Behöver lite inredningråd till badrummet som jag har börjat budgetrenovera! Har frågat lite här tidigare (i ett annat album) men nu kommit längre i min renovering och har lite mer specifika frågor. Jag har nu målat tak, fönster, väggar och golv. Nu är problemet inredningen.
Stilen i övriga huset är ljus, gammeldags med moderna inslag. Om det spelar någon roll så är huset från -28. Ett gammalt hus med potential. Badrummet vill jag ska upplevas fräsch och charmigt. (Inte stökigt som det varit tidigare.)
Har fyra frågor just nu som jag behöver råd till:
1. Vad ska man ha för något på väggen där jag haft den blå byrån och konsollhyllorna? (Bild 1och 2.) Finns det någon som har ett bra förslag på ett vägghängt skåp? (Ska ha en bänkskiva under därför fungerar inget högskåp, se fråga 2.) Tänker mig något svart eller vitt. Eller ska man hänga en spegel där? Eller något annat? (Vill dock inte ha konsollhyllorna tillbaka då jag är trött på "öppen förvaring").
2. Längs med fönsterväggen (bild 2 och 3) under fönstret vill vi ha en skiva av något slag. Typ en bänkskiva, kanske 40 cm djup. Den ska gå längs hela väggen. Under vill jag kunna förvara sånt som varit i byrån förut och att tvättkorg ska få plats under. (Bl.a. förvaring av extra toalettpapper liksom barnens underkläder och förvaring av deras pyjamasar under dagen/nattförvaring av dagens kläder m.m.
.
- Vad ska man ha för bänkskiva? Funderar på enkel mdf som vitmålas och sen någon profilerad list i framkant. Tror att den ska vara vit för att det inte ska bli alltför mörkt i rummet.
- Vad ska man ha för slags skåp/lådor under? Gärna något man skruvar fast i väggen eller skivan så man slipper ben på möbler när man ska städa. Tänkte hänga ett tyg framför så det spelar ingen roll hur förvaringshyllorna/korgarna ser ut. Ett tyg kan dessutom varieras, romantiskt när man är sugen på det och lite poppigare eller neutralt när man är sugen på det.
Funderar också på att "bryta" i tygupphängningen och i mitten har några synliga fack (typ skofacken i ikeas leksvikserie) där man kan ha korgar med hårsnoddar, salvor m.m. Torra badlakan kan också förvaras där. Sen kan det vara tygupphängning på båda sidor om "facksektionen"
- Vad kan man i så fall ha som "fack"? Har kollat just skohyllan leksvik men den är 20 cm för låg. Måste modifiera om den i så fall. Vad tror du om idén att bryta med några synliga hyllor?
- Man kan ju ha något ovnapå bänkskivan också. Förslag på vad tas gärna emot. Tänkte mig någon blomma nära fönstret, någon ljuslykta kanske... Eller en korg med några extra toarullar bredvid toaletten.
3. Väggen där vi har handfatet är inte målat ännu, där ska vi ha liggande vitmålad råspont (bild 2).
Har hittat en badrumsmöbel med kommod, kakel och spegelskåp i en enda möbel. Se bild 4. (På så vis slippet jag ju problemet med vad man ska ha för något skydd bakom handfatet när man har trävägg.) Jag frångår visserligen min första plan där jag ville ha en stor spegel på väggen men jag tror att möbeln blir fin om jag målar den vit och att den passar bra in i huset. Dessutom blir det mer förvaring. Bredvid till höger vill jag ha handdukshängare (vi är 5 i familjen och vill även ha tillgäster såklart.) Funderar på att till vänster, mellan duschen och kommoden ställa en stege och låta torra badlakan förvarar där. (Blöta handdukar får hänga på tork på motsatt sida på såna där "pinnar" man kan vinkla ut.) Alternativet är att förvara badlakan under bänkskivan som jag skriver om på punkt 2.
- Vad tror ni om detta? Andra idéer om hur man kan göra?
4. Önskar tips på andra badrumsgrejer så som toalettrullehållare, handdukshängare m.m. (Har jag missat något)
Tidigare var jag väldigt låst vid färgval då golvet styrde hela rummet. Nu skulle jag vilja kunna byta ut lite korgar och handdukar och matta och`*vips* få ett nytt badrum! Vill kunna variera mig äntligen!
- Belysning höll jag på att glömma. Tipsa gärna!
Hoppas att det går att få lite tips härifrån!! Många här är ju såidérika, det är faktiskt lite tack vare er peppning som jag kom igång med målningen!! :)
Har ni andra råd än det jag frågade om så tipsa gärna!!
TACKAR!! /Meiram
Meiram, 2010-07-22
Tack för ditt svar!! Jättekul med andras råd och åsikter.
Har just nu funderingar på att sätta en Ikea Leksvik skohylla under bänkskivan på en del av fönsterväggen. Då kan man ha korgar m.m. istoppat i skofacken lite synligt och lättåtkomligt och sedan tyg på övriga delar. I så fall tänker jag mig en bänkskiva i samma färg som skobänken (oh kommoden som jag ska måla) så ser det ut som en enda möbel.
Sen har jag inget emot kontraster! Funderar på ett svart väggskåp där du föreslåt en spegel eller Fredenskåp. (Har också funderat på spegel).
Om det inte blir någon spegel där blir det kanske en i "gången".
Toalocket ska bli utbytt till ett svart (glömde skriva det). Och dörrens ska målas vit vilken dag som helst. :)
Din idé med handdukstork är värt att tänka på.
Att ha tavellist i gången är en gammal idé jag haft i felra år men som inte blivit av, tack för att du skakade liv i den igen. :)
Ska kolla upp hur höga köksskåp är, risken är att de är för höga men det är en väldigt bra idé!
Än en gång, ett jättetack för dina svar!!!