I detta kök vill vi (om möjligt) blanda den gamla inredningen med ny. Helst vill vi behålla det gamla köksskåpet med skjutluckor (bild 4). Vi vill helst ha kvar kökssoffan (bild 2). En vedspis ca. 60 cm måste också få plats (+ vanlig spis). Vi vill ej ha frysen i köket, däremot ett Smeg-kylskåp. Vi är villiga att flytta all gammal inredning, eller eventuellt ta bort den helt. Golvet ska bytas ut.. Vi bor i en villa på landet. Ny inredning som rymmer torrvaror och grytor behövs, samt ideér om placering för samtlig inredning. Stilen vi vill ha är lantlig/ultramodern. Tacksam för alla förlag, vi har kört fast !!
LouiseLinblau, 2010-07-25
Bild 1
Jag hade valt att ta bort den vänstra dörren och placera soffan mot den väggen. En vacker mönstrad tapet på denna vägg och ev bröstpanel av vit pärlspont. Kanske en vit hylla ovanför soffan med era favorit saker på.
Bild 2
Jag älskar dina fönster, visst tar de plats men ger en fin karaktär åt rummet och ett underbart ljus. Vita väggar, vita hissgardiner och vackra krukor. Jag hade valt att ha bänk från halldörren och lika långt som nuvarande bänk når idag. Där du har ett högskåp idag kan du välja att ha vitrinskåp stående på bänken och ända upp i tak, blir då att se ut som ett gammaldags serveringsskåp. Det gör inget att bänken går upp lite högre än fönstret och du får plats med många praktiska bänkskåp med stora lådor som sväljer hur mycket som helst.
Bild 3
Direkt till vänster om halldörren kan ni ha vedspisen med murad vedförvaring under, bredvid står en vanlig spis och över detta en vacker murad kåpa eller en nättare modell i glas och rostfritt.
Bild 4
Till höger om dörren kan ni placera er Smeg-kyl och därefter bänk hela vägen bort till hörnet. Vattnet får flyttas några decimeter, vilket inte brukar vara någon omöjlighet. Ni kan därmed behålla det stora väggskåpet men flytta även det några decimeter åt höger (typ fram till tegelväggen). Om detta ser för trångt ut, då hade jag valt att ta bort väggskåpet som känns en smula stort.
IKEAs vita LIDINGÖ-kök tycker jag skulle passa bra och ett vitt rektangulärt kakel. Om det vore möjligt hade det varit sjukt snyggt att ha kvar den befintliga tegelväggen och försöka få till en likadan åt andra hållet från hörnet och sedan belysa detta hörn med spottar. Placera några glashyllor med vackra örter, citron och lime.
Lycka till och hoppas vi får följa ert arbete!
nnenna, 2010-07-27
Bänken vid fönstren behöver ju inte vara i samma höjd. Det kan bli riktigt snyggt om fönstret sjunker ner i bänkskivan (typ att fönsterbläcket är bakom/under skivan och man har en "vägg" där). Förstår du hur jag menar, är inte världsbäst på att förklara.
Svärmor har så och det är jättefint och ser inte alls dumt ut utifrån då hon pyntar fint i det lilla ytrymmet som blir. Ser nästan ut som ett litet skyltfönster utifrån. ;-)