Har precis flyttat till en helt nybyggd lägenhet och vill gärna få alla detaljer rätt. Det är så otroligt varmt just nu så jag är i desperat behov av gardiner men vill ha något som ser snyggt ut och passar. Så mina frågor är, vad skulle man kunna ha för gardiner i köket. Typ och färg?
Dessutom skulle jag gärna ha en matta under köksbordet för att det ska bli lite mer hemtrevligt men vilken matta skulle passa bäst och vilken färg?
LouiseLinblau, 2010-07-05
Jag hade satsat på en lång plastmatta längs med bänken med spisen och förbi kyl och frys istället för en under bordet. Jag hade valt en vit/svart blommig. Vad gäller gardiner hade jag valt vita rullgardiner, typ från Mairo, då du ser ut att ha ett soligt fönster. Lycka till!
madelaine, 2010-07-06
vita tunna rullgardiner skulle funka bra, finns på ikea...du kan ha en svart rya under bordet, typ ikeas hampen - oxå väldigt prisvärd...men jag tycker det är snyggt utan matta :) väldigt fint kök ni har btw
PuMad, 2010-07-06
Allt beror lite på hur du vill ha det där hemma, om du älskar färger eller om du vill hålla det så vitt/enfärgat som möjligt. Jag tror att det skulle kunna bli supersnyggt med en mönstrad kappa/rullgardin i starka pastelliga färger. Både Mairo och Svenk Tenn har väldigt snygga färgglada mönster. Annars finns som sagt enfärgade på IKEA billigt, men de ger också en lite mer "indutri"-känsla än t ex mönstrade rullgardiner som man nästan kan ta som en vanliga gardinkappa.
Vad gäller mattan så har jag också samma problem, och vi har nästan samma form/planlösning på köket. I ditt kök skulle jag nog satsa på en snygg Pappelina längs med kylskåpsväggen (som de andra skriver), alternativt en stor Pappelina under köksbordet. Finns snygga stora Pappelina i både mönster och enfärgade, och självklart finns det billigare "Pappelina"-liknande mattor på nätet. Absolut inte en ryamatta - det känns väldigt ohygieniskt att ha så lurviga mattor under ett köksbord som man så ofta äter vid. Om inte en Pappelina "plast"-matta så är ullmattor ypperliga att ha i kök, lättstädade då t ex ullet håller vätan borta.
Lycka till!
hejamia, 2010-07-06
Jag skulle antingen ha mörka trä"rull"gardiner och en randig matta i olika bruna nyanser (brunt gör att det känns lite mysigare oftast) eller så hade jag haft massor av färg! Hittat ett tyg som jag gillat och sytt gardinkappor. Och en färgglad matta till det! Finns fina mattor på indiska som kan passa i kök.
Karin84, 2010-07-07
Hade det avrit min lägenhet hade jag investerat i hissgardiner Mario "ogräs", grön färg. Hade köpt en grön ryamatta till det.
Lycka till
Minimonkan, 2010-07-08
Ta en aktiv färg som röd eller mörklila. Mattan tycker jag att den ska ligga framför kyl,frys och spis och ingen matta under köksbordet. Glöm rullgardiner...Det finns solskydd som heter Plissegardiner eller duettegardiner som är jättesnygga. Sök efter RIVIERA plissegardiner. Dessa kan du montera i nischen och de tar mycket lite plats och ser ut som en gardin.
Lycka till=)
Fia-Li, 2010-07-08
Och jag tycker du ska ha mattan under köksbordet, det "ramar in" mer än en lång framför köksbänken. Själv älskar jag praktiska plastmattor. Kolla in Horredsmattans mattor - fina, prisvärda och går att få i olika storlekar.
SaZza, 2010-07-09
Vita lamellgardiner skulle passa fint. Stilrent och stänger ute solen lite på dagarna då det är som varmast =)
Gröna eller röda hampen mattan från ikea under bordet som bryter av lite från det vit svarta.
Themelina, 2010-07-14
Hej hopp!
Vita tunna gardiner (men samtidigt mycke tyg), var inte rädd för att använda "vardagsrums gardiner" i köket. Sätt gardinstången så högt upp som möjligt och en bit utanför fönstret, ha ingen gardin i hörnet.
Jag skulle rekomendera en plastmatta i köket en röd med vita dataljer kaske, om ni inte har hypermordernt i resten av lägenheten kan ni bryta av det morderna köket med en större trasmatta i blandade färger under bordet.