Har någon något tips på hur man får katterna att ge tusan i att äta i sig mina julstjärnor? De ska ju vara giftiga för katter, men det ger mina odjur blanka sjutton i.
Det är så tråkigt med sidenblommor, men det är den enda utvägen vad jag vet. Det funkar inte med att spruta vatten på katterna, för de e snabbare uppe igen än jag hinner sätta bort sprayflaskan. Någon som har något annat förslag?
Trendstyling, 2010-11-29
Hej hopp... Jag är uppvuxen med katter (även hund) och va mina uppfödare sagt till mig (vilket jag endast behövt göra 2 ggr) är att sätta liiiiite tabasco på stället/ställena man vill ha ifred. Gjorde det en gång på en toffel och en gång på en sladd och efter Den gångs naffsande så naffsade dom inte mer ;O)
Tänk dock på att katter är mindre och ta då ist lite, lite vatten.. i med lite tabasco i koppen och rör om, ta sen lite på fingret och dra bara på bladen/blomman..
Lycka till!
qatta, 2010-11-29
Tack för tipset! Ska köpa mig en julstjärna å prova det imorrn! Älskar mina odjur, men när de äter upp mina blommor blir jag lite irriterad ;) Brukar ha fredskallor som en katt "snaggar" genom att äta allt utom de sista 2 centimetrarna mot jorden. Så det blir att testa å hålla tummarna för att det funkar! =)
Tack igen!
Modinskan, 2010-11-30
Har också tidigare hört det här med att julstjärnor var giftiga, dock sa de på TV4as lördagsmorgonprogram att det endast var rötterna som var giftiga, kan nog stämma för min gamla katt satte i sig en julstjärna och märkte inte något konstig med henne, men vågade aldrig chansa igen. Men efter TV4as blomstertipsares utalande får jag nog kolla över det igen.
sparris, 2010-12-01
Jag köper inte julstjärnor alls för jag vill inte riskera kissarnas liv och hälsa. Trist nog är det rätt mycket blommor man får avstå ifrån men det ju jag som väljer. Mina katter är rätt glada i krukväxter överlag så jag kör på sorter med riktigt tråkiga och hårda blad. Samt Doktor Westerlunds blomma, den doftar citron så kattskyddet är liksom inbyggt där :D