hej, svårt att sätta fingret på vilken stil du har, men jag kan ju säga hur jag skulle gjort med de förutsättningarna... :) Hade målat kökssoffan svart, för att matcha resten av möblemanget. Tapetserat en fondvägg på den vägg som nu är bakom soffan. Jag skulle satsa på en svart medaljongtapet, lite lagom diskret, modern men ändå klassiskt med medaljonger. Skulle köra med ljusa väggar till det, nu är det svårt att se vilken färg det är i köket, men jag skulle vilja ha samma för att öka på helheten. Vitt funkar alltid, men grått skulle vara också snyggt. Sen kanske man ska pröva sig fram om man ska flytta soffan till under fönstret, (kan bli mysig läshörna) och ställa skänken där soffan står nu, skänken skulle förresten vara snygg i svart! Kanske få nya matchande handtag, som resten av köket? skulle vara kul att se hur du gör sen... :) Med en ganska neutral bas, kan du lätt matcha med säsong- och årstidsbaserat "lull-lull" (kuddar i kökssoffan, ljuskoppar, dukar, gardiner, blommor.) Jag skulle också satsa på en matta under matbordet, men där är det ju lite klurigt vad som funkar för er. En del har ju ryamattor under matplatsen och säger att det funkar hur bra som helst, men stjälv har jag svårt att tro det, med 3 små barn... Där får ni känna efter vad som passar er. Jag hade dock valt en svart matta. (den kan man ta bort under sommarhalvåret) Sen tycker jag, att fönsterfodret borde vara vitt, men ni kanske vill ha det träfärgat pga köket, men det ser dock inte ut att vara "samma" träfärg... (Fodret ser mest furu-gult ut...)
Åh vad roligt med svar. Tack snälla för att du tar dig tid och ger mig råd!
Köksluckorna är i bok och tapeten är ljus gul.
Jag har varit inne på en fondvägg med medaljong, men är lite för feg. Kanske en tapet i oliv färgad nyans? Om du ser hur gardinen på köksbilden ser ut, där har vi typ engelsk röd, turkos och olivgrön. Jag älskar den gardinen.
Jag har två tonåringar, så det bör inte bli några problem med matta under bordet. Jag har för övrigt tänkt satsa på ett svart runt bord så soffan behöver inte vara sittplats vid bordet.
Skänken har jag också tänkt måla svart men inte soffan. Den tycker jag kan vara som den är åtminstone tills jag ser hur resterande inredning blir. Fönsterfodret ska målas vitt, det har bara satts upp en gång i tiden och bara glömts bort.
Tack igen för dina förslag och åsikter, det hjälper till när man tycker om så många olika stilar.
Faktum är att det inte är sån stor skillnad på färgen, kameran gör det inte rättvist. Det som verkligen skiljer är matbordets färg vilken är mycket ljusare/blekare.
Vilken jättesnygg väggmålning du har i vardagsrummet! Jag har faktiskt en i källaren, men det är bara raka linjer i Ittala inspiration. Måste leta upp bilder på den.
Jag ska ner till färgaffären idag och låna hem några tapetprover så man får lite mer inspiration.
Jag vet inte hur många gånger jag har möblerat om med matbord, soffa och byrå. Jag hade minst 5 hål i taket där lampan suttit :)
snuttjulla, 2010-09-25
hej, svårt att sätta fingret på vilken stil du har, men jag kan ju säga hur jag skulle gjort med de förutsättningarna... :)
Hade målat kökssoffan svart, för att matcha resten av möblemanget. Tapetserat en fondvägg på den vägg som nu är bakom soffan. Jag skulle satsa på en svart medaljongtapet, lite lagom diskret, modern men ändå klassiskt med medaljonger. Skulle köra med ljusa väggar till det, nu är det svårt att se vilken färg det är i köket, men jag skulle vilja ha samma för att öka på helheten. Vitt funkar alltid, men grått skulle vara också snyggt.
Sen kanske man ska pröva sig fram om man ska flytta soffan till under fönstret, (kan bli mysig läshörna) och ställa skänken där soffan står nu, skänken skulle förresten vara snygg i svart! Kanske få nya matchande handtag, som resten av köket? skulle vara kul att se hur du gör sen... :)
Med en ganska neutral bas, kan du lätt matcha med säsong- och årstidsbaserat "lull-lull" (kuddar i kökssoffan, ljuskoppar, dukar, gardiner, blommor.)
Jag skulle också satsa på en matta under matbordet, men där är det ju lite klurigt vad som funkar för er.
En del har ju ryamattor under matplatsen och säger att det funkar hur bra som helst, men stjälv har jag svårt att tro det, med 3 små barn... Där får ni känna efter vad som passar er. Jag hade dock valt en svart matta. (den kan man ta bort under sommarhalvåret)
Sen tycker jag, att fönsterfodret borde vara vitt, men ni kanske vill ha det träfärgat pga köket, men det ser dock inte ut att vara "samma" träfärg... (Fodret ser mest furu-gult ut...)
snuttjulla, 2010-09-25
här är några förslag på tapeter, jag gillar rustas tapeter...
http://www.rusta.se/tapet_space_svrtguld_medaljong_p20401274.html
http://www.rusta.se/tapet_orient_express_svt_ranka_p20301908.html
http://www.rusta.se/tapet_space_streck_svart_p20401276.html
Den sista är lite stelare, de första 2 är nog favoriter.
Kanske en sån här lampa över matplatsen:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40152280
Och sen, över soffa, eller skänk, iaf, på fondväggen, skulle det passa med en spegel, där skulle jag vilja plocka upp träslaget från köksluckorna, är det kanske bok eller ek?
Hellof, 2010-09-25
Åh vad roligt med svar. Tack snälla för att du tar dig tid och ger mig råd!
Köksluckorna är i bok och tapeten är ljus gul.
Jag har varit inne på en fondvägg med medaljong, men är lite för feg. Kanske en tapet i oliv färgad nyans? Om du ser hur gardinen på köksbilden ser ut, där har vi typ engelsk röd, turkos och olivgrön. Jag älskar den gardinen.
Jag har två tonåringar, så det bör inte bli några problem med matta under bordet. Jag har för övrigt tänkt satsa på ett svart runt bord så soffan behöver inte vara sittplats vid bordet.
Skänken har jag också tänkt måla svart men inte soffan. Den tycker jag kan vara som den är åtminstone tills jag ser hur resterande inredning blir. Fönsterfodret ska målas vitt, det har bara satts upp en gång i tiden och bara glömts bort.
Tack igen för dina förslag och åsikter, det hjälper till när man tycker om så många olika stilar.
Hellof, 2010-09-27
Hej och tack för dina åsikter.
Faktum är att det inte är sån stor skillnad på färgen, kameran gör det inte rättvist. Det som verkligen skiljer är matbordets färg vilken är mycket ljusare/blekare.
Vilken jättesnygg väggmålning du har i vardagsrummet! Jag har faktiskt en i källaren, men det är bara raka linjer i Ittala inspiration. Måste leta upp bilder på den.
Jag ska ner till färgaffären idag och låna hem några tapetprover så man får lite mer inspiration.
Jag vet inte hur många gånger jag har möblerat om med matbord, soffa och byrå. Jag hade minst 5 hål i taket där lampan suttit :)
Tack igen!