Vi flyttar till radhus om en månad som är i behov av renovering. Tänkte börja med köket och slå ut väggen mellan kök och vardagsrum. Leker även med tanken att slå ut väggen mellan vardagsrummet och ett sovrum som ligger precis bredvid och ställa matbordet där. Det används idag som matrum, fast det är ett sovrum egentligen. Kommer lägga nytt golv på hela våningsplanet, kom gärna med förslag. Får gärna vara lite mörkare.
Den delen av väggen som är mellsn köksdörren och vardagsrumsdörren är bärande. Resten är det inte.
I köket tänkte vi sätta in Kviks mano högblank, svart bänkskiva och svarta vitvaror. Har dock inte hittat några vitvaror, de jag hittat har antingen kylen eller frysen utgått så att de inte matchar. Kom gärna med förslag hur vi kan sätta köksskåpen. Allt jag kommit fram till är att jag vill ha diskbänken vid köksfönstret, glasskiva istället för kakel, helst spisen i ett hörn om det går att ordna med fläkten (ugnen spelar ingen roll var den är) och en fläkt med en glasskiva (typ liknande denna modell) och spottar i taket. (hur gör man för att få till det?)
Under fönstret sitter ett element idag. Ska vi ha diskhon där så måste det bort. Är det då bäst att flytta elementet eller lägga in golvvärme? Vad kan golvvärme gå på? Ska det flyttas måste det nästan bli till väggen höger om fönstret.
För att sammanfatta det viktigaste, har ni förslag på:
Vitvaror
Golv
Och framför allt: hur vi ska ha köksskåpen
Kom gärna med andra idéet också om ni har några
hannieboo, 2011-06-23
Något sånthär kanske? :) http://i55.tinypic.com/or1h4w.jpg Hoppas du kan tyda min något märkliga ritning haha.. De vita "pölarna" är alltså diskho, och spisen är rätt tydlig i hörnan hoppas jag, och till vänster kyl/frys och ugn :) Svårt att veta om det får plats utan att ha måtten på rummen dock... Dörren till köket från hallen är ju egentligen inte nödvändig om ni öppnar upp heller.. Sen kan man ju ta bort mer av väggen mellan hallen och kök/vardagsrum om det känns lite avlångt, det beror ju på hur öppet ni vill ha det :)
lindasfagravarld, 2011-07-15
Väldigt snyggt med öppen planlösning :) Men min tanke är att det blir väldigt långt från kök till matbord... går det inte att svänga runt på vardagsrum och matsal på ngn sätt? Eller ska ni ha ngt litet "frukostbord" att sitta vid i köket och ha matsalen för middagar?
Vi renoverade just om vårt kök, kika gärna in på bilder ;) Mkt jobb men helt klart värt det när det var klart!