Jag skulle vilja ha lite tips till mina föräldrars hall i deras hus. Det är en väldigt liten hall. När man kommer in i den direkt utifrån så är det en yta på knappt 2x3 kvm (om ens det) och direkt har man en trappa upp och en trappa ner. Just nu består hallen av lite krokar och galgar för jackor och en röd sliten byrå. Det finns inte längre några småbarn.
Hallen är det första intrycket när man kommer in och just nu funkar det inte alls. Pga sin lilla yta så har mina föräldrar problem att komma på hur de ska göra hallen bättre och snyggare. Den får gärna vara funktionsduglig men måste inte anpassa efter barn. Eftersom man också måste passera hallen för att komma ner på undervåningen så är det bra om man kan få undan blöta skor så inte hela hallen blir blöt.
Ni får gärna komma med förslag till förvaring, tapeter osv. Hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa oss att få ordning på denna hall!
iceflower, 2011-02-21
Det var svårt med sån liten yta, blir nått att bita i. Först och främst hade jag sorterat ut alla jackor/kläder och skor, dem skor man typ använder 1 gång i veckan-1 gång i månaden eller mindre, likadant med jackor dem hade jag nog tagit bort helt och förvarat i nån annan garderob i huset. På så sätt frigör du yta och det känns mer luftigt så dem skor och kläder man använder varje dag hänger framme och plus att där blir mer plats till gästernas kläder.
Jag hade nog funderat på att byta ut golvet i anslutning till trappan, för trappan hade blitt skitsnygg om ni målat den helt vit, både trappsteg och trappräcke, sen målat självaste trappstegen brunbetsade eller svarta. Såg ut som där fanns ett skåp av nått slag ovanför jackorna, om det går hade jag ryckt bort det helt och hållet. Sen är frågan hur man vill ha det, finns så mycket olika saker att göra, vill man ha en hatthylla och skohylla där man ser allt eller vill dem dölja det mesta? Jag hade satt en mikrolitväv, fråga i måleriaffären om du inte vet vad det är, som ni kunde målat vitt, sen den väggen som man ser raktfram när man står med ryggen mot utedörren där hade jag satt en fondvägg på hela, mina föräldrar satte en tapet med vit botten, sen var där blommönster och streck som går i svart och guld, kan fråga dem vad det är för nån och återkomma. Guldet i den tapeten passar suveränt med det brunbetsade i trappstegen. Sen hade jag tagit bort speglarna på den väggen och byt ut till en lite finare. Ikea har ju skoförvaring som heter Trones skoskåp kostar 349 kr för tre st, finns i olika färger, svart hade passat till om ni målar vitt på väggarna och sätter liknande sån fondtapet jag sa, dem skoskåpen e ju bra, för dem e i plast och även om skorna e blöta så kan man bara sätta ner skorna och sen när det e torrt tar man bara damsugaren och damsugar i dem. Har såna själv, riktigt bra! Tar du svarta ska du nog ta nån svart hatthylla oxå så det matchar. Så såna trones skoskåp längst ner sen en hatthylla och sen kan du sätta en svart vägghylla ovanför hatthyllan där du sätter fina korgar och där kan du kasta ner alla vantar, mössor och reflexer och allt annat möjligt så ligger det inte framme och ser stökigt ut. Sen en riktigt stor dörrmatta, finns på både jysk och bauhaus som du lägger innanför dörren istället för en matta. Golvet vid entreen kan gärna vara samma som golvet i hallen om ni bytar. Sen finns det, tror hornbach eller bauhaus har, det är typ av plast och du har dem på golvet där du ställer blöta och leriga skor så stannar smutsen på den, svårt att förklara, men såna kan man ha 2 el 3 stycken in i det gattet där skoförvaringen och hatthyllan hänger, där kan gäster ställa sina skor och på så sätt hamnar smutsen där och blir mer plats i den lilla entreen :). Hoppas du har blitt lite klokare och fått lite tips :) lycka till! /marika
iceflower, 2011-02-21
sen hade jag nog tagit bort den lilla fönsterbrädan vid fönstret, den stjäler lite plats där, tar man bort den så får man plats lite bättre. Sen där i trappan där dem där hängarna finns, den rosa och blåa, dem hade jag tagit bort, ikea har en fin hängare, finns i vitt och trä "färgad" som heter LEKSVIK, den i vitt hade varit fin och e vit slut ta en i träfärgad och måla vit.
iceflower, 2011-02-21
dem trones som jag sa, skoskåpen, har ni tur är gattet så pass brett så ni kan sätta två stycken bredvid varandra, så sammanlagt sätter ni 4 eller 6 där inne i gattet, dem sätter man precis ovanpå varandra, så inget mellanrum mellan dem, svårt att förklara....
iceflower, 2011-02-21
sen tavlorna på den väggen där vid lilla trappen, kan vara jättefina att sätta på en tavellist där