Bor en etta på 42 kvm sen 3 år tillbaka.
Min stil har vart svart vitt och grått men känner nu att jag behöver lite färg och inspiration i mitt liv:)
Som ni kan se på bilderna så tycker jag personligen inte att det ser hemtrevligt ut.
Behöver tips och råd, allt från tapet, färg på väggar, ja allt.
Har alltid tyckt om inredning men nu är inspirationen slut och jag kommer ingen vart.
Finns så mycket som man kan göra i detta rum men vad???
ninnisthlm, 2010-08-14
Tokmaja, du har ju jättefint! Kanske att det saknas lite färg... En matta och några färgglada kuddar i soffan tror jag skulle göra susen. Kanske ett vitt överkast till sängen och en färgglad sänglöpare eller filt vid fotändan. Tror färgerna rött, vinrött och fucshia skulle göra sig jättefint hos dig.
pirajaa, 2010-08-14
TAck så mycket...man blir lite hemmablind, skulle någon annan ha det så som jag skulle ja tycka de var göörsnyggt men som sagt blind blir man.
Jag skall iaf börja med att byta ut tapeten, kanske gör det rummet mer inbjudande sen kanske man inte behöver göra så mycket mer än att som du säger lägga till lite färgglada attiraljer:)
Modernretro, 2010-08-15
Jag tycker också du har det jättefint! I sovrummet hade nog jag lagt till lite mer svart tillsammans med knallig mörk cerise. Tex cerisa ramar på tavlorna ovanför sängen. Cerisa och svarta kuddar, krukor mm. Men det är ju för att jag älskar cerise =) Men i af någon mer accentfärg i sovrummet och vardagsrummet skulle göra susen tror jag. Tapeten tycker jag är jättefin!
iceflower, 2010-08-15
hejsan
verkligen mysig etta. Jag har dock lite tips om det funkar. Om du har nån händig i familjen så be nån sätta vägg, så där du har alkoven, blir ett litet eget rum, du sätter aså en fortsatt vägg där du har dem tre orcchidetavlorna kant i kant med den väggen, om du förstår vad jag menar, om du nu bor i hyresrätt så e det ju faktiskt bara att plocka ner om hyresvärden inte skulle tycka om det, eller faktiskt fråga honom/henne. Blev svårt att förklara, hoppas du förstår. Sen hade jag nog gjort en liten fondvägg av mörk brun/cacao färg, riktigt mörk och lagt till med lite rosa eller turkosa färger i kuddar och överkast, vid den vägg där du har sängen. Sen där du har dem orcchidetavlorna blir ju ett litet gatt in om du nu bygger vägg, då kan du vända på soffan och ha den från väggen och ut i rummet och på så sätt sätta tv mot den vägg där du har orcchideetavlorna på. Sen e det bara lite färg på kuddar i soffa och lite småpiff. Hoppas du förstått vad jag menar. mvh marika
iceflower, 2010-08-15
vänder du på soffan så som jag sa, så får du ju den väggen fri där du har fondtapet nu, sätt en liten mysig rottingfåtölj och lägg en mysig ullpläd eller nåt liknande, ikea har ju mycket. Även där vid den väggen kan du sätta spegeln mot.
Tannis, 2010-08-15
Jag instämmer att du redan har ett mysigt och trevligt hem, men ibland vill man ju förnya/komma vidare. Något som jag tycker förhöjer och som ibland tycks glömmas bort är mattor. Man kan plocka in färg, de gör rummet varmare och mer ombonat, samt dämpar ljud vilket är bra när man bor i lägenhet. I ditt fall, där flera funktioner ryms i samma rum, kan de också fungera som enkla rumsavdelare. En matta vid soffan knyter ihop vardagsrumsdelen, men tänk på att den ska vara tillräckligt stor! Inte bara under soffbordet utan en bra bit in under soffan också! Lycka till!
pirajaa, 2010-08-15
Japp matta blir det, den jag hade dock hade gjort sitt därav ingen matta nu:)
Några bra sidor eller affärer man kan kika i?
Tycker jag tittar och tittar men ingen faller mig i smaken
pirajaa, 2010-08-15
Tack för tipsen, ja en "fortsatt" vägg är jag inne på med:) ganska enkel konstruktion.
En fondvägg är på tapeten oxå:)
Kul med en massa tips från er, tack tack...ska bli kul att förverkliga dom...
Självklart kommer före och efter bilder.
Ni har inga tips på vart man kan få tag på justa tavlor och ramar som inte är allt för dyra, just nu har jag bara en massa hopplock
Tannis, 2010-08-15
Tja... satt just själv och letade matta till hallen :) men jag letar orientaliska mattor. Jag älskar knutna ullmattor i dova, mättade färger - grundton röd - och jag hittade en toppensida www.carpetvista.se. Orientaliska mattor kanske passar hos dig eller faller dig i smaken, men de verkar ha en hel del moderna mattor också. Här är en som skulle kunna passa om du följer råden med att plocka in rött, rosa och fuchsia http://www.carpetvista.se/mattor/walk_in_beauty/matta_121339-walk_in_beauty.html. Fast den kanske är för liten. Jag kan förresten varmt rekommendera att satsa på en lite finare (läs:dyrare) ullmatta. För många år sedan bytte jag ut min syntetmatta under matsalsbordet till en i ull och den ser fortfarande som ny ut! Love it!
Tannis, 2010-08-15
Orientaliska mattor kanske INTE passar hos dig eller faller dig i smaken - menade jag förstås ;)