Vi har nyligen renoverat köket; eller rättare sagt håller på. Det fattas fortfarande lite luckor och ett vitrinskåp, men det mesta är klart. Problemet är allt lull-lull :-) Gardiner, färg etc
Jättefint ni har! Trappen skulle jag måla vit med svarta steg eller sätta på svarta "halvmåne-steg". Måla eller klistra på något fint ord/ordspråk mellan något av stegen. Jag skulle välja hissgardiner i något tunnt tyg, vit/grå/lila? Och i hallen skulle jag välja Rustas hatthylla som är vit, har krokar och även en skena för galjar. Istället för spotar i taket tänker jag mig en FL/Y från Kartell. Gärna lila men skulle funka med vit, grå eller genomskinligt glas. Ha det :)
Fina tips från patima! Ord mellan något av stegen var supersmart, det ska jag sno ;) Vit med svarta steg är praktiskt, helvit snyggt men SÅ opraktiskt! Kanske behålla stegen bruna och måla vitt mellan stegen? Ta en bild på trappan ,lägg in i ett ritprogram och testa dig fram! Hissgardiner tunna ja vita ljusgrå el ljuslila!! Jag hade målat soffan vit el svart beroende på vilken effekt du vill ha! Lycka till :)
Jag hade målat trappstegen svart och resten vitt i trappen. En vit gardinkappa i fönstret vid matplatsen hade nog varit fint... men du den där duken på matbordet - släng den! :oP I övrigt hade jag hållt en ljus (vit) inredning med färgglada detaljer i samma lilarosa färg som på tapeten. Du har ett fint hem!!
Åh jag har inte ens tänkt att man kan måla trappan så; det blir nog jättesnyggt! Jag ska definitivt klistra upp lite kloka ord mellan stegen i trappan :-) Hissgardiner ska jag kolla upp; undrar om det finns tillräckligt breda eller om jag ska sy själv... Just nu känns det som att gardinerna är det viktigaste; det känns så kalt utan!
Hihi ja du, duken har numera hamnat långt in i en garderob :-) Den passade in i det gamla, tråkiga köket och råkade hänga kvar. Jag ska hoppa in på Rusta och se om de har något tyg som matchar tapeten (som kommer därifrån) till soffa, kuddar, duk etc
Hej vad fint det blir! Vi har målat vår trappa vit med svarta steg och vi ska göra den helvit ist. Vitt är visserligen med opraktiskt men svart är hemskt! Syns precis ALLT på stegen. Ser bara rent ut när man precis torkat av...
hejsan...vad fint det blir :). Har ett tips på trappan, mina föräldrar renovera sin för ett tag sen, dem måla hela vit förutom självaste trappstegen brunbetsade dem...det blev kanonfint :) mvh marika
Håller med om att svarta steg förmodligen blir dammiga. Själv har jag mörkgråa (nästan svarta) halvmånar i min vita trapp. Dels som ljuddämpning men även som en "dammuppsamlare" Brunbetsat är skitsnyggt men tycker nog att det inte passar lika bra till ditt svart/vita kök...men smaken är som baken -delad ;) Lycka till!
Tycker lite desamma som Patima i trappen, kan bli mkt snyggt.
Dock tycker jag du ska tänka 2ggr på att ha ngt färgsprakande tyg på soffan, isåfall i mörkgrå eller plommonlila, helst ej ngt mönster då det blir kaka på kaka mot tapeten.
Ja, du bör även måla soffan vit och även bör bordet målas vitt.
Vill du få en liten mer hemtrevligare/mysiga faktor i köket sedan när det är klart, bör alla slevar, flaskor och hushållsrulle bort.. "man kan ha slevar framme men dock bör det inte vara fullproppade :O)
Tillsätt istället några fina småkrukor med småväxter eller kryddor i, ev block eller värmeljus eller ngn ljusbricka, olja/vinäger flaska/flaskor och/eller vita peppar/saltkvarn.
patima, 2010-11-12
Jättefint ni har! Trappen skulle jag måla vit med svarta steg eller sätta på svarta "halvmåne-steg". Måla eller klistra på något fint ord/ordspråk mellan något av stegen. Jag skulle välja hissgardiner i något tunnt tyg, vit/grå/lila? Och i hallen skulle jag välja Rustas hatthylla som är vit, har krokar och även en skena för galjar. Istället för spotar i taket tänker jag mig en FL/Y från Kartell. Gärna lila men skulle funka med vit, grå eller genomskinligt glas. Ha det :)
-Linda-, 2010-11-12
Fina tips från patima! Ord mellan något av stegen var supersmart, det ska jag sno ;)
Vit med svarta steg är praktiskt, helvit snyggt men SÅ opraktiskt! Kanske behålla stegen bruna och måla vitt mellan stegen? Ta en bild på trappan ,lägg in i ett ritprogram och testa dig fram!
Hissgardiner tunna ja vita ljusgrå el ljuslila!!
Jag hade målat soffan vit el svart beroende på vilken effekt du vill ha!
Lycka till :)
Malis, 2010-11-12
Jag hade målat trappstegen svart och resten vitt i trappen.
En vit gardinkappa i fönstret vid matplatsen hade nog varit fint... men du den där duken på matbordet - släng den! :oP
I övrigt hade jag hållt en ljus (vit) inredning med färgglada detaljer i samma lilarosa färg som på tapeten.
Du har ett fint hem!!
Sakona, 2010-11-12
Åh jag har inte ens tänkt att man kan måla trappan så; det blir nog jättesnyggt! Jag ska definitivt klistra upp lite kloka ord mellan stegen i trappan :-)
Hissgardiner ska jag kolla upp; undrar om det finns tillräckligt breda eller om jag ska sy själv... Just nu känns det som att gardinerna är det viktigaste; det känns så kalt utan!
Sakona, 2010-11-12
Jag är lite inne på att måla soffan vit (eller creme, då luckor och panel är i den färgen) och ha ett mörkt färgsprakande tyg i.
Sakona, 2010-11-12
Hihi ja du, duken har numera hamnat långt in i en garderob :-) Den passade in i det gamla, tråkiga köket och råkade hänga kvar. Jag ska hoppa in på Rusta och se om de har något tyg som matchar tapeten (som kommer därifrån) till soffa, kuddar, duk etc
Mystokig, 2010-11-13
Hej vad fint det blir! Vi har målat vår trappa vit med svarta steg och vi ska göra den helvit ist. Vitt är visserligen med opraktiskt men svart är hemskt! Syns precis ALLT på stegen. Ser bara rent ut när man precis torkat av...
iceflower, 2010-11-13
hejsan...vad fint det blir :). Har ett tips på trappan, mina föräldrar renovera sin för ett tag sen, dem måla hela vit förutom självaste trappstegen brunbetsade dem...det blev kanonfint :) mvh marika
patima, 2010-11-13
Håller med om att svarta steg förmodligen blir dammiga. Själv har jag mörkgråa (nästan svarta) halvmånar i min vita trapp. Dels som ljuddämpning men även som en "dammuppsamlare" Brunbetsat är skitsnyggt men tycker nog att det inte passar lika bra till ditt svart/vita kök...men smaken är som baken -delad ;) Lycka till!
Trendstyling, 2010-11-14
Tycker lite desamma som Patima i trappen, kan bli mkt snyggt.
Dock tycker jag du ska tänka 2ggr på att ha ngt färgsprakande tyg på soffan, isåfall i mörkgrå eller plommonlila, helst ej ngt mönster då det blir kaka på kaka mot tapeten.
Ja, du bör även måla soffan vit och även bör bordet målas vitt.
Vill du få en liten mer hemtrevligare/mysiga faktor i köket sedan när det är klart, bör alla slevar, flaskor och hushållsrulle bort.. "man kan ha slevar framme men dock bör det inte vara fullproppade :O)
Tillsätt istället några fina småkrukor med småväxter eller kryddor i, ev block eller värmeljus eller ngn ljusbricka, olja/vinäger flaska/flaskor och/eller vita peppar/saltkvarn.
Lycka till till ditt/ert nya hem!