det ibland ta lite tid.
Vi har tagit bort ett kökskåp på golvet i vårat kök där vi har våran diskmaskin och tagit bort en lucka på ett skåp där vi har micron. Självklart har vi sparat detta på vinden för kommande hyresgäster.
Lycka till med lägenheten.
Fridolin, 2011-07-09
Det som slår mig är jag ser ditt album är två saker, 1) lägenheten ser rätt mörk ut (kan bero på kameran förstås) och 2) de delar av lägenheten som du gillar är mer färgstarka. Det borde alltså gå att trolla lite med färg och belysning.
Idé för köket: Istället för svartvit tapet som du nämner kanske du kan köpa kakeldekor i någon fin färg? Ta upp färgerna i den fina handduken som hänger på spisen. Blanda upp det vita med rosa och turkos "plattor" t.ex. (Lagerhaus har hyfsat billiga). En matta, antingen i färg eller svart och vitrandig, skulle ge ett mer ombonat intryck. Jag skymtar turkosa detaljer lite här och var så du kanske kan ha det turkosa som röda tråden i köket? Jag skulle byta ut ljusen till höger mot någon mer i ögonfallande turkos detalj eftersom fönstret är i blickfånget. Gröna växter gör också under för ett rum. kryddor i snygga krukor ser hemtrevligt ut. Spaljén skulle ju helt klart bli snyggare i vitt men det kanske inte är så poppis i en hyreslägenhet. Du kanske kan låta en växt slingra i den?
När det gäller vardagsrummet tycker jag att din matta är fin men den smälter inte så bra in i den i övrigt poppiga stilen. Jag skulle byta den mot något modernare snitt och fräschare färg, liknande dem i kuddarna. Ställ några färgstarka förvaringsboxar i tv-bänken. Ställen att förvara dvd och andra småpinaler brukar behövas. Hörnan utmed tapetväggen känns lite tom här kanske en snygg golvlampa eller en stor grön växt skulle platsa? Du skulle kunna satsa på större växter i fönstret också. Svärmorstunga passar nog stilen. Växter gör att det blir mer liv tycker jag. Lycka till!
fxn737, 2011-07-09
Tack!
v.persson, 2011-07-10
Gällande köket:
Får diskmaskinen verkligen inte plats i något skåp? Vi har haft våran under diskhon för att underlätta med slangar och liknande, och även micron (vilket är en precis likadan som våran!) ser ut att passa i ett av skåpen under arbetsbänken.
Sen skulle jag sätta dekorplats på arbetsbänken där micron står. Finns att köpa på rulle, bl.a. hos Bauhaus, i någon snygg färg - kanske rött eller gult? Även kaklet kan få sig en omgång med dekorplast, men jag tycker den randiga tapeten skulle bli lite coolare - speciellt mot den nya bänkskivan :)
Under köksbordet skulle jag lägga en färgstark matta - lite opraktiskt men det gör det strikta vita lite mer ombonat. Hampen på Ikea är ju rätt billig! Eftersom köksfönstret är ganska mörkt skulle jag försöka ha så lite saker där som möjligt för att öppna upp - även byta gardiner till längder för att göra fönstret så stort som möjligt. Men istället sätta en hylla under fururibborna att ha blommor, någon kokbok, en lampa osv. Det både döljer ribborna och blir personligare!
Speglar får alltid effekten av att rummet är större! Jag personligen ser det som levande tavlor :) En maffig spegel där tavellisten sitter idag ger spegling av utsikten utanför fönstret och reflekterar ljus. Det kanske till och med går att sätta en spegel (beroende på mått) ovanför arbetsbänken för ännu mer ljusreflektion?
Vardagsrum:
Först skulle jag, personligen, ändra väggarna - byta ut fondvåderna mot något intressantare antingen i mönster eller färg. Kanske köra samma tapet som du var supen på i köket för att knyta ihop dessa rum lite? Jag skulle också vilja fylla ut rummet lite mer, genom att placera en fotölj (gärna från Ikea) fyndad på blocket för en billig päng under fönstret och sen lägga pengar på en ny klädsel i en rolig färg som man lätt kan byta ut om man tröttnar. Kanske en fotpall också?
Väggen där hundkorgen står idag skulle få en spegel (det där med ljuset igen! ;) ) och gärna ett sideboard under spegeln för lite småprylar! Bredvid Tv-bänken, där det stod några tavlor på bilderna, där skulle jag göra en tavelvägg med färgstarka bilder i svarta ramar.
Röda luckor på tv-bänken för att matcha skåpet ovanför soffan? Döljer sladdar och småprylar samtidigt som det knyter ihop rummet. Skulle även lägga pengar på en ny matta i klarare färger, fler färgstarka detaljer.
Hoppas det hjälpte någonting! :)
fxn737, 2011-07-10
Tusen tack!
ruterdam, 2011-07-21
hej! jag har en fråga gällande tavlorna på bild nr 12, den delen som du gillar. Vart har du köpt dem med "farbröderna" på eller vem är det som har målat dem? jag har skrivit upp namnet på den som målat dem förut men den har kommit bort =(
fxn737, 2011-07-22
Den gula heter Good morning Carl och den lila heter Carl print The show must go on och båda finns på sammyrose.se. Jag vet inte vem som gjort dom.