Hejsan!
Vi har helrenoverat vårt hus. Nästan klara med alla rum. Problemet är att nu när vi kommit till slutmålet, dvs att inreda samt skapa den sista touchen och då är alla ideér slut.
Allt är inte klart och jag försöker förklara vad som inte är färdig vid respektive bild.
Ursäkta även röran i köket. Men vi har ingen struktur ännu och vet inte hur vi skall göra med vägghylla!
Hjälp mig med inspiration snälla!
KarolinaOlivia, 2010-01-21
Tror att en bänskiva i trä skulle vara fint i ditt kök men det innebär ju mer jobb! Min första tanke angående kaklet var upp till spiskåpan men ska ni ha en hylla eller något skåp ovanför diskbänken? För isåfall fungerar ju inte det!
mycke74, 2010-01-21
Hejsan och tack för ditt svar. Faktiskt har vi börjat tänka lite i "trätankarna" men är lite rädd för underhållet av dessa. Men samtidigt är det kanske lättare att hålla en träskiva fräsch när man har en rostfri diskbänk/ho.
Från början var det tänkt att kaklet skulle gå upp till kupan och då skulle vi inte ha några hyllor. Nu testar vi med att sätta dit hylla och vill nog inte vara utan det. Kanske finns några hyllor som skulle passa in fint även fast man kaklar upp till kupan.
Vi vet inte heller om man skall ha en eller två hyllplan.
KarolinaOlivia, 2010-01-21
Ja det är det nog! Jag tänkte mer på underhållet som att slipa och olja skivorna sen.
Borde ju finnas några hyllor som man kan sätta där ändå tycker jag! Men om ni ska ha två hyllplan tror jag på två st kortare hyllplan mer centerade över diskbänken, i likande material eller färg som bänkskivan blir i! Hoppas att jag kunnat komma med lite hjälp:)
mycke74, 2010-01-21
Du menar med att man skulle göra hyllplan som endast är bredden på "diskbänken" dvs den rostfria delen?
Tycker du att man skall ha en ekskiva eller någon annan variant?
Snickerskan, 2010-01-21
Jag tycker ni ska ha en skiva i ljus marmor eller granit, eftersom vägg färgen är mörk så kan tex en ekskiva bli väldigt "tung".
Kaklet kan ni sätta lite högre med en ojämnt slut, lite pyramid form fast inte rakt. Hmm svårt att förklara.
Men varför kakla rakt som alla andra? =)
isa84, 2010-01-22
Granit kan bli riktigt snyggt i erat kök dock betydligt dyrare en träskiva.
ni skulle inte var sugna på att ta bort den rostfria delen och ha en enda lång träskiva?
man kan få träskivorna i stort sätt underhålls fria.
du kan exempelvis använda dig av en ekskiva och olja in den med en timberx olja i önskad färg.
antingen trnsparant, guldton, vitton, svart, gråsvart m.l.f
en golv olja ger ett bra slitskydd och resultatet blir riktigt snyggt. du oljar in den två ggr och polerar sedan upp den med en trissa eller förhand med trasor.
dock finns det nackdelar med att använda denna olja på köksbänken. du kan inte skära direkt på bänken då oljan kan ge smak åt matvarorna.
men har du skärbräda är detta inget problem, det är ju inte ofta man skär på bänken;)
vi använde oss av den här metoden i vårat tidigare kök. köpte en ekskiva och oljade in den så att det såg ut som valnöt.
betydligt billigare en valnöt desutom. vi upplevde aldrig att maten tog smak av att ligga på skivan. men fick höra i varuhuset att det kunde ge smak.
angående kaklet så tycker jag att ni ska sätta det så högt ni själva känner. hyllorna kan ni ju fästa i fogen på kaklet oavsett.
att kakla upp till underkant, till där hyllan sitter i dag blir snyggt det med tror jag.
att använda en lång skiva som ni har gjort nu tycker jag är snyggt.
att sätta en till skiva från kåpan in mot snetaket som är ca 50cm kortare över den långa hyllan som ni har i dag, kan bli snyggt och praktist. på sådant sett kan ni ju utnyttja höjden på rummet. kanske till och med en tredje hylla men som börjar från sneväggen och blir kortare mot kåpan. typ så här se nedan.
mvh isabella.
mycke74, 2010-01-22
Tack för feedback!
Om vi skulle ta bort rostfria delen, vad skulle passa som ho istället till en träskiva? Finns det 3.5m längder av träskivor?
Intressant detta med behandlingen, vet du något ställe där man kan se folk som oljat med timberx?
Kaklet tror jag blir till "kupkanten" känns som det blir lite ljusare då.
Hur längt bör man ha mellan diskbänk till första hyllan och första hyllan till andra?
Menar du att vid ev. användning av 3 hyllor så gör man första och andra raka i högerkant och avslutande 50cm förskjutning i vänsterkant och sedan samma förskjutning i vänster för tredje men avslutande tidigare på högerkant?
isa84, 2010-01-22
en rund ho eller en fyrkantig i rostfri som du har insänkt i skivan.
bauhaus har upp till 4m skivor, man kan ju köpa två skivor med beslag till med som man fäster under skivan. så kan man be varuhuset att sådga till snitten och allt.
hur lång du sak ha till första hyllan och sedan till andra beror på va du vill förvara på hyllorna.
kanske vill du ha tallrikar och glas på en då behöver ju inte mellanrummet upp till hyllplan två vara så högt. eftersom att den undre hyllan är längre en den övre kan du ju ha högre saker mot kanten.
i mitt album förra lägenheten kan du se hur det ser ut med valnötsfärgat timberxolja på ek skiva. dom ser ut som valnöt.
i butikerna finns dte färg prover med.
precis så menade jag med hyllorna. sen kan ni ju sätta dom hur som helst, i vilken förskjutning som passar er bäst. det beror ju på vad ni vill ha på hyllorna som sagt. jag fick bara en bild i huvet av hur det skulle se ut men är svårt att förklara:)
försökte visa med strecken här ovan men det vart inte en tydlig bild då det inte gick så bra att göra så:(
att sätta kaklet så blir nog jätte fint.
KarolinaOlivia, 2010-01-23
Ja något sånt, men inte precis så exakt kanske utan bara att de är lite mer centrerade på väggen. Ser ut som att er matgrupp är i björk? Isåfall vore en skiva i samma träslag snyggt, det tror jag ialf:)
Vanligast är att man har minst 50cm från arbetsbänken upp till skåp eller hyllor på väggen! MVH Karolina