Vi ska flytta till ett radhus med lite knepigt vardagsrum. Vi har absolut inga idéer alls om hur vi ska inreda det. Så nu ber vi er experter om hjälp ;).
Vi hade tänkt oss en någorlunda stor soffa eller sofflösning då vi är fyra i familjen och funderar på att bli fler. Vi vill inte ha något matsalsbord eller så där inne men kanske något snyggt bar bord eller liknande? Tvn vill vi hellst kunna hänga på väggen då vi har småbarn. Så kasta en massa ideer över oss nu ;)
LouiseLinblau, 2010-07-25
Hua, det här var inte lätt. Som jag ser det tror jag på att man blir tvungen att snickra lite;)
Jag hade nog i alla fall valt att ställa soffan längs väggen efter trappen, förhoppningsvis kan ni ha divandel efter hela fönsterväggen fram till altandörren (hoppas det inte är några tråkiga element i vägen) Även som under trappen kan det löpa en divandel vilket, det sväljer en hel hög med små barnrumpor.
Min tanke gällande TVn på vägg och bort med alla kablar och all elektronik är följande: om ni bygger en "halvvägg"ca 40 cm in på vägg 150cm. Denna vägg bör vara ca 120cm hög och ca 100cm bred. Ni borde fortfarande ha en öppning på ca 85cm fram till fönstret då. På denna vägg sätter ni TVn placerar en TV-bänk under som är ca 100x40x40 (bxhxd) och över läggs en överliggare i t ex ek. Där kan ni ha en vacker ljuslykta och en murgröna. Ni kan lätt gömma undan alla fula sladdar i halvväggen men kom ihåg att isolera väggen så det inte blir något durr-ljud som kan få vilken man som helst att bryta ihop=)
På vägg 165cm kanske IKEAs vita EXPEDIT med vackra korgar i de nedersta hyllorna skulle underlätta förvaring av leksaker och högre upp vackra favoritsaker som kan belysas.
Längs vägg 305cm kan ni ha en vacker fondtapet, två sköna mysfåtöljer i varsitt hörn och mitt på denna vägg kan ni ha en skorstensfri öppen spis samt en härlig ryamatta på golvet. Ni kan då ni önskar dra fram fåtöljerna, tända en liten eld och få en mysig stund t ex vid sagoläsning eller när man någon gång får en liten stund över för sig själv. Jag vet ... det händer inte så ofta när man är småbarn förälder, men iaf, då det händer är det riktigt skönt att mysa vid en brasa och en god bok. Bättre rekreation finns inte ;-).
Lycka till!
trixiie, 2010-07-26
tack så jätte mycket för tipset. Vi är ju inte superhändiga så allra bäst vore det om någon ville tipsa om ett sätt utan att bygga en vägg? Annars gillade jag det här väldigt mycket. =)