Här ska de blå tapeterna ner och alla möbler ut. Detta ska bli vårat arbetsrum/datarum. Men rummet är något svårmöblerat tycker vi. Rummet är avlångt. På ena långväggen är det garderober hela vägen + dörren in till rummet (ingen bild), på motsatta långvägg som syns på bilden är det ett fönster. Kortväggarna enligt bild.
Har ni några tips där ute ang möblering? Hörndataskrivbord eller ett rakt? Förvaring som döljer skrivare, skanner, pärmar, räkningar etc?
Tänkte mig svart/vit fondvägg på fönster väggen och resterande väggar vita. Vad tycker ni om det?
MimmiLinnea, 2010-01-13
Jag skulle ställa dator+tillbehör till vänster om fönstren (diagonalt längst bort från dörren?) Tänkte först föreslå hörnarbetsplats, typ Ikeas Mikael-serie, men såg sen deras Alve. Den verkar inte bli lika hysteriskt kolossal och fokuskrävande, plus att den har dörrar så man kan stänga in datorn när man itne orkar se den mer :) Finns säkert liknande och bättre hos andra säljare.
Angående fondvägg tänker jag som Neppy, kortsidorna om ni vill att rummet ska krympa på längden.
Vill ni ha in bokhyllor och fler än ett skrivbord?
ninnisthlm, 2010-01-14
Jag hade nog satt upp en rak långskiva längs fönsterväggen. Från kortvägg till kortvägg med ett par hurtsar på hjul under. Kanske det skulle få rummet att kännas än mer avlångt men jag tycker ändå det skulle bli praktiskt med flera arbetsstationer. Tex kunde man ha två dataplatser, en framför fönstret och en där man kommer in genom dörren men oxå tex en syhörna med plats för symaskinen.
ninnisthlm, 2010-01-14
Alternativt kunde ni ställa bordet mitt i rummet som ett konferensbord. Eller ställa bordet lite på sniskan mitt i rummet (typ där ni har mattan) så att ni får både luftigt och soljus där ni sitter. Kanske garderoberna går att göra om till smart förvaring för scanner och skrivare och sånt?
Cino, 2010-01-14
Hade en liten fundering på att ställa bordet så, ska fundera på det :-) Vad gäller garderoberna är det ju en idé. Hade även tänkt få in hela familjens kläder där (när vi rivit ut den gamla inredningen och bytt till ikeas garderobsinredning, för att slippa springa runt hela huset med alla kläder)
Cino, 2010-01-14
Idags läget är ett skrivbord aktuellt :-) Alve var fin, och bra om man vill gömma undan datorn som sagt...tack för tipset!
Cino, 2010-01-14
Den tanken har aldrig slagit mig! Tack :-) Att göra fondvägg på kortsidorna, kan bli riktigt läckert tror jag. Men jag har en make som är liiiite omodern så det måste nog bearbetas i så fall.
Har ni tips hur man ska göra med hyllor på väggarna? Skåp eller öppna hypllor? Jag vill nog helst gömma så mycket som möjligt...
Cino, 2010-01-14
Jag vill nog inte ta allt för mycket plats från garderoberna med tanke på att den ska rymma allt från sängkläder, handdukar hela familjens kläder och gärna lite till. Men vill gärna inte ha framme skrivare och skanner, pärmar och annat skrymmande...
Någon som har tips på fina tapeter i svart/vitt??
KarolinaOlivia, 2010-01-27
Tycker att www.b-w.se är en bra sida att kika runt efter tapeter på! Där kan du söka i olika kategorier (tex blommor..) vilket ju underlättar :)
Jag har alltid drömt om att kunna ha ett skrivbord/arbetsbord framför ett fönster så man kan titta ut på utsikten så så hade jag nog börjat med möbleringen här! Vad gäller förvaring tycker jag att IKEA har ett bra sortiment, tex har de serien Effektiv just för arbetsrummet men även deras andra skåp som Faktum och Bestå skulle man kunna göra någon rolig lösningen med! Hoppas att du fick lite ideér :) MVH Karolina