Hej!
Det är så att jag flyttat in i min första riktiga lägenhet..Och jag vill att den ska vara jättefin. Men det e svårt med min dåliga fantasi att hitta gardiner och matta som kan matcha/passa in i mitt vardagsrum då jag har tapeter som jag inte ens kan se vilken färg det är, typ blek orange? Detta kanske visar på hur dålig jag är på allt som har med inredning att göra.
Iallefall har köpt en 3 sits och en 2 1/2 sits soffa. Sådan stora bekväma med kuddar för ryggstöd. Färgen på tyget är mörk grå (tror det hette azur ngt och det har lite mörkare o ljusare inslag men det är mörkgrå)
Det jag behöver hjälp med är vad tycker ni jag ska ha för slags matta och gardin, både färg och gärna också typ tyg.
Jag funderade på en lila matta, det skulle ju passa med gråa soffor. Såg en ullmatta på ikea, andrea hette den. Men alla mina vänner avslog idéen då dom inte tyckte det passade med tapeterna. Har haft andra förslag som också blivit nedröstade. Så vad tycker ni.. ALLA FÖRSLAG Är jätte välkomna.
PS! Jag har äggvit färg liggande hemma. Har också funderat på att måla om, vardagsrummet. Vad sägs????
Emma_87, 2011-01-04
Jag tycker absolut du ska måla om väggarna till vita. Då tror jag det skulle bli jätte fint med mörkgrå soffa, lila matta och kanske några lila kuddar i soffan? kram Emma
Wiola, 2011-01-04
Håller med föregående skrivare, måla ljust så har du en bra grund. Gillar du mattan så köp den men se till att färgerna går igen i övrig inredning (gardiner, kuddar, ljus mm) Rummet verkar inte så stort så en större väggspegel över ena soffan kanske kunde vara något, Rusta och Jysk brukar ha prisvärda. Fyll på med personliga detaljer som foton, lyktor, böcker mm. Det brukar bli snyggast om man har flera av samma sort/färg när det gäller krukor, ramar, ljus mm. Lycka till/Wiola
snuttjulla, 2011-01-04
Jag skulle också måla väggarna vita, sen skulle jag nog köra på en svart eller vit matta, och samma färg på gardiner, för att kunna ändra accentfärg efter säsong och tycke, så som kuddar, filtar, krukor, ljuslyktor, ljus.
Sen för att piffa på väggarna skulle jag satsa på en stor canvas som du antingen målar själv, hullerombuller-mönstrad, med massor av färger, eller varför inte blockmönstrad, eller om du ber alla dina vänner måla en varsin ruta på tavlan, med nåt som de tänker på nr de tänker på dig. En rolig detalj, som du själv kan välja färger till, eller låta vännerna bestämma.
Skulle satsa på en stor maffig lampa, och sen fönsterlampor. Personligen tycker jag silver är en snygg "färg" på lampfötter, ramar och annat pynt som funkar till det mesta. Väggfasta skåp, antingen med glasdörrar, och då belysning, eller med hela dörrar. (beroende på vad som ska vara däri.) Slutligen skulle jag, som bord välja ikeas lack, som finns i massor av färger, till bara 49 kr, de kan du också ha ock byta ut, allt efter humör, säsong, tycke, ja, när du vill. Detta är hur jag skulle göra utefter min smak, svårt att veta vad du gillar och behöver, du har ju inte skrivit så mycket... :)
Trendstyling, 2011-01-04
Håller med nedanstående, Måla Om... :) Vitt, ljust eller vitt med ngn läcker fondtapet. Har du vitt/ljust kan man alltid byta ut rekvisita dvs kuddar, gardiner, plädar, ljuskällor etc efter årstid och tycke. Med vitt och din gråa soffa kan du göra så mycket och underlättar dig i framtiden med din inredning.. =)
Lycka till!
marre85, 2011-01-04
Hej
Tack såå mycket för din hjälp. yep, jag lurat mig också åt det hållet ;) jag ska lägga upp en bild när det är helt klart och inrett :)
marre85, 2011-01-04
hahah...lutar mig menar jag
marre85, 2011-01-04
wow... vilka idéer. Jag vet inte vad du jobbar med men ifall det inte är som inredningsdesigner har du nog missat ditt kall :)
IAf. tack sååå mycket för dina råd. Alla här har sagt åt mig att ,åla om o nu ska jag f"¤%&% göra det :) Hade tänkt måla rakt över tapeterna, men en vän till mig sa att väggarna kan blåsas upp och förstöras. Vad vet du om det??
Trendstyling, 2011-01-04
Jaaa, ska bli jättekul att se :O))
Såg att du frågade om att måla på tapet... Det är så olika, det kan hända "speciellt om det är många lager tapet under" att det kan bli bubblor mm + att skarvarna kan synas markant om det inte spacklas och slipas ner först.
Jag har målat på tapet i min förra lght, men då visste jag att det inte var ngn annan tapet under och resultatet blidde perfekt, så kolla gärna upp det först.. Det blev några bubblor innan färgen torkade, men de slätade ut sig dagen efter. Finast blir självklart om man spacklar, slipar och sen målar :O)
Stort lycka till med ditt projekt!
Varma hälsningar
marre85, 2011-01-04
väggspegel! vilken bra ide. Det ska jag göra. tusen tack för alla idéer.
Den här är en skitbra sida :)
marre85, 2011-01-04
ja, tyvärr fick jag inte tapeter elr färg från de men jag fick göra det själv. Och, ja det är en hyresrätt. tack så mkt ;)