Jag och min pojkvän är två studenter som nyligen har flyttat in i en 3:a. Vi har lite problem med sovrummet och vet inte riktigt vad vi ska göra för att få det mysigt och kärleksfullt. Vi är som sagt studenter och kommer inte bo här mer än i högst 2 år och har en begränsad budget. Jag vore jätte tacksam om ni skulle kunna komma med tipps på vad vi skulle kunna göra och kanske även konkreta förslag på ställen där man kan köpa möbler eller annat som skulle passa.
nina77, 2011-03-28
Du behöver egentligen inte göra så mycket...hade jag varit dig så hade jag nog valt att tagit in mer färg. Måla väggarna, vill man inte lägga pengar på färg så hade jag nog valt mer färg på gardinerna, överkastet, kuddar .
En tavla över sängen eller något annat snyggt:)
Coola sänbord men snygga sänglampor...ect ect
Frågan är hur du vill ha det,,, vilken stil? Mörkt eller ljust?
Byrån hade jag nog målat om,,,och köpt andra handtag:)
Hur mycket kan du tänka dig lägga ner?
Jag tycker det är snyggt med en annan färg vid sängen...istället för vit, vit vit hehe
Lycka till
Johanna2311, 2011-03-28
Tack, det var redan till hjälp.
Jag gillar ljusa färger och vill nog ha det stilrent, vad det nu innebär. Lätt att det blir tråkigt bara eftersom jag inte verkar att ha den här inredningskänslan. Men vitt gillar jag men kan även tänka mig att ha några färger som bryter av; så bra idé. Att måla om byrån har jag faktiskt aldrig tänkt på men gillar verkligen den idén. Vet dock inte alls vad för färg det bör vara. Finns det något speciellt för möbler? Ytan är ju lite mer blank.
Hur mycket det får kosta vet jag inte riktigt. =) Med tanke på att jag måste köpa lite saker så får det ju kanske kosta 2000-3000kr.
nina77, 2011-03-28
Oj så mycket....men herregud då kan du göra mycket. Kolla gärna in mitt album ( kärlekens sovrum:) där gjorde vi det väldigt enkelt och lite budget variant. Tyckte själv att resultatet blev bra. Alla människor kan skapa..gäller bara att hitta fantasin. Jag är själv mycket för svart/vit sen att man tar in en annan färg som accent.
1. Vid sängen skulle du kunna måla hela väggen som fondvägg
2. sätt upp en tavellist och dekorera med färg...tavler värmeljushållare ect
3. köpa väggdekor eller väggord.
4. köpa ett häftigt tyg och göra en egen tavla :)
Något måste hända vid sängen tycker jag.
Byrån skulle du kunna måla i vitt eller svart. Använda silver handtag i lite äldre stil:) Som bruka design- sök på google bilder så ser du handtagen...
Sängbord: finns vanliga hyllor som du skulle kunna använda typ små lackhyllor på Ikea eller livinghyllor på mio ect. Eller om du hittar ngt annat roligt.
Taklampa...om du vill ha en billig variant,,,gå på loppis el secondhand butiker. Köp en taklampa med skärm och tyg. Dra bort tyget och spray måla skärmen i svart eller den färg du nu väljer att ha i sovrummet( kejsarlampa). Ett tips i fönstret är om du har möjlighet att köpa större krukor/ högre växter eller en fönsterlampa. Ser lite tomt ut:)
Om du vill kan du ta bort överkaste och köpa eller om du har mörka sängkläder. Bara där får du färg på en gång. Vill du gärna ha överkaste så lägg det över halva...så sängkläderna syns.
Puh vet knappt vad jag har skrivit...... huvudet går varmt.... något som också är snyggt i sovrum är en spegel, får rummet att se lite större ut. Du kan även ha en stege att hänga kläder på bara för att fylla ut rummet med något.
Hoppas det va till någon mer hjälp...
Test dig fram, väntar spännt på bilder:)
Finns speciell möbelfärg...fråga i färghandel:) Du kan om du vill tapetsera byrån men då svänger det riktigt:)
elmar, 2011-03-29
Hej
Här behöver du inte göra så mycket iaf inget som kostar så mycket. Eftersom du gillar vitt, så är det bara och fortsätta i samma spår. Och eftersom jag älskar och har bara vitt så är mitt förslag.
Måla byrån vit, köp nya knoppar till den.
Behåll det vita överkastet, köp vita prydnadskuddar, men vik ned överkastet så påslakan o kuddar syns.Som gärna kan vara färgade, men inte så pråliga.
Köp billiga sängbord, gärna furu som du målar vita. /second hand)
Sänglampor på sängborden.
och till slut, men inte minst ett fint stort väggord över sängen.
det kan du få tag i på tradera,kostar under 200 kr.
Lycka till!
elmar, 2011-03-29
Hej igen
Glömde några detaljer:)
Jag skulle ha målat korgstolen,går bra att måla med pensel, sedan spraya efteråt.
Och lägga i en pläd eller grått fårskinn,några kuddar.
En kristallampa i taket, billig variant (fejk)
Sedan på byrån ett gäng med olika storlekar minst 3 st ljusstakar i fattigmansilver, även ett foto på er, med ram i fattigmansilver.
där har du ditt romantiska sovrum. :=)
Hoppas något av mina förslag faller di i smaken!