Mitt rum just nu. Behöver renoveras. Enda problemet är att jag inte vet vad jag vill och hur jag ska kunna utnyttja all plats på bästa sätt. Har ni några tips på vilka möbler som skulle passa och vart de skulle kunna stå? Har redan bestämt att det ska bli tapeter i rummet med en fondvägg, enda problemet är att jag inte har någon aning om vart fondväggen passar.
Jag vill gärna ha ett lagom tjejigt rum, med sminkbord. Men att det ändå ska se seriöst och elegant ut.
En annan sak är att jag inte riktigt kan bestämma mig för vilken stil jag vill ha. Modern tror jag, jag vill i alla fall ha kvar garderoberna.
Snälla ni kom med tips på vad jag kan göra åt detta! Det är trots allt väldigt rymligt och ljust.
Så bomba mig gärna med era ideer! Jag har användning för varenda en.
Tusen tack!
LouiseLinblau, 2010-07-25
Bild 1
På denna vägg hade jag valt att ha fondtapeten. Vitt på vitt eller beige/guld på vitt. Övriga väggar vita. På denna vägg skulle du kunna ha en vit bänkskiva ~40 cm bred som löper över hela väggen. Skivan kan du sätta på höjden 105 dvs som ett barbord. Ett par barstolar t ex IKEAs SUNE kan passa bra. En vacker spegel till höger ovanför bänken gör att du kan ha detta som ett sminkbord. Längre till vänster kan du ha din dator (behöver nog en platt skärm) och en vit hylla ovanför med dina korgar där du kan förvara pennor och annat pyssel t ex böcker.
Bild 2
Fint med luftiga gardiner dock kanske jag hade valt ett lite tjockare tyg som fortfarande släpper igenom ljuset utan att vara helt genomskinnliga (ser iaf ut så på bilden). Mattan är jättefin!
Bild 3
De här garderoberna är fräscha och fina dock gäller ju att man har ordning och reda i lådorna då de skvallrar ganska hårt hur det ser ut inuti. Men du skulle kunna köpa ett vitt tyg eller hyllpapper och fästa på insidan av "glaset" så blir det genast lite mer stilla och städat i rummet. Ev skulle jag skjuta ut enheten någon decimeter från fönsterväggen så det inte känns så inklämt samt bara ha TVn med tillbehör på byråerna.
Bild 5
Jag är vän av att ha sängen rakt ut från väggen dvs att bara ha huvudgaveln mot väggen och sängen rakt ut i rummet , ~½ meter från fönstret. Jag skulle även välja att ta bort sängen/soffan och endast behålla resårmadrassen på ben. Gör en enkel huvudgavel av ruffa vitmålade liggande brädor eller ett vackert tyg. Sängkappa i vitt och vackra sängkläder.
Lycka till!
snuttjulla, 2010-07-26
Jag tänker mig lite gammal filmstjärne-loge när jag tittar lite vad du gillar, mordernt men ändå romantiskt, samtidigt som lite bohemskt. Jag skulle nog också, som louise förslog sätta upp en bänkskiva, i lagom höjd för att kunna ha barstolar till, dock skulle jag göra den längre, så det får plats flera personer, eller så du har fler platser, en för hår, en för smink osv. tre platser tycker jag nog skulle funka. (behöver du plats för en dator skulle jag försöka få tag på en bärbar, eller med flatscreen, och du har den på såna där förvaringshyllor som finns som man fäster under bänkskivor, som databord oftast har, som man drar ut tangentbordet...) Känns lyxigt att kunna ha sitt smink framme hela tiden. Tänk dig tre stora, eller en lång stoooor spegel, med ljusramp ovanför, ikeas ...http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20217485, såna här. (eller satsa på tre stora fina speglar, ÖB har en jättefin med "silverram" för bra pris, lagom modern/romantisk stil, men då blir belysningen lite svårare.)
Gardiner skulle jag välja lite större, tyngre, gärna lite sammetskänsla, jag skulle nog ha svarta eller med en färg som passar vägg. Sen kommer vi till fondvägg, jag har sett att Bauhaus har jättefina rosa medaljongtapeter, inte söta utan läckra, men ändå lite klassiska, med lite sammetsliknande. finns olika varianter. (även andra färger, lila eller turkost) Resten av väggarna tycker jag borde vara mjukt vita.
Den färg du väljer på fonden utgör sen basen på dekorationer, skulle låta mattan vara kvar om du vill, men överkast, gardiner har jag redan nämnt, lite ljus och lite blommor. (väljer du turkost så är det ju vita blommor som gäller) Vad tror du mamma och pappa säger om ny säng? Annars tycker jag också att du plocka bort stommen, och bara sätta ben. Men jag skullle låta den ha den placering du har idag, med en stor rund pölkudde, så du får lite schäslong-liknande. Eftersom din klädförvaring är björk- (?)färgad skulle jag också för att binda ihop det lite göra ett fotokollage med bilder på kompisar, familj, "idoler" och självklart dig själv, på väggen mittemot speglarna. Då binder du samman det hela lite bättre.
Skulle också välja att sätta dekorplast på dörren för en vit dörr. får du skulle jag även göra samma sak på utsidan och sen sätta en stjärna med ditt namn på, tror att janethepain här på styleroom har gjort så, om jag inte blandar ihop det med nån annan.
madeleine9607, 2010-11-21
Om du vill kan du måla alla möbler i samma färg och sedan ha kuddar/dekorationer i en annan färg:)
Det skulle nog vara bäst att ha fondväggen där du har sängen (fast man ser ju inte riktigt hur hela rummet ser ut)