Håller på att renovera min lägenhet och har öppen och fin planlösning mellan kök och vardagsrum. Vet inte riktigt hur jag vill ha det och sitter och skissar på olika lösningar men iom att detta är min första lägenhet så är jag lite nybörjare och vet inte vad som blir bäst. Lägger upp två versioner som jag skissat upp men behöver inte vara någon av de det blir.
triazi, 2010-10-26
Jag skulle nog göra som första bilden! Det såg mysigare och mer välorganiserad ut =)
förresten hur har du ritat allt på bilderna? någon hemsida eller program?
eleganten, 2010-10-26
Första bilden är så jag hade tänkte ha det från början, därför är den nog lite mer välgjord, den andra tog jag bara bort väggen och placerade snabbt ut grejerna, körde samma golv över hela osv :).
Programmet är Googles SketchUp. Finns många bra nybörjarguider på youtube.
triazi, 2010-10-26
Jaha ok. Jag tycker att det ser lite konstig ut om du tar bort den lilla väggen i mitten, då står kylskåpet helt fel där den står på andra bilden, och du har mcket mindre yta som du kan använda i köket då du måste flytta på ugn och mikro skåpet också. Lite tips bara ;) Den ska jag nog testa, tack!
eleganten, 2010-10-27
Tack för era kommentarer!
Lutar åt den 1:a :). Jag vill helst inte flytta vasken, och under fönsterna sitter element. Därför det blivit lite konstigt på v2.
Anledningen till att jag gjorde version 2 var att tvn har suttit mot den väggen innan och comhem-dosan sitter där, och sen ville jag testa hur det blev med mer öppen planlösning :)
Wiggie, 2010-10-28
Håller med om att den första bilden känns mer välplanerad. Köket känns mer "användarvänligt" än på andra bilden. Bild nummer två har dock en klar fördel. Av egen erfarenhet så vet jag att det kan vara lite jobbigt med en vägg mellan kök/vardagsrum om man bjuder hem folk. Alla hamnar i soffan och själv står man på andra sidan väggen och fixar, mat/drinkar/tilltugg/fika eller vad det nu är man ska bjuda på. Med version två så kan man fortfarande vara delaktig i det som sker i vardagsrummet... Men om du inte är en sån som har gäster så ofta så skulle jag gå på bild ett.