Lite dåliga bilder, tog de kvällstid. Men väggarna är nu beiga med grå fondvägg. Vill göra om detta... hur möblera? Färger på väggar, ev fondvägg, några tips? Hur möblera (har soffan sedan tidigare och tycker inte riktigt att den passar i nya lgh men kommer ändå behålla den). Nytt soffbord ska inhandlas, tips? Och gardiner behövs, tavlor osv.... alla tips mottages tacksamt :)
Fick inte med tv-bänken på bild men den är svart med vita luckor!
Emma_87, 2011-05-19
Hej, verkar vara en mysig lägenhet. Jag tycker du ska invenstera i en svart rya matta, ett vitt soffbord skulle vara snyggt och gardiner skulle jag satsa på ett par vita enkla. Jag gillar dom beiga väggarna, men en fond tapet skulle liva upp bakom soffan, då behöver man heller ingen tavla på den väggen. Om du nu inte vill ha det beiga skulle jag föreslå att måla väggarna vita, Sen har du ju plommonfärgade kuddar i soffan, ta in mer av den färgen så som ljuslycktor o annat.
Några tips av mig :-)
Kram Emma
mariamaria, 2011-05-19
Tack för tipsen! Problemet är att den korta väggen är grå, resten beiga, så fondväggen hade vi tänkt på den grå korta väggen... men kanske bättre med fondvägg längs med den längre väggen? Har tyvärr lite svårigheter att ha prydnader framme, har en ettåring hemma som gillar att plocka i det mesta :) Så därför tänkte jag mer tavlor o gardiner för att få till lite mer ombonat!
Smultronflickan, 2011-05-20
Läste nedan om ditt problem var fondväggen skulle vara. Sätt den på den gråa väggen men spara av fondtapeten och gör lite större tavlor av den och häng bak soffan så följs det åt och du får lite liv i hela rummet.
Trendstyling, 2011-05-21
Tillför gärna längder på gardin endast på den vänstra sidan av fönstret, alltså täck hela den sidan med tex vita längder, gärna ifrån tak och ner. På detta sätt "lurar" man ögat lite och fönstret/rummet ser större ut.
Vill du ha ombonat/myskänsla, föreslår jag en en stor ljus/vit matta, tex rya. Tex detta soffbord till kanske?
http://www.mio.se/Vardagsrum/Bord/Soffbord/Smile-Soffbord/
Vad gäller fondvägg är det mest praktiskt/snyggast att sätta bakom en soffa, alternativ sätta den på motsatta vägg och göra som nedan skrivit, tavlor av samma tapet. Tänk på att tavlor inte bör placeras för "högt upp" ovan soffa utan nederkanten på tavelramen bör vara ca 25cm ovan ryggstödet (gäller lite större tavlor som är ca 80x100 och större)
Försök hitta en eller fler accentfärger du gillar och tänk igenom en röd tråd när det gäller rekvisita såsom kuddar, pläd, vaser etc.
Lycka till och ha en trevlig kväll =))
mariamaria, 2011-05-21
Tack för dina tips! Tips på tapet till fondvägg? Om vi ska ha den bakom soffan, innebär det att det blir en ganska stor vägg som blir fondvägg, därav kanske tapeten bör vara ganska diskret... Lampan i hörnet är fastskruvad i taket, vet ej hur det blir med gardin bakom hela lampan? Om det var så du menade!
Trevlig kväll!
Trendstyling, 2011-05-23
Halloj igen!
Ja, ngn diskret är mitt tips ifall du vill ha den på hela väggen, alternativ som oxå är läckert är att du kan göra en Stor ram-fond som täcker bakom soffan och upp samt måla vitt runt om.
OJJJ, blir nog lite svårt då jag inte har en aning om vad du/ni gillar och är ute efter, men kika in på någon tapet-firma och titta på deras väggar/tapeter och i pärmar, där finns så mkt att välja mellan, eller på nätet. Vi valde en vitmönstrad diskret på Bauhaus som vi blev kära i =)
Klart det kan gå ändå med gardinen där och blir det ett för "rörigt intryck" så ta bort den, men det tror jag inte :O)