Detta är vårt kök som nu skall renoveras, vi satte in det i ren panik för 8 år sedan. Vi köpte huset i nov och fick tag på det då nyöppnade Kvik som var dom enda som hade allt hemma, så vi kunde få in allt innan julen, gillar köket i planering och storlek men nu vill jag göra om det, alltså en budgetrenovering. Behålla skåp men lacka om, om det går, ändra färger, byta bänkskivor och kakel. Vill ha vit köksinredning nu.
Vi hade en vattenskada för ett tag sedan under diskbänken, därav det tomma utrymmet under bänken där, vi har skåp och lucka. Då la vi in en matta som jag gillar i färgen men läggningen blev inte bra, så det skall oxå göras om.
Det vi behöver göra nu är att montera ner all inredning, sätta skivor bakom för att räta upp det som är snett och sätta upp allt igen. Men då vill jag ändra massor så klart.
1. Lacka om luckorna - någon vit nyans om det går, nån med erfarenhet av omlackning av luckor?
2. Nytt kakel - vilken färg/modell ?
3. Ny köksbänk - vilken färg/material ?
4. Ny tapet i någon ljus färg med endast lite mönster - kan jag hitta själv men tipsa gärna om ni har nåt bra råd.
5. Ny matta - vilken färg.
Och jag brukar ha bra inredningstänk annars men har just nu totalt kaos i köks-tänket. Sååå snälla HJÄLP MIG!!
Övriga huset går i naturfärger, brunt, nougat, beige och vi har en del mörka möbler, kökbordet som står intill köket i matrummet är ett stort robust mörkt tungt underbart bord med lika stolar, bild kommer. Så jag vill gärna få in lite mer ljus i köket, men det ska ju matcha resten av huset oxå så klart.
eeva71, 2010-11-29
eftersom skåpen är fina tycker jag,så vad tror du om tex svart eller grå bänkskiva o ljust kakel? och ljusa tapeter =)
Modinskan, 2010-11-29
Håller med eeva71, ser inget direft fel på era luckor utan känner att det är det som är runt omkring som gör det plåttrigt, körsbär/svart(antracit)/vitt är skitsnyggt ihop. Så vitt kakel, grå/svart bänkskiva och vita tapeter. Dessutom hade jag bytt ut socklarna till antingen körsbär från samma tillverkare som luckorna, tror ni har furu idag och det skär sig mot körsbärsträdet. Sen hade jag bytt ut golvet, antingen vitt eller grå/svart för att matcha bänkskivan. Tänk på att inte blanda för många trädslag.
Angående diskhon så om du inte känner för att flytta runt skåpen så skulle jag satsa på en enda ho istället för att två, tror att jag iaf skulle klara mig med det med tanke på att man har diskmaskin. Annars hade kanske en diskho typ Franke Atlantis funkat.
hewik, 2010-11-29
OK, tack men jag VILL byta färg på luckorna. Luckorna är bra likaså hela inredningen men jag vill ha inredningen vit på nåt sätt, så det är klart och bestämt, men vad skall matchas till är frågan! Diskhon... bra tips! Och sockeln är bara spånskiva just nu efter vattenskadan, ska oxå fixas så de matchar allt annat.
Line.K, 2010-11-29
Om du vill måla köksluckorna så tycker jag absolut att du ska göra det!
Kom ihåg att be dom sätta igen dom gamla hålen till handtagen utifall du vill ha nya med annat hålavstånd.
Med tanke på at taket är vitlaserat vilket ger det en aningens grå ton så kanske det skulle kunna vara snyggt att välja en vit färg som är bruten aningens mot grått??
Golvet verkar vara aningens mörkare, och det verkar som att det nya blir en liknande kulör, vilket jag skulle plocka upp i den nya bänkskivan, kanske en i valnötslaminat?
Kaklet ovanför diskbänken och bakom spiskåpan skulle jag låta vara vitt och matt (matt är lite "lugnare" i ett kök eftersom ett blankt plockar upp refelktioner och kan ge ett väldigt rörigt intryck). Vill du ha ett mörkare så skulle mörkgrått passa bra det med!
Eftersom ytan bakom spiskåpan inte verkar vara så stor så skulle jag hålla mig till en mindre variant av kakel, finns jättesnygga plattor i avlångt fortmat som typ är 4x8 cm eller liknande.
Sockeln skulle jag beställa i rostfritt, känns exklusivt och fräscht och plockar upp det rostfria i resten av köket!
På väggarna skulle jag anvda mig av en lätt mönstad tapet (randig, medaljong eller liknande) för att ge köket lite liv :)
Lycka till
hewik, 2010-11-29
Åhhhh tack ... nu bubblar det med ideér i mitt huvud, tack :))
Emma_87, 2010-11-29
Hej hej
Jag håller med Line.K, måla luckor, lister och socklarna vita, bänkskivan skulle jag satsa på valnöt som skulle passa bra till dina mörka matsalsmöbler och golvet. Men istället för kakel tror jag det skulle vara tufft med sten/tegel plattor i svart/grå/brunt. Den här stilen: http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/hcv6/1/307425-kamin.jpg
Tror det skulle bli lite tuffare känsla i köket då.
I tapet väg skulle jag nog tro vita/ljus beiga medaljong tapeter skulle bli fint.
Lycka till :-)
hewik, 2010-11-29
tack så mycket, det va jättesnyggt med den som du länkade till men troligen svår att hålla rent, och jag är en som använder mitt kök massor, men jag kanhålla utkik efternåt liknande, för e tufft. Och tapeten låter fint, det är ju såå lite vägg att tapetsera, så man kan ju kosta på sig en dyr en, när man klarar sig med en rulle. ;)
Line.K, 2010-11-30
Vad bra :) Om du vill budgetrenovera ytterliggare så går det ju att måla direkt på kakel också kom jag på :)
hewik, 2010-11-30
Jaa de har jag sett att folk gör, men håller det då?
Line.K, 2010-11-30
Ja jag tror det, måste ju finnas specialfärg till för sånt eller iaf någon som är mycket mycket tåligare än vanlig färg. Om man kör ett lager klarlack ovanpå sen så borde det ju hålla bra länge :)