Hej! Jag har hittat ett matbord - gustaviansk stil - på loppis. Det är INTE antikt. Nu har jag ambitionen att måla det vitt och arbeta lite extra med bordsbenen och bordskanten. Lite åt shabby chic-hållet. Jag har hittat några bilder på hur jag ungefär vill att resultatet skall bli. Nu behöver jag tips om hur jag får den här ytan. Vill inte måla med grundfärg men kan tänka mig nästan helmatt antikvitt el mkt ljus creme. Tacksam för tips
m0rris, 2011-01-07
Får man fråga var bild nr 2 kommer ifrån? Har likadana köksmöbler hemma nämligen :)
asagasa, 2011-01-08
Vill du inte måla med grundfärg i annan nyans än själv täckfärgen på borden så är det som kommer komma fram vid nötning färgen på träet bordet redan har. En grundfärg i mörkar nyans kan ge mer djup vid efterslipning. Rent tekniskt borde det var möjligt att måla vissa avgränsade ytor i en färg och sedan slipa på det.
En matt färg är mer förlåtande än en blank, ojämnheter syns inte lika tydligt. Men är inte lika tåligt på ytor som belastas hårt (bord t.ex). Jag vet att en del efterbehandlar shabby chic-möbler med "antikvax" av olika slag.
För att få färgen att fästa bör man rugga upp utan om bordet redan är målat/fanerat. Vissa färger (oljebaserade?) kan tydligen blöda igenom också och då bör man grunda med en speciell färg. När jag har målat om möbler har jag slipat noga, spacklat över ojämnheter och tvättat ordentligt med målartvätt. Sedan målat med grundfärg, slipat lite mellan målningarna för en jämn yta, därefter täckfärg. Personal på färgbutiken hjälpte mig hitta lämplig färg.
Jag är en nybörjare på att måla om så jag kan inte garantera att mitt sätt är det bästa. Jag målar inte heller "shabby chic". Men jag vet att det finns många olika sätt, många olika typer av färg och en del behandlar borden efteråt med antikvax. Sök på "måla shabby chic" på google så kommer du att få upp en hel del tips och råd. Lycka till!