Vilket stort och härligt rum du har. Här finns verkligen yta och potential att göra något jättefint.
Har du lust att ge oss lite ledtrådar vad du inte gillar med rummet. Är det färgerna eller möblerna du inte trivs med eller kanske varken eller, eller vill du bara möblera om? Vilka färger tycker du om? Vilken stil? Tror du att du tycker om lantligt eller japanskt eller stilrent...?
Ett tips, om du vill spinna vidare på sporttemat i rummet så kanske Ralph Lauren Home kan ge dig god inspiration (se länk 1 & 2). De har rätt grabbiga och sportiga (och oförskämt dyra) tapeter som du skulle kunna göra en fondvägg av (eller hitta prisvärdare alternativ i samma stil) och sen måla övriga väggar vita. Sporttröjorna på väggen kan du rama in så det ser lite mer prydligt ut (se länk 3) och även LP-skivan går att rama in. Om du inte är rädd för att förstöra LP-skivan kanske du kan spreja den med silver eller guldfärg så ser det ut som en guldskiva sen (se länk 4).
Hej! Tack för den här hjälpen, jag gillar basfärger. Typ svart, vit, grå? Nåt sånt, och jag skulle vilja ha hjälp med ommöblering. Göra rummet mer praktiskt, jag gillar en liten sportig stil.
Jag håller med ninnisthlm om att du har ett rum med potential. Men jag hade velat ha lite mer information; Ska du byta ut hela möblemanget eller behålla delar? Garderoben som ses på Bild 4 skall den vara kvar? Är den platsbyggd?
Japp, garderoben som ses på bild 4 är platsbyggd, tyvärr.
Jag stör mig på den mest eftersom den är så stor.
Behålla delar, typ tvbord + tv men hyllan som ses på bild 1 i mitten, den ska bort.
Sängen ska behållas, skrivbordet. Resten ska bort!
Bild 1 Klokt val att ta bort den lilla hyllan som bara se rörig ut. Men du verkar ha saker i hyllan som du kanske ändå behöver så du kanske kan välja en svart Billy-hylla med dörrar. I fönstret hade jag nog valt en svart rullgardin och svarta panellängder som når ända ner i golvet samt en svart IKEAs JULES skrivbordsstol.
Bild 2 Jag är lite osäker om du har tänkt att behålla den fondvägg som du har eller om det skall tapetseras om? Jag har även lite svårt att se om tapeten är svart eller brun. Om den är svart, så tycker jag att den duger. Jag hade valt att ställa sängen rätt ut ifrån den beiga väggen och sedan skaffat en enkel huvudgavel antingen en vanlig svart träskiva, eller en skiva som kläs med skumgummi och ett snyggt tyg eller två reglar som du sätter upp vertikalt med lite ruffa svarta bräder på (liggandes med lite mellanrum) som bildar en gavel. En rak strikt svart sängkappa och svartvita sängkläder hade blivit riktigt snyggt. Det lilla träfärgade bordet skulle jag måla svart och ha kvar som sängbord. TVn kanske kan vara placerad ungefär där du har den. Vad gäller grejer på väggarna så tycker jag att t ex flaggan kan du ha över sänggaveln och sedan samla tröjorna och häng dem i grupp. Kom ihåg att inte hänga saker för högt upp på väggarna, max ~1,85 i överkant.
Bild 3 Köp IKEAs HAMPEN-matta i svart och placera lite snett under sängen och bort mot skrivbordet, blir skönt att sätta fötterna på på morgonen;)
Bild 4 Den lite tråkiga platsbyggda garderoben kan du lätt måla om i svart med fräcka handtag såsom t ex IKEAs LANSA. Den gamla skänken vet jag inte heller om du har tänkt att ha kvar om så inte är fallet (vilket skulle lätta upp intrycket direkt vid dörren) så kan du välja att ha lite krokar för kläder och väskor eller din befintliga klädhängare (helst även den svartmålad).
Japp, som du märker tycker jag att du ska måla en hel del, men färg är magiskt, det kan lätt förändra en trist möbel till något riktigt läckert och fräckt.
Vad gäller golvet, så får du känna om det behöver slipas eller inte, svårt att se på bilderna.
Lycka till och hoppas vi får se det färdiga resultatet.
Ett tips då man vill göra om ett rum är att tömma det helt och sedan börja om. Svart i all ära men det är ett sovrum och bör därför vara harmoniskt. Något man ofta ser är som just i ditt rum står sängen intill väggen. I ditt fall en ljus vägg och det tar inte många nätter innan man har fettat ned den. LouiseLinblau har en bra poäng i att du bör skaffa en huvudgavel och ställa sängen ut från den beiga väggen. Jag vet inte men Ikea har en snygg sänggavel där det liksom är förvaring bakom den till tex böcker och så, dock vet jag inte om den finns till enkelsäng..
Lycka till!
ninnisthlm, 2010-07-19
Vilket stort och härligt rum du har. Här finns verkligen yta och potential att göra något jättefint.
Har du lust att ge oss lite ledtrådar vad du inte gillar med rummet. Är det färgerna eller möblerna du inte trivs med eller kanske varken eller, eller vill du bara möblera om? Vilka färger tycker du om? Vilken stil? Tror du att du tycker om lantligt eller japanskt eller stilrent...?
Ett tips, om du vill spinna vidare på sporttemat i rummet så kanske Ralph Lauren Home kan ge dig god inspiration (se länk 1 & 2). De har rätt grabbiga och sportiga (och oförskämt dyra) tapeter som du skulle kunna göra en fondvägg av (eller hitta prisvärdare alternativ i samma stil) och sen måla övriga väggar vita. Sporttröjorna på väggen kan du rama in så det ser lite mer prydligt ut (se länk 3) och även LP-skivan går att rama in. Om du inte är rädd för att förstöra LP-skivan kanske du kan spreja den med silver eller guldfärg så ser det ut som en guldskiva sen (se länk 4).
(1) http://www.ralphlaurenhome.com/products/Wallcovering/?haid=31
(2) http://www.tapetorama.se/list.php?pagecounter=0&Manufacturer=108&Searchtype=Advanced&category=Wallpaper
(3) http://www.google.se/images?um=1&hl=sv&rlz=1T4ADFA_svSE357SE357&tbs=isch%3A1&sa=1&q=frame+shirt&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
(4) http://www.google.se/images?hl=sv&rlz=1T4ADFA_svSE357SE357&q=guldskiva&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi
martinostrom, 2010-07-19
Hej! Tack för den här hjälpen, jag gillar basfärger.
Typ svart, vit, grå?
Nåt sånt, och jag skulle vilja ha hjälp med ommöblering.
Göra rummet mer praktiskt, jag gillar en liten sportig stil.
LouiseLinblau, 2010-07-20
Jag håller med ninnisthlm om att du har ett rum med potential. Men jag hade velat ha lite mer information; Ska du byta ut hela möblemanget eller behålla delar? Garderoben som ses på Bild 4 skall den vara kvar? Är den platsbyggd?
martinostrom, 2010-07-20
Japp, garderoben som ses på bild 4 är platsbyggd, tyvärr.
Jag stör mig på den mest eftersom den är så stor.
Behålla delar, typ tvbord + tv men hyllan som ses på bild 1 i mitten, den ska bort.
Sängen ska behållas, skrivbordet. Resten ska bort!
PS. Borde man slipa golvet ? DS.
LouiseLinblau, 2010-07-20
Bild 1
Klokt val att ta bort den lilla hyllan som bara se rörig ut. Men du verkar ha saker i hyllan som du kanske ändå behöver så du kanske kan välja en svart Billy-hylla med dörrar.
I fönstret hade jag nog valt en svart rullgardin och svarta panellängder som når ända ner i golvet samt en svart IKEAs JULES skrivbordsstol.
Bild 2
Jag är lite osäker om du har tänkt att behålla den fondvägg som du har eller om det skall tapetseras om? Jag har även lite svårt att se om tapeten är svart eller brun. Om den är svart, så tycker jag att den duger.
Jag hade valt att ställa sängen rätt ut ifrån den beiga väggen och sedan skaffat en enkel huvudgavel antingen en vanlig svart träskiva, eller en skiva som kläs med skumgummi och ett snyggt tyg eller två reglar som du sätter upp vertikalt med lite ruffa svarta bräder på (liggandes med lite mellanrum) som bildar en gavel. En rak strikt svart sängkappa och svartvita sängkläder hade blivit riktigt snyggt. Det lilla träfärgade bordet skulle jag måla svart och ha kvar som sängbord. TVn kanske kan vara placerad ungefär där du har den.
Vad gäller grejer på väggarna så tycker jag att t ex flaggan kan du ha över sänggaveln och sedan samla tröjorna och häng dem i grupp. Kom ihåg att inte hänga saker för högt upp på väggarna, max ~1,85 i överkant.
Bild 3
Köp IKEAs HAMPEN-matta i svart och placera lite snett under sängen och bort mot skrivbordet, blir skönt att sätta fötterna på på morgonen;)
Bild 4
Den lite tråkiga platsbyggda garderoben kan du lätt måla om i svart med fräcka handtag såsom t ex IKEAs LANSA. Den gamla skänken vet jag inte heller om du har tänkt att ha kvar om så inte är fallet (vilket skulle lätta upp intrycket direkt vid dörren) så kan du välja att ha lite krokar för kläder och väskor eller din befintliga klädhängare (helst även den svartmålad).
Japp, som du märker tycker jag att du ska måla en hel del, men färg är magiskt, det kan lätt förändra en trist möbel till något riktigt läckert och fräckt.
Vad gäller golvet, så får du känna om det behöver slipas eller inte, svårt att se på bilderna.
Lycka till och hoppas vi får se det färdiga resultatet.
azalean, 2010-07-21
Ett tips då man vill göra om ett rum är att tömma det helt och sedan börja om. Svart i all ära men det är ett sovrum och bör därför vara harmoniskt. Något man ofta ser är som just i ditt rum står sängen intill väggen. I ditt fall en ljus vägg och det tar inte många nätter innan man har fettat ned den. LouiseLinblau har en bra poäng i att du bör skaffa en huvudgavel och ställa sängen ut från den beiga väggen. Jag vet inte men Ikea har en snygg sänggavel där det liksom är förvaring bakom den till tex böcker och så, dock vet jag inte om den finns till enkelsäng..
Lycka till!