Mitt vardagsrum känns kalt och omysigt, vill få en varm känsla och ett snyggt inrett och mer dekorerat rum. Funderat på någon mörk mönstrad fondtapet och någon annan färg på resterande väggar. Rummet är ganska avlångt. Budget-tips mottages mer än gärna!
IdaMaria, 2010-08-18
Angående fondtapet: Boråstapeter Garden 12960.
Kanske en färgglad matta och lite mer färg på soffa, gardiner? Tycker det ser ut som du har en bra grund.
Eden, 2010-08-18
Du kan alltid kolla rusta! Dom har billiga tapeter och i bra kvalite! Mina tapeter är därifrån och jag är rätt nöjd! Att börja med väggarna först tycker jag är enklast, då kan man välja vad för färger man vill ha på resten och matcha lite (eller inte).
Mandy__, 2010-08-18
Du skulle kunna sätta upp "spagettigardiner" (hållare kan köpas på ikea)bredvid den tre sits soffan, (svarta) för att avlägsna den delan, och kanske ha en "läshörna" med någon fåtölj. helt klart tycker ja att du ska göra en fondvägg med svart-röda färger i, eftersom din soffa är röd, och inför lite plast-röda blommor. och byt överdraget på sofforna, du kan hitta fina överdrag på ellos tror ja, Gardiner!! är ett måste, fylliga, svarta :)) lycka till!!
LouiseLinblau, 2010-08-19
Som jag ser det har rummet potential och med små medel kan du göra stor förändring.Så här kommer lite tips från mig ...
Bild 1
Centrera TV-bänken på väggen, köp IKEAs LACK-hylla och sätt över TVn. Med en hylla blir det lite mer liv, ett annat djup; en tavla lutad mot väggen, små ljuskoppar framför, en vacker murgröna i vit kruka, höga silver ljusstakar etc. Ta bort det lilla bordet och klösträdet. Placera den lilla fåtöljen till vänster om TV-bänken. Den vita lampan kan du ha på TV-bänken.
Bild 2
Köp enhetlig förvaring till hyllan t ex IKEAs KASSETT så du kan gömma all förvaring. Behåll den vackra lyktan på hyllan och placera även här en grön växt. Sätt den stora tavlan till vänster och de två små till höger ovanför varandra så den nedre tavlans nedre kant blir på samma höjd som den stora tavlans nedre kant liksom den övre tavlans övre kant blir i samma höjd som den stora tavlans (hoppas du förstår mitt svammel;)) Lilla missens klösträd kan du ha där du har fåtöljen idag.
Bild 3 och 4
Jag skulle välja att ställa sofforna mitt för TV-bänken, mittemot varandra, givetvis med soffbordet mittemellan och den fina tygtavlan kan du vrida på och placera mellan sofforna. Köp IKEAs svarta HAMPEN matta, om du dammsuger den ordentligt flera gånger i veckan så håller den sig fin ett bra tag.
Jag tror att du kommer uppleva ditt rum betydligt mysigare med lite växter, ommöbleringen och en matta på golvet. Om det fortfarande känns kalt och tråkigt kan du välja att måla väggarna i ljustbeige för att mjuka upp känslan lite.
Lycka till!
Sajbermamma, 2010-08-19
Tack så mycket för dina utförligt beskrivna tips! Tyvärr är rummet lite för långsmalt för att det ska bli riktigt bra med sofforna mitt emot varann, den ena är dessutom en två-sits och den andra en tresits, men jag tar åt mig av de andra tipsen! Matta ska självklart in, den var tillfälligt borta då det hänt en olycka på den :P
Sajbermamma, 2010-08-19
Tack för ditt svar! Såna där överdrag från ellos har jag faktiskt kikat lite på :)
Sajbermamma, 2010-08-19
Ja någon färg skulle nog liva upp, lite tråkigt som det är nu, är lite inne på grönt :)
BeckaB, 2010-08-19
Jag säger: inte fondtapet. Särskilt inte på en vägg där det finns dörrar. Fondvägg är dessutom ganska ute numera. Men varför inte testa med snygg fototapet bakom TVn/tv-skänken istället? En fototapet, låt säga hmm svartvit på dig och din bästa vän, som sträcker sig från golv, är lika bred som skänken, och sträcker sig upp till ca 3-4 dm under dörrlisten? Uppe där fototapeten slutar kan du sätta en snygg hylla lika lång som skänken varpå du kan ställa snygga grejer, några stearinljus i olika längder och kanske cd-spelaren som nu står på skänken. Sätt då även en vacker lampa med svag belysning på skänken bredvid TVn.
Rööörigt. Hoppas du fattar. Det var iallafall första ideen jag fick när jag så detta. Men oj vilken potential det finns i detta rum. Tänk bort alla möbler och fantisera hur du egentligen skulle vilja ha det.
Ps. tänk på att i ett normaltstort sovrum ska det finnas minst 7 olika ljuskällor. Använd inte bara taklampan om du vill få mysigare stämning. :)