Jag och min pojkvän har precis köpt en bostadsrätt.
Ett hushåll ska bli två då vi ska ha kvar det hus vi bor i nu som sommarstuga, det kliar såklart i shoppingfingrarna men just nu finns det mer vilja och idéer än pengar dock är köket prio ett.
Eftersom vi inte planerat att bo där så hemskt länge blir det inte att lägga ner en stor summa på totalrenovering utan snarare försöka fräscha upp och få det lite personligt.
Det finns så många fina hem här på styleroom och så många duktiga så kom gärna med tips, förslag och råd, det uppskattas verkligen :)
Callelina, 2010-02-18
Fint ni kommer få! Spontant tror jag att du kan vänta med kaklet, kommer bli helt annorlunda när du får nya skåpsluckor!! Annars kan du köra på kakeldekor, snabbt och billigt! Och angående tapeten så kan det bli riktigt häftigt, blir nog inte barnslig om den inte finns i en barnslig miljö...
KarolinaOlivia, 2010-02-18
Mät alla dina skåp och jämför mer IKEAs, ibland fungerar det men lådorna kanse kan bli ett problem. Annars tror jag att det gör mycket bara ni byter knoparna och byter fräkt och spis! Jag tror också att kaklet kommer ge ett annat intryck när det andra är på plats. Vad gäller golvet vet jag inte om ett högblank vitt golv är det smidigaste att ha just i ett kök..
stylerookie, 2010-02-18
Jag hoppas verkligen det, jag längtar verkligen till nästa vecka då jag får sätta igång. Jo jag har också funderat på att vänta med kaklet, men min systers pojkvän är plattsättare så han har lovat att kolla upp lite bättre priser och svider det inte för mycket i plånboken så kommer jag inte kunna hålla mig :) Du kanske har rätt angående tapeten, har blivit helt tokig i randiga tapeter, finns ju så många fina men vill gärna att det ska vara ljust i köket och att ränderna ska vara lodräta så det blir lite höjd på taket förhoppningsvis.. och då är detta den bästa jag hittat.
stylerookie, 2010-02-18
Jo jag är rädd för att det med lådorna kan bli ett problem, de verkar vara bredare i ikeas serier vilket är lite synd eftersom det inte blir på tal att byta ut stommarna :/. Jag får kika runt hos de andra kökstillverkarna med och hoppas på bättre lycka.
Tanken med smidighet och vitt golv i kök hade inte ens slagit mig men det är nog att tänka på nu nr du säger det, risken finns väl att jag får städa jämt och ständigt men just nu känns det som om det skulle va värt det till och med :)
Knoen, 2010-02-18
Jag gilalr verkligen tapeten du funderar på. Tror det blir superhärligt i köket om ni kör på den :)
stylerookie, 2010-02-18
Va härligt, den känns mer och mer okej :)
Frågan är om man ska måla eller tapetsera de andra väggarna vita..?
sparris, 2010-02-19
Måleributiken i Alvik skickar tapetprover till dig för nästan inga pengar alls, passa på och skaffa hem några så kanske beslutet klarnar?
http://www.maleributiken.se
Jag tyckte det var en jättekul tapet!
Knoen, 2010-02-19
Personligen skulle jag ha målat. Tycker det är smidigast om du ändå ska ha det enfärgat. Om de gamla befintliga tapeterna sitter bra utan bubblor och så skulle jag bara slipa skarvarna och måla direkt på. Blev bra i vårt vardagsrum i alla fall :)
stylerookie, 2010-02-20
Jo men den gillar jag faktiskt, den får vara kvar, så även blandaren.
Det är mest den typ ljusgula laminatskivan till vänster som jag vill ska bort bort, den är sliten och solblekt. Men har sett på ikeas hemsida att de har en ruskigt billig vit bänkskiva som jag skulle kunna tänka mig, är ju en sån kort bit, endast 80 cm. Skulle helst vilja ha granit där men då säger plånboken stopp tror jag.
stylerookie, 2010-02-20
ja men det kan man ju alltid prova först, tack för tipset. Blir det inte bra har man ju inte förlorat sån stor summa ändå :) blir nog ingen arbetsyta utan snarare där typ kaffebryggaren och sånt får stå. Ska leta efter nån som är tillräckligt bred så man slipper skarva iaf.