Det här är lägenheten (hyresrätt, vindsvåning) vi ska flytta in i den 15 Januari. Behöver idéer på inredning och lösningar.
Bilderna gör inte vardagsrummet någon rättvisa då det är på nästan 50 kvm. Tycker det blir svårt eftersom det är snetak nästan överallt, och därmed kan man inte hänga upp så mycket på väggarna. Möbler och inredning måste alltså vara i centrum.
Den öppna spisen är tyvärr inte eldningsbar, så kom gärna med förslag på hur den kan komma till användning istället!
SaraHelena, 2010-11-06
Tack för svar!
Det mesta kommer nog förbli vitt i vardagsrummet. Den väggen på bild fyra som du säger kommer förmodligen att bli fondvägg. Som rummet ser ut i helhet är det på den väggen Tvn kommer att sitta, har svårt att se en annan lösning. Det blir inte rörigt att ha tvn och fondväggen på samma ställe?
Vi har köpt en hörnsoffa med divan och öppet avslut för att dela av rummet lite... Min gubbes idé dock, jag hade velat ha två 3-sits soffor mitt emot varandra, men det blev inte så. Vi har även tänkt att köpa en matsalsmöbel. Där vet jag inte om vi ska välja ett runt eller fyrkantigt bord. Ett skrivbord och en läshöra är också aktuellt.
Blockljusen är en jättebra idé... Du ser på bilderna att det finns ett utrymme precis brevid eldningsplatsen som förmodligen är till för ved. Några idéer om vad man skulle kunna ha där?
Ja bården i badrummet kommer döljas med kontaktplats ganska omgående!
En sak till, vet någon var man kan hitta snygga elementskydd... Elementet i vardagsrummet är inte så snyggt...
CarolinHalin, 2010-11-06
Vilka möjligheter!!
Väldigt speciella fönster, jag tycker att du ska tapeta fönsterväggen i det stora rummet,
har själv haft vindsvåning & det blir ju inte så mycket med tavlor direkt...så kräma på ordentligt med någon favvotapet tycker jag!!
Och öppna spisen borde du ju fylla med fina blockljus, finns ju i kalasfärger från HouseDoctor..
Hoppas du lägger ut bilder sen på hur det blev ..:)
Lycka till!!
Carolin
Modinskan, 2010-11-07
Blir nästan avundsjuk, vilken lägenhet ni fått tag på, fönstret och den öppna spisen är underbar! Sen finns det visserligen lite delar som man önskar såg annorlunda ut!
I burspråket i köket hade jag nog byggt en kombinerad förvaring och soffa, jag hade nog byggt en i hela burspråket så att det går att krypa upp i det men tittar ja på bilderna ser det kanske lite för djup ut.
Såg att du efterfrågade ett elementskydd, tyvärr är de till humantpris inte jättesnygga men du kan ju alltid göra ett själv. Lättast är att göra en ram och spänna upp ett tyg (fungerar för vatten/olje element som du har, bör EJ användas för elelement), ser inte riktigt om det går men antingen kan det gå att sätta fast dem i förnsterbrädan med några krokar eller göra en konsol och ställa på golvet, hade nog själv önskat den första för att slippa snubbla på konsolerna.
SaraHelena, 2010-11-07
Blockljusen är som sagt en jättebra idé... Får se om jag hittar några fina. Funderade annars på en annan sak. Det finns ingen smart lösning med spisbränsle? Så man får känslan av en riktig eld? Jag vet inte riktigt hur det fungerar, så om någon vet vore det kanon.
Saken är den att jag flyttar ihop med min kille "på riktigt" nu. Och vi har bestämt oss för att köpa allting nytt. Vi har en budget omkring 50 000, vilket inte är allt för mycket pengar när det kommer till inredning. Och kommer ha jättesvårt att bo i ett "halvfärdigt" hem. Även om det kanske är dumt så vill jag ha det mesta klart innan vi måste flytta från vår nuvarande lägenhet den 30 januari. Så 15 dagar har vi på oss att fixa allt... Får se hur det går :)
SaraHelena, 2010-11-07
Självklart kommer det komma upp bilder när allting känns klart sen! :)
Har med funderat på att tapetsera den väggen... Var inne på att tapetsera väggen vid dörren först. Men då ser man inte den när man kliver in i vardagsrummet. Gör det någon skillnad tycker du?
SaraHelena, 2010-11-07
Tack så mycket! :) Jag gillade den inte alls ifrån början, då den är så pass svårmöblerad på vissa håll.
Ja, jag kikade på elementskydd på nätet strax efter att jag skrivit här... och jäklar säger jag bara... Nära 5000 kronor för ett i "vår" storlek.
Så ditt tips var grymt! Tack så mycket :)
Dorothy83, 2010-11-07
Ang. det lilla utrymmet vid öppna spisen - man skulle kunna ha det till vinförvaring
SaraHelena, 2010-11-07
Jättebra idé. Måste bara hitta snygga vinflaskor då :)
SaraHelena, 2010-11-10
Klart jag hade eldat... Om jag hade fått. Men där har hyresvärden sagt sitt, så det funkar tydligen inte. Försöker hitta andra lösningar vad man kan använda spisen till :)
Tack så mycket! :)
iceflower, 2010-11-10
hejsan!
gud va kul med nytt, alltid lika roligt att inreda. Den öppna spisen håller jag med lee där, gör den till blickfånget i rummet, använd blockljus i olika höjder i spisen så blir det lite eld och mysigt. Bredvid, där jag antar det ska vara förvaring till ved, lägg in lite ved där, så blir det lite kul inredningsdetalj. Ljusa väggaar och sen mycket färg i soffa och andra detaljer e fint. Köket kan bli jättemysigt, du kan ju alltid fråga hyresvärden om ni får lov att byta självaste diskbänken till en fin bänkskiva och måla kaklet, kanske e han snäll och går med på det, men kanske e det då något ni får bekosta själva, fast det kan det vara värt. mvh marika