Varannan veckas mamma, med huvudbry.. hur använder jag kvadratmeterna bäst?? HJÄLP!
Jag har valt att köpa en liten lägenhet då jag värdesätter annat än att bo.. älskar att resa o unna mej livets goda tillsammans med mina barn! <3 samt sätter en godnattsömn över allt (läs.. det är dyrt att bo i sthlmsområdet)
skatan, 2010-05-02
Ja.. våningssäng har jag funderat på! Barnen är 9 o snart 11.
Problemet är att det är så fult..men en billig variant.
Funderar på sängskåp typ livinggood. kombinerat med pullmanbäddar (sängar som man fäller upp mot väggen)
Ska kolla in loftsäng det kanske kan vara något?
Tack! Ja det blir lite knepigt men löser sig hoppas jag :)
country-karin, 2010-05-02
jag såg bilder på aftonbladets inredningsblogg häromdan där de hade inbyggda våningssängar längs en vägg, kanske något för barnen så de får ett eget krypin i något av rummen.
skatan, 2010-05-02
Åh tack det ska jag genast kolla in!
ninnisthlm, 2010-05-02
Vilken spännande utmaning!
Inbyggd våningsäng tycker jag låter som en jättebra idé. Går säkert att bygga med smarta förvaringsytor under sängen dessutom. Jag skulle helt klart ta kontakt med en snickare och smälla upp en sån i hallen.
I vardagsrummet skulle jag nog satsa på en Livingoodvägg längs med hela vänstra kortväggen. Med både inbyggd säng som du kan fälla ut och klädförvaring. Kanske även bokhyllor.
Då kanske förrådet samtidigt kan göras om till arbetsrum för barnen där åtminstonde ett barn i taget kan sitta och göra läxorna i lugn och ro. Med en glasdörr eller dörr med "glashål" blir rummet inte så klarustrofobiskt.
Jaa...sedan är det väl bara att inreda vardagsrummet. Själv hade jag valt en ljus och luftig stil. Ställt en soffa med ryggen mot 223-väggen, två nätta fåtöljer och ett runt litet högblankt svart soffbord :D
Lycka till och hoppas vi får se resultatet sen.
http://www.livingood.se/Filer/planskisser/skisslivingoodvagg1.jpg
skatan, 2010-05-02
Åh TACK Ninni!
Många bra tips! Hallen !! Ja det kan ju vara en god ide?!
Ja Livinggood har jag funderat över!! Ska kolla in länken!
Tack för lyckönskningarna o ja bilder får jag fixa :)
Velouria, 2010-05-03
Det är en bostadsrätt så du skulle kunna riva väggar? Jag tycker förrådet verkar vara lite i vägen, om det skulle kunna försvinna har du gott om plats för sängar i den delen av lägenheten.
Inbyggda våningssängar låter bra, kanske även någon utdragbar säng, och det skulle kunna gå att tänka ut/designa någon smart lösning till hela den här delen som även inkluderar en hel del förvaring utöver sängarna.
I det större rummet får det plats både matplats, soffa osv. Det blir rummet för att umgås.
Väggen mot badrum och k/f kan du ha garderober.
skatan, 2010-05-03
Åh tack för alla tips!! :)
Ja jag är sugen på att riva förrådet! ev spara ena väggen?
Jag ska rensa ordentligt också o använda förrådet ordentligt!! dvs lägga bort vinterkläder o så! Garderober upp till tak! ja!
Funderar på PULLMAN sänagar eller platsbyggd våningssäng..
Någon som känner en snickare ;)
skatan, 2010-05-03
Ja dagbäddar är ju ett topptips jag har kollat på det, men vill inte ha med typ smide..
Hemnes är rätt ok!
Bäddsoffor tips på en skön! Jag har provbäddat o provlegat alla på Ikea.
Gillade Beddinge bäst, enkelt handhavande o skön om man tar resårmadrassen, men så FUUUUL..
Finns det både snygg o skön bäddsoffa så blir jag lycklig..
Tack för ditt engagemang! :)
Ejra, 2010-05-03
hej! fick en ide som jag inte bestämt mig för om jag tror på eller inte än... tänkte iaf att du kan ha det stora rummet som gemensamt somrum för er alla. och det lilla rummet som vardagsrum/matrum. problemet är väl om man får plats med soffa och matbord i det lilla rummet? det beror på om du är en persom som vill ha stora middagsbjudningar eller träffar vänner på andra ställen.
i stora rummet tänkte jag isåfall 2 loftsängar utmed den vänstra 467 väggen. så kan barnen ha varsin yta under sin säng. skrivbord/fåtälj, vad de vill. ett draperi utmed hela väggen så de får ett "eget" rum, och även så du inte behöver se deras sängar när de inte är där. får ju även plats en garderob eller hylla mellan deras sängar.
sen tänkte jag att du kan ha garderober utmed 223 väggen och din säng med huvudgaleln mot 467 väggen.
känns som det kan vara bra att behålla klädkammaren, fixa riktigt bra förvaring där inne. eller ordna en myshörna som barnen kan vara ifred med sina vänner i.
barnen är ju ganska stora så de "behöver" ju möljighet att vara för sig själva, ifred från syskon och förälder. (jag har delat rum med min syster efter att våra föräldrar skillde sig, väldigt frustrerande med jämna mellanrum...)
blev ett himla långt inlägg. får se om det går att förstå vad jag menar...
lycka till med ideerna och lägenheten!
Velouria, 2010-05-04
Det var min tanke med att riva förrådet, att spara en vägg där mot det större rummet. Det skulle kunna ge gott om plats till flera sängplatser och förvaring, kolla på Ikea och deras stommar, även köksstommar. Det går att bygga upp smarta saker till förvaring, kanske även skrivbord till barnen skulle kunna få plats där. Men det gäller att planera det bra efter just den ytan!