Jag och min sambo har äntligen skaffat hus och fick det i Juni och nu har vi fastnat lite på vägen och det vi har fastnat i nu är; Vilka färger ska vi ha i hallen- Entren, i trappan och i hallen på övervåningen?
Trappan har vi slipat och har lackats en gång, men ska lackas två gånger till. Under själva trappstegen kommer det att målas, målas med samma färg (mörkare färg/nyans) som är i de små listerna på panelen på väggarna i hall och entre samt som finns upp i trappan.
I själva rutorna som blir inom dessa små lister kommer bli i en ljusare färg/nyans. Ovanför hela panelen så kommer det fortfarande att vara vitt men ska målas.
Vi har haft funderingar på att gå i olika grå nyanser men är rädd att det blir för mycket grått i huset då vi har funderingar på att ha det i sovrum och i vardagsrum fast i grå/silver färg. Eller ha det i två olika bruna nyanser?
Ha du några ideér på hur man kan ha det? Vill ha det ljus och fräscht! Som räcke kommer vi förresten att ha tjockare rep så det blir lite marinkänsla i det hela.
LouiseLinblau, 2010-07-13
Jag tycker du är inne på rätt spår där med olika gråa nyanser. Väljer du brunt tror jag det lätt blir för mycket "jord" och bara flyter samman med trätrappen. Håll väggarna vita som de är då det lätt blir för mörkt i en trapp. Då ni verkar ha en händig elektriker till er hjälp så kanske ni kan leka med olika belysning i trappen.
Lycka till!
LisaoPeter, 2010-07-13
LouiseLinblau: Du tror inte det blir för mycket grått i hela huset om man även har det i trappan? Hehe... Händig elektiker, han är fanatisk ;) Ska kolla på lite färg mm idag så får se om man kan få tips om annan färg kanske?
Tack för ditt råd!
Themelina, 2010-07-14
Hej!
Grått är hel rätt, det kommer att ljusa upp trappen och göra den luftigare. kanske ni ska exprementera med olika gråtoner tex addera lite grönt i det gråa. Så att det inte blir så kallt, det gör den gråa mycket varmare.
country-karin, 2010-08-22
grym väggpanel i trappan!
LisaoPeter, 2010-09-19
OK?! Tack :P Inget tips på hur man kan göra med den också?
country-karin, 2010-10-13
Jag skulle behålla den som den är, men måla trappan och golvet på övervåningen i en färg som passar ihop med panelen (tex den mörkare bruna färgen). det behöver inte alls bli mörkt om belysningen är bra. Jag förstod inte riktigt om ni tänkt måla panelen grå, isåfall skulle jag måla trappan grå också. det är lite svårt att avgöra på bilderna vilket skick panelen är i? är den målad för att bli sådär fläckig? om det är äkta träådring skulle jag absolut inte måla över den. riv hellre bort den och sälj till någon som gillar sånt. (tex jag :))
LisaoPeter, 2010-10-17
Den bruna panelen är målad så den ser ut som träpanel, förlåt men jag verkligen HATAR färgen så den kommer målas i grått antar jag.. Kanske blanda ljus och mörkgrått i panelen? Och vitt upptill som det även e nu fast bara ny fräch vit färg jag gillar gräddvitt och inte kritvitt. Kanske skulle bli snyggt? För att få det ljusare även om vi kommer ha bra med belysning också. Men det känns som det är allt för lååångt bort innan vi är där tyvärr... Men man kan ju börja planera inför detta ;)