Behöver verkligen hjälp med det urtrista vardagsrummet vi har, som knappt används bara för det. Hur blir det mysigt?
Alla idéer är välkomna, för här har vi verkligen kört fast nu!!!
Först gäller det att bestämma vilken stil man gillar, t ex om man älskar det lite mer romantiska eller kanske det mer strikta moderna. Detta gäller ju också i val av möbler, textiler etc som man redan har i rummet. Hur mycket har ni tänkt förändra? Endast väggarna, eller kanske också möbler, gardiner, kuddar etc? Ni tycks gilla en mer romantiskt lantlig stil med de gardiner etc som ni redan har.
Jag skulle antingen välja att måla väggarna vita och sätta upp en stor fin canvastavla som tar allas blickfång ovanför skänken. Här kan ni ju välja motiv på tavlan efter den stil ni mest gillar, kanske ett mer romantiskt tema eller hård modern konst med mycket färg i. Detta alternativ är det allra lättaste, eftersom tavlan är lättare att byta ut om man tröttnar än att måla om väggarna till något annat. Alternativ nr 2 (för mig) skulle vara att välja en fondvägg där skänken står i den stil ni gillar. Mer arbete att få dit, mer arbete om man tröttnar på fondväggen men också betydligt mer personligare än vita väggar med en tavla uppsatt på.
Allt "lullull" byts sedan ut mot accentfärger ni har i den tavla/fondvägg ni väljer. Sofforna är bra i och med att de är ljusa och neutrala - de passar både färgmässigt och stilmässigt in till det mesta som ni kan tänkas välja mellan. Däremot är "trä"-möblerna kanske något att fundera på att måla om eller byta ut. Men det är ju bara min åsikt och jag gillar det lite mera hårda och moderna!
Hej!
Till att börja med skulle jag välja en eller två accentfärger att jobba efter. Vi har själv ett vardagsrum som har vita väggar och kändes väldigt tråkigt och naket. Till sommaren hade vi ljusrosa och ljusgrått som accent, gardinerna grå vita och kombinerade sedan grått och ljusrosa på kuddar och plädar i sofforna. Köpte även några ljus i rosa samt endel prydnadsföremål. Nu till hösten har vi lila gardiner och kombinerar sedan detta med orange, lite rostfärgat. Snygg kombination tycker jag. Sedan har jag köpt fint tyg i samma nyans som jag spännt över en ram på väggen. Tyget kan jag sedan ta bort och byta ut efter säsong. Kanske prova på ett favorittyg som du spänner över en ram att ha vid skänken? Kanske gardiner, kuddar och plädar i någon fin färg? Lite prydnadsföremål i liknande färger? Enkla, billiga alternativ... Vi har även en vägg härinne ´där vi ramat in bilder på barnen från olika åldrar och kobinerat med fina teckningar som de gjort.
Härligt rum med mycket rymd! Mina ideér är att tapetsera väggen rakt fram med någon mönstrad tapet i den färg ni gillar, färgen bör återkomma i rummet (rama in tapetbitar som blir över i mindre ramar, ljus, kuddar, krukor o liknande för att hålla ihop rummet.
Kan man möblera så att sofforna står mot mitt emot varandra med kortsidorna mot "fondväggen" rakt fram? skänken kan vara kvar o en maffig lampa över soffbordet (ikeas maskros ger ett jättefint sken om ni gillar det vita) En el.två lite lurviga mattor under soffgruppen och det blir mjukt o ombonat (ikeas hampen vit är prisvärd, luddar knappt och lätt att dammsuga).
Byt ut vitrinskåpet mot något lite bastantare i vitt (kolla blocket o måla) , Inramade foton blir fint, strunta i myshörnan och mys i sofforna. Kanske kan byta plats på akvariet (om det ska vara kvar) och vitrinskåp?
Till de höga fönstren tycket jag att ni kan ha lite större, längre lampor o gärna i alla tre. Vill man ha det mer ombonat så välj enkla gardiner i en helt annan färg till dessa fönster, räcker med två längder-släpp in ljuset (någon färg från fondväggen) . Växter gör mycket, köp utekrukor (för att få storlek)och ställ på golvet i de stora fönstren med något grönt.
Matbordet kan ni ställa åt andra hållet och blir det första som möter på bredden när man stiger in. En stor vit duk och lite härliga ljus så blir det toppen. Stort lycka till o hoppas jag bidragit med någon idé ni kan använda!/Wiola
En liten "varning" : Om du väljer ytterkrukor se till att ha något under dem som skyddar parketten. Vissa krukor har en tendens att "svettas" och då blir golvet sabbat. INTE KUL!!!
Jag gillar tanken på att ha sofforna mitt emot varandra fast med kortsidan mot er när ni kommer in i rummet.
Jag skulle (istället för en fondvägg) sätta upp en stor rejäl duk, typ canvas med något intressant motiv som bröt av mot allt det lugna och blev som ett utropstecken.
En annan tanke slog mig, ni har stora fina fönster ut mot uteplatsen och så har ni placerat en stor soffrygg mot fönsterna? ajj ajj. Vad som är utanför fönsterna har ju cokså betydlese för hur man upplever insidan. Vänd utemöblemanget för mer rymd är mitt tips!
Rummet är ca 30 kvm,måtten har jag inte på rak arm. Nä det är inte meningen att det ska se ut som det gör ¨på altanen, nu är möblerna inskjutna under taket.
Det är en modifiering på ett LBhus vet dock inte vilket..
Tack för alla ideer! Roligt at så många vill hjälpa till!!! Vi ska prova och vända sofforna och då även matta till. Osäkra på om det blir tapet eller tavla på kortväggen bara..
Alla åsikter är jättevälkomna!!! Just stilen är det som gjort att vi kört fast lite. Vi är nog mer moderna eg men ekonomiskt sett är det inte möjligt att byta ut möbler bara för man vill just nu och det är där vi fastnade. Att kombinera ihop det man vill med det man har...tyvärr..
Några tips på sidor man kan se mkt tyger eller tavlor på?
Förstår att du/ni kanske inte känner så just nu, men det är egentligen ett rum med mycket möjligheter. Jag blir lite avundsjuk på takhöjden, det är så himla snyggt när det är öppet upp i nockhöjd. Det finns mycket ljus genom att det är stora fönster. Det finns mycket man kan göra utan att byta ut möbler. Det jag reagerar över är att rummet ser lite långsmalt ut (tror inte att det bara är kameran som gör det men man vet aldrig riktigt säkert). Det finns knep för att "balansera upp" och lura ögat att tro att rummet är mer kvadratiskt. Ett sätt är att göra kortsideväggarna mörkare än väggarna på långsidorna, de ljusa fönstren borde kunna göra det möjligt utan allt för stora ingrepp i färgskalan. Ett annat knep är att lägga märke till hur linjerna i rummet går. Om man tänker att alla kanter på både möbler och inredning utgör linjer, så ska helst de längre linjerna gå på tvären i rummet. Just nu står exempelvis bordet jäms med långsidorna, finns det möjlighet att vända det 45 grader? Om man tittat på hur man lagt bräderna i golvet ser man att de ligger "längs med kortsidan" vilket är helt riktigt utifrån detta sätt att tänka. Ett sätt att skapa mer av illussion utifrån detta är exempelvis att sätta hyllplan rakt över hela kortväggen. En annan sak som jag funderar över; kan man flytta om och på så sätt skapa ett "soffutrymme" och ett "matsalsutrymme" i rummet? Just nu flyter de lätt ihop och min fundering är att det kan kännas mer ombonat med två olika utrymmen som man ändå kan knyta samman med varandra genom återkommande färg eller form. Det här är en ren smaksak men jag gillar när gardinerna början ända uppe vid taket, istället för direkt ovanför fönstret. Skulle man kunna tänka sig en skena som går hela vägen längs med taket över långsidorna, då skulle man kunna ha textilpartier som man kan skjuta fram och tillbaka som man önskar. Jag vet inte hur det är med insyn utifrån, ibland kan transparenta material vara till nytta om man känner sig som ett djur i bur men ändå vill ha bra ljusinsläpp. För att göra det mer ombonat, tänk många ljuskällor som antingen går att variera i ljusstyrka eller har olika styrkor så att man kan variera mellan "arbetsbelysning" då man exempelvis städar och mer mysbelysning då man använder rummet för att koppla av. Kanske kan man framhäva olika detaljer eller olika delar av rummet på olika sätt med hjälp av belysning? Kanske har man en belysning vid soffgruppen och en annan över matsalsbordet? Använd textilier för att bona om, mattor, gardiner, kuddar, filtar, dukar. Välj max tre fyra färger (enligt mig, alla skulle inte hålla med mig) och laborera utifrån dem. En matta kan också användas för att binda ihop hela soffgruppen och göra att den känns mer sammanhållen och en annan under matsalsgruppen. Finns det någon med i alla fall halvgröna fingrar i familjen så utnyttja dem och tänk växtlighet. Idag finns fina fuskvarianter om man inte vill eller hinner med sådant, man kan också dekorera med andra saker än med blommor. En gren i taket att hänga ljuslyktor i? Hyllor att ställa olika fina föremål på. Tavlor och textilier på väggarna. Lycka till!
PuMad, 2010-09-21
Hej!
Först gäller det att bestämma vilken stil man gillar, t ex om man älskar det lite mer romantiska eller kanske det mer strikta moderna. Detta gäller ju också i val av möbler, textiler etc som man redan har i rummet. Hur mycket har ni tänkt förändra? Endast väggarna, eller kanske också möbler, gardiner, kuddar etc? Ni tycks gilla en mer romantiskt lantlig stil med de gardiner etc som ni redan har.
Jag skulle antingen välja att måla väggarna vita och sätta upp en stor fin canvastavla som tar allas blickfång ovanför skänken. Här kan ni ju välja motiv på tavlan efter den stil ni mest gillar, kanske ett mer romantiskt tema eller hård modern konst med mycket färg i. Detta alternativ är det allra lättaste, eftersom tavlan är lättare att byta ut om man tröttnar än att måla om väggarna till något annat. Alternativ nr 2 (för mig) skulle vara att välja en fondvägg där skänken står i den stil ni gillar. Mer arbete att få dit, mer arbete om man tröttnar på fondväggen men också betydligt mer personligare än vita väggar med en tavla uppsatt på.
Allt "lullull" byts sedan ut mot accentfärger ni har i den tavla/fondvägg ni väljer. Sofforna är bra i och med att de är ljusa och neutrala - de passar både färgmässigt och stilmässigt in till det mesta som ni kan tänkas välja mellan. Däremot är "trä"-möblerna kanske något att fundera på att måla om eller byta ut. Men det är ju bara min åsikt och jag gillar det lite mera hårda och moderna!
Lycka till!
PiaK, 2010-09-21
Hej!
Till att börja med skulle jag välja en eller två accentfärger att jobba efter. Vi har själv ett vardagsrum som har vita väggar och kändes väldigt tråkigt och naket. Till sommaren hade vi ljusrosa och ljusgrått som accent, gardinerna grå vita och kombinerade sedan grått och ljusrosa på kuddar och plädar i sofforna. Köpte även några ljus i rosa samt endel prydnadsföremål. Nu till hösten har vi lila gardiner och kombinerar sedan detta med orange, lite rostfärgat. Snygg kombination tycker jag. Sedan har jag köpt fint tyg i samma nyans som jag spännt över en ram på väggen. Tyget kan jag sedan ta bort och byta ut efter säsong. Kanske prova på ett favorittyg som du spänner över en ram att ha vid skänken? Kanske gardiner, kuddar och plädar i någon fin färg? Lite prydnadsföremål i liknande färger? Enkla, billiga alternativ... Vi har även en vägg härinne ´där vi ramat in bilder på barnen från olika åldrar och kobinerat med fina teckningar som de gjort.
Wiola, 2010-09-21
Härligt rum med mycket rymd! Mina ideér är att tapetsera väggen rakt fram med någon mönstrad tapet i den färg ni gillar, färgen bör återkomma i rummet (rama in tapetbitar som blir över i mindre ramar, ljus, kuddar, krukor o liknande för att hålla ihop rummet.
Kan man möblera så att sofforna står mot mitt emot varandra med kortsidorna mot "fondväggen" rakt fram? skänken kan vara kvar o en maffig lampa över soffbordet (ikeas maskros ger ett jättefint sken om ni gillar det vita) En el.två lite lurviga mattor under soffgruppen och det blir mjukt o ombonat (ikeas hampen vit är prisvärd, luddar knappt och lätt att dammsuga).
Byt ut vitrinskåpet mot något lite bastantare i vitt (kolla blocket o måla) , Inramade foton blir fint, strunta i myshörnan och mys i sofforna. Kanske kan byta plats på akvariet (om det ska vara kvar) och vitrinskåp?
Till de höga fönstren tycket jag att ni kan ha lite större, längre lampor o gärna i alla tre. Vill man ha det mer ombonat så välj enkla gardiner i en helt annan färg till dessa fönster, räcker med två längder-släpp in ljuset (någon färg från fondväggen) . Växter gör mycket, köp utekrukor (för att få storlek)och ställ på golvet i de stora fönstren med något grönt.
Matbordet kan ni ställa åt andra hållet och blir det första som möter på bredden när man stiger in. En stor vit duk och lite härliga ljus så blir det toppen. Stort lycka till o hoppas jag bidragit med någon idé ni kan använda!/Wiola
MissHappen, 2010-09-22
En liten "varning" : Om du väljer ytterkrukor se till att ha något under dem som skyddar parketten. Vissa krukor har en tendens att "svettas" och då blir golvet sabbat. INTE KUL!!!
Jag gillar tanken på att ha sofforna mitt emot varandra fast med kortsidan mot er när ni kommer in i rummet.
Jag skulle (istället för en fondvägg) sätta upp en stor rejäl duk, typ canvas med något intressant motiv som bröt av mot allt det lugna och blev som ett utropstecken.
Hur stort är vardagsrummet, vilka mått har det?
MissHappen, 2010-09-22
En annan tanke slog mig, ni har stora fina fönster ut mot uteplatsen och så har ni placerat en stor soffrygg mot fönsterna? ajj ajj. Vad som är utanför fönsterna har ju cokså betydlese för hur man upplever insidan. Vänd utemöblemanget för mer rymd är mitt tips!
mvh
MissHappen, 2010-09-22
En fråga till, är det LB:hus,Ugglan (eller vad det är för fågelnamn..)
Alltid bra om man kan kika på en planlösning & bilder.
kram
thezzizen, 2010-09-22
Rummet är ca 30 kvm,måtten har jag inte på rak arm. Nä det är inte meningen att det ska se ut som det gör ¨på altanen, nu är möblerna inskjutna under taket.
Det är en modifiering på ett LBhus vet dock inte vilket..
thezzizen, 2010-09-22
Tack för alla ideer! Roligt at så många vill hjälpa till!!! Vi ska prova och vända sofforna och då även matta till. Osäkra på om det blir tapet eller tavla på kortväggen bara..
thezzizen, 2010-09-22
Alla åsikter är jättevälkomna!!! Just stilen är det som gjort att vi kört fast lite. Vi är nog mer moderna eg men ekonomiskt sett är det inte möjligt att byta ut möbler bara för man vill just nu och det är där vi fastnade. Att kombinera ihop det man vill med det man har...tyvärr..
Några tips på sidor man kan se mkt tyger eller tavlor på?
lindavictoria, 2010-09-26
Förstår att du/ni kanske inte känner så just nu, men det är egentligen ett rum med mycket möjligheter. Jag blir lite avundsjuk på takhöjden, det är så himla snyggt när det är öppet upp i nockhöjd. Det finns mycket ljus genom att det är stora fönster. Det finns mycket man kan göra utan att byta ut möbler.
Det jag reagerar över är att rummet ser lite långsmalt ut (tror inte att det bara är kameran som gör det men man vet aldrig riktigt säkert). Det finns knep för att "balansera upp" och lura ögat att tro att rummet är mer kvadratiskt. Ett sätt är att göra kortsideväggarna mörkare än väggarna på långsidorna, de ljusa fönstren borde kunna göra det möjligt utan allt för stora ingrepp i färgskalan.
Ett annat knep är att lägga märke till hur linjerna i rummet går. Om man tänker att alla kanter på både möbler och inredning utgör linjer, så ska helst de längre linjerna gå på tvären i rummet. Just nu står exempelvis bordet jäms med långsidorna, finns det möjlighet att vända det 45 grader? Om man tittat på hur man lagt bräderna i golvet ser man att de ligger "längs med kortsidan" vilket är helt riktigt utifrån detta sätt att tänka. Ett sätt att skapa mer av illussion utifrån detta är exempelvis att sätta hyllplan rakt över hela kortväggen.
En annan sak som jag funderar över; kan man flytta om och på så sätt skapa ett "soffutrymme" och ett "matsalsutrymme" i rummet? Just nu flyter de lätt ihop och min fundering är att det kan kännas mer ombonat med två olika utrymmen som man ändå kan knyta samman med varandra genom återkommande färg eller form.
Det här är en ren smaksak men jag gillar när gardinerna början ända uppe vid taket, istället för direkt ovanför fönstret. Skulle man kunna tänka sig en skena som går hela vägen längs med taket över långsidorna, då skulle man kunna ha textilpartier som man kan skjuta fram och tillbaka som man önskar. Jag vet inte hur det är med insyn utifrån, ibland kan transparenta material vara till nytta om man känner sig som ett djur i bur men ändå vill ha bra ljusinsläpp.
För att göra det mer ombonat, tänk många ljuskällor som antingen går att variera i ljusstyrka eller har olika styrkor så att man kan variera mellan "arbetsbelysning" då man exempelvis städar och mer mysbelysning då man använder rummet för att koppla av. Kanske kan man framhäva olika detaljer eller olika delar av rummet på olika sätt med hjälp av belysning? Kanske har man en belysning vid soffgruppen och en annan över matsalsbordet?
Använd textilier för att bona om, mattor, gardiner, kuddar, filtar, dukar. Välj max tre fyra färger (enligt mig, alla skulle inte hålla med mig) och laborera utifrån dem. En matta kan också användas för att binda ihop hela soffgruppen och göra att den känns mer sammanhållen och en annan under matsalsgruppen.
Finns det någon med i alla fall halvgröna fingrar i familjen så utnyttja dem och tänk växtlighet. Idag finns fina fuskvarianter om man inte vill eller hinner med sådant, man kan också dekorera med andra saker än med blommor. En gren i taket att hänga ljuslyktor i? Hyllor att ställa olika fina föremål på. Tavlor och textilier på väggarna.
Lycka till!