Hej!
Behöver verkligen akut hjälp med vårt vardagsrum som är ett projekt som liksom har "blivit över". Vi har nyss delat av rummet (vi behövde ytterligare ett sovrum) och ska måla och tapetsera samt köpa lite nya möbler. Egentligen vill jag kasta ut allt men åtminstone sofforna får bli kvar och troligtvis det höga glasskåpet som jag tänkte måla vitt. Även om det inte syns i detta rum, så gillar jag modernt, vitt och svart. Limegrönt tycker jag är fint som accentfärg. Alla idéer mottages tacksamt! Och gärna tips på vart jag hittar de nya möblerna/tapeterna/inredningsdetaljerna åxå :)
iceflower, 2011-05-26
Måla dörrarna vita, alltså ramen runt glaset, kan bli riktigt fint!
iceflower, 2011-05-26
vad e tanken...ska ni ha tv där eller bara soffor, ett mer sällskapsrum?
Mig_e_lilla_jag, 2011-05-27
Tack för tipset! Rummet ska användas som sällskapsrum, ingen tv.
Wiola, 2011-05-28
Hej, ser lite rörigt ut men det finns ju förutsättningar! Mitt tips är att möblera sofforna mitt emot varandra fast med deras kortsidor mot dörren, framför fönstret-ger ett mer välkomnande intryck och kakelugnens plats framträder. Flytte det underbara höga skåpet till väggen där den ena soffan står, så du ser det direkt när du kommer in - måla inte detta, det är vackert och tonen går igen i sofforna. Klä gärna vitrinrutorna med tunt vitt tyg så blir det lugnare. Den lägre byrån skulle kunna målas vit, stå kvar med en stor spegel över (jysk, rusta och ikea) och några ljuslyktor... En trevlig vedkorg bredvid kakelugnen ser mysigt ut. Någon liten kista/korg med lock döljer leksakerna om du vill ha dem där. Jag hade valt att göra väggarna vita, köpa en grön matta under bordet (ikeas hampen är prisvärd och faktiskt lättstädad) några gröna ljus på bordet och höga krukor i vitt el grönt i fönstret kanske. Klarar du dig itan den lilla hyllan/byrån så ta bort den. Hoppas jag har bidragit till någon ny idé-lycka till från Wiola
Fridolin, 2011-05-29
Bevara dörrkarmarnas färg. De ger karaktär, tycker jag. Jag skulle ta bort byrån intill dörren så att det blev "fri passage" där. Det ger ett luftigare intryck.Om du behöver förvaringen kan du ställa den där skåpet står nu. Pröva att ställa sofforna i vinkel (om plats finns) istället för mittemot varandra , antingen med ena soffan mot fönstersidan (men det kanske bli konstigt svårt att säga genom en bild) eller i vinkel på andra sidan med kortändan mot dörren. Det ser mer inbjudande ut tycker jag och då har man också kakelugnen i blickfånget när man sitter i soffan och man ser de som kommer in genom dörren när man sitter. Plocka bort möbeln som nu står intill soffan och ställ skåpet där istället. Vill du skapa mer dramatik i möblemanget kan du måla skåp, byrå och soffbord svarta för att hålla ihop det hela.
En vit bas på väggar är ju lätt att ändra med textilier osv. men det vore nog snyggt att måla kakelugnsväggen i någon mörkare ton så att kakelugnen får träda fram lite. Grafitgrå kanske? Låt det grå gå igen i soffkuddarna och mixa med lime och svart som du gillar.
Mig_e_lilla_jag, 2011-05-30
Att möblera sofforna som du säger var en bra idé, det ska jag prova. Tror att det blir vita väggar men funderar på en vit/svart tapet på den innersta väggen..
En vedkorg låter ju mysigt också, även om vi inte kan elda i kakelugnen för tillfället. Tack! :)
iceflower, 2011-05-31
finns även färg, finns eventuellt på panduro, i frost...som man målar på så det blir en frostad yta, kan oxå vara fint på vitrinskåpets dörrar
iceflower, 2011-05-31
hade jag varit dig hade jag nog bara haft vitrinskåpet där inne och kanske en byrå, för många blir för rörigt intryck
Mig_e_lilla_jag, 2011-06-01
Att ställa sofforna i vinkel är också ett alternativ, ska testa det. Förstår precis hur du menar med att "måla fram" kakelugnen.
Lustigt att du nämner grått till väggen... Vi köpte faktiskt grå väggfärg till rummet, tills vi insåg ett vi har beige/bruna soffor (klantigt, jag vet!). I mina ögon passar det inte alls ihop... har jag fel?
Mig_e_lilla_jag, 2011-06-02
Ser nu att sofforna ser lite gråaktiga ut på bilderna. Det är de alltså inte, utan mer åt det beige/bruna hållet. Så tokigt... :/