Vi har köpt ett radhus och äntligen får jag en alldeles egen tvättstuga (en dröm för en småbarnsförälder). Vi renoverar hela huset och då ska även tvättstugan få sig en uppfräschning.
Jag vill att den ska vara smart och genomtänk, att det praktiskt ska vara klockrent för ett enklare arbete där inne.
Som start så ska allt rivas ut, med undantag för tvätthon, blandaren och för tillfället tvättmaskinen och torktumlaren. Dessa saker ska stå på den plats de nu står på. Vi har tänkt oss Ikeas svarta högblanka köksskåp och behöver ett högt till städsaker och sen vill vi ha någonstans att gömma tvättmedel och lite andra saker man har i sin tvättstuga. Vi är i behov av att kunna hänga upp tvätten i tvättstugan och jag vill gärna ha någon snygg sortering för tvätten och alla dess maskiner; 40 ljus och mörk och 60 ljus och mörk, så fyra förvaringsfack önskar jag mig. Bänkskivan kommer bytas ut och förlängas så det finns plats att tex vika tvätt där och just nu i e period att byta blöja på vårt lilla barn. Färgerna kommer vara vitt, svarta skåp och en fondvägg och detaljer i mörk turkos. Vi skulle gärna vilja ha någon snygg målning på fondväggen med Laundry Service. Golvet blir klätt med Höganäs klinkers i färgen antracit och är lite 50-tal i stilen.
För oss är det viktigt att det blir snyggt och prydligt och att saker kan gömmas, för tvättstugan är än så länge genomgång ut till altanen och man vill ju gärna inte ta sitt besök genom en djungel att smutstvätt.
Så....har du något tips på vad man ska tänka på eller vad du skulle tycka va smart i vår tvättstuga?
Velouria, 2010-06-14
Det låter som du har en bra plan tycker jag. Dold förvaring, att kunna sortera upp tvätten är väldigt praktiskt, och bänkyta är också viktigt.
Om du skulle vilja gömma det ännu mer finns alternativ att sätta upp draperi för hela delen som kan dras för, men är det mesta dold förvaring och material- och färgval som gör att rummet inte ser rörigt ut skulle inte det behövas heller.
AndyP, 2010-06-14
Idag har vi bestämt oss för att flytta tvättmaskinen och torktumlaren till andra sidan av väggen och ställa dom bredvid varandra istället för uppe på varandra. Så då blir det ett högskåp, där dammsugaren kommer bo, i hörnet där maskinerna idag står. Bänkskiva över hela resterande väggen. Maskinerna står då under bänkskivan och kommer döljas av en snygg jalusi av något slag, tills de byts ut mot svarta maskiner. Vill ha det ganska stilrent och enkelt,men kan tänka mig lite roliga kitchiga detaljer.
Klädsorteringen skulle jag vilja ha byggt under diskhon (blir då i mitten på väggen) och det ska gärna vara i de svarta högblanka skåpen och om det kunde gå att få tex ett hål till att kasta ner tvätten direkt i, att inte behöva öppna dörren/dra undan ett draperi. Vill inte ha korgar eller något sånt, utan vill dölja rören som idag syns och jag känner oss och vet att ett draperi aldrig skulle vara fördraget och dölja tvätthögarna. Någon som har gjort något liknande?
iceflower, 2010-06-15
hejsan
jag hade nog köpt fina tvättmedelsburkar eller genomskinliga glasburkar på ikea och förvarat tvättmedlet i, finns även glasflaskor på ikea, som man har till saft, där du kan ha sköljmedel, kan faktiskt bli fint att se på, på öppna hyllplan.
AndyP, 2010-06-16
Lutar åt att det kommer upp någon hylldel som man kan ha snygga grejer framme. Hittade en svart plåtbalja med texten TVÄTT i vitt. Är från den kända serien som går att få burkar med text till allt möjligt. Är egentligen inte min stil,men i svart va dom riktigt snygga och kommer bli skitsnygga till den svarta inredningen.
kajsalajsa, 2010-06-22
Låter som en bra plan att ställa TM o TT bredvid varandra under bänkskivan i stället, på så sätt får du mer vik- o torkyta.
Ett förslag är att införskaffa en torkställning som sitter fast uppe på väggen, som du viker ner när du behöver använda den, eller en sån som sitter fast i taket o som man sänker ner när man vill hänga tvätt på den. Alternativt såna där utdragbara trådar. Använder du fast torkställning får du ju plats med öppna hyllor också, de här gillar jag: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39864780 och http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89864240
Skulle det fungera att sätta typ diskbänksskåp under diskbänken o sätta dit trådkorgar innanför dörrarna? Blir iaf bättre ordning än ett draperi (vi har ett draperi o där är jämt stökigt :/ Ett alternativ är ju http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09874610 eller http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70118968, där du kan stryka på egna texter/bilder beroende på vilken tvätt som ska slängas i.
Visa gärna bilderna när ni är färdiga, behöver själv inspiration ;)