Jag behöver verkligen hjälp med mitt sovrum. För snart 2 år sedan så la vi in ett mörkbrunt golv (bild 1) i mitt sovrum. Sängstommen är utbytt till en mellanbrun Hopen från IKEA nu, men jag vill göra om....IGEN.
Jag ska tapetsera en fondvägg där huvudgaveln ska vara i den tapet som syns på bild 3. I övrigt är det vita tapeter i rummet. Nu funderar jag på att ta bort min Hopen och istället göra en egen huvudgavel som jag klär i det tyg som finns på bild 2? Jag ska ha genomgående lila som accentfärg i sovrummet nämligen. Skulle det bli bra, eller tror ni att jag är ute och cyklar i mina tankar nu?
Tips och förslag mottages tacksamt, men det måste vara budgetvarianter =)
MamsellZ, 2011-04-19
Tapetsera först och så ber du att få en provbit på Jysk och håll upp mot tapeten : ) Båda är snygga, men om mönstret syns tydligt på vaxduken så kanske det blir för rörigt? Tack för tipset förresten, vaxdukstyg föll mig aldrig in haha, har svart fuskskinn på min gavel nu men ska göra den lite mer vadderad och ev sätta i knappar, men kanske byter jag bara tyg.. = )
najaden, 2011-04-19
Alternativt tar du med dig tapetrullen in på Jysk och ser hur tyget och tapeten passar ihop. Där jag bor ligger Rusta och Jysk vägg-i-vägg!
Diana87, 2011-05-21
jag hade målat gaveln i vitt, inte lagt upp den lila tapeten (den är snygg) men ögat tröttnar! Jag har en fond vägg i nästan varje rum och jag är såååå trött på det. Iställer hade jag piffat upp med snygga kuddar i olika lila nyanser samt gjort en tavelvägg ovanför sängen så att det in te ser för tomt ut.Golvet är skitsnyggt!!
Chalelle, 2011-06-20
Tycker du ska ha en vit säng och sätta in en fonvägg istället så ögat inte blir trött eller att du tröttnar fort. Köp överkast och kuddar och lägg i lila, så har jag gjort inne hos mig.... sen lila gardiner och sen kan man måla på lila på sakerna. Ska själv prova att måla bokstäver i lila och prova måla lite tavelramar lila...
Det är min tanke
Men textil tycker jag gör helheten och då kan du lätt byta om du blir trött.
// Jeanette
qatta, 2011-06-28
Borde svarat för länge sen, men ja....det har jag missat =) Tack för tipset! Det händer mycket i huvudet, men lite i rummet för tillfället dock ;) Funderar på att bara måla om sängen i vitt istället, det blir bra mot den svarta fondväggen och det mörka golvet. Sen får vi se vad som händer, kanske gör jag min egen sänggavel en dag ändå =) Ska ta å köpa upp mig på tyget i vilket fall som helst =)
Tack för infallsvinklarna iallafall! =)
qatta, 2011-06-28
Jag kan ta med ett prov från bägge för att se hur det ser ut. Just nu lutar det dock åt att måla sängstommen vit och bara ta fondtapeten. Mycket som snurrar i skallen som aldrig kommer in i rummet *Hihihi* Men tack för tipset!
qatta, 2011-06-28
Tack! Jag älskar golvet! Så det blir en vit sängstomme och förmodligen den svarta tapeten med blommorna på, men sedan är det nog stopp. Kan hända att just den tapeten får agera urtavla till min jätteklocka med lösa siffror som jag funderar på att hänga upp där. Den är vit och skulle passa bra in i rummet. Tack för idéerna! De tas i övervägande! =)
qatta, 2011-06-28
Det lutar åt att måla om sängen till vitt och bara sätta fondväggen i svart med vita/silvriga blommor. Å sedan ha lila detaljer så som gardiner, kuddar, lakan, överkast osv.
Tack för att dina idéer! De finns med i planeringen!