Vi har renoverat hela köket, har även lagt nytt mörkt golv. Det jag vill förändra är väggfärgen, som idag är ljust grått, och få en mer ombonad mysig känsla i köket. Vad tror ni kan passa? Är inne på fondvägg, eller att måla om hela köket, kanske nya gardiner? Vilken färg skulle passa? ALLA förslag uppskattas varmt, både vad som är bra och vad som kan förändras. Tack för hjälpen :)
ansen, 2009-11-09
Golvet och mattan ser ju überhärligt ut tillsammans, så jag tycker du ska köra på dessa färger, de är både varma och snygga tillsammans. Kanske kan du hitta en tapet eller en färg som tar upp golv och/eller matta i färgerna. Köpa en rund stor lampskärm i tyg att sätta över köksbordet...en brun kanske för att ta upp golvet. Sätt lampan ca 55-60 cm över bordskivan. Få in lite grönt i fönstret, kanske en stor grön vas som har samma nyans som mattan, bruna gardiner/ brun hissgardin? Fönstret är relativt stort så bygg gärna på höjden, höga krukor och växter, en hög fönsterlampa.
Ja lite tankar jag fick... :o)
Lycka till!
fixarens, 2009-11-09
shit va fint du har det:DHär behövs det ingen föränding:P skit fint!:)
Raabo, 2009-11-10
Tack så mycket för tipsen, du gav mig en del att tänka på! Fönsterlampa och gardiner ska spanas in från och med nu. Tack!! :)
Raabo, 2009-11-10
Tusen tack, det värmer :) !
Snigla, 2009-11-11
Superfint, är ungefär liknande kök som kommer växa upp här hehe (dock valde vi applåd dörrar från ikea).. tom mattan under bordet är samma som vi bestämt oss för haha :D (dvs supersnyggt du har det!)
Tips till mysighet.. snappa upp den gröna färgen från mattan på antingen lampa i köksfönstret eller rent av på gardinerna. Plocka helt enkelt av de färger du numer har i rummet.. ska du tapetsera om välj något charmigt mönstrat (inte alltför "skärlligt" men något som sticker ut och "charmar" lite).. skulle kunna tänka mig att grått, svart, vitt eller någon brun (tänkte mot golvet) nyans skulle funka (eller mönster med de färgerna).
Grått är en trevlig färg, men den ger ju lite hårdare och kallare intryck.. vill du ha kvar färgen.. satsa på en färgglad stor tavla vid bordet.. eller en fondvägg..
Själva ska vi ha en svartvit tapet i vårt kök :)
MVH Sandra
Username, 2009-11-11
Om du vill budgetstyla lite så kanske du ska fokusera på ett par riktigt fina gardiner som tar upp de färger du har inrett köket med, lite brunt, grönt vitt och grått kanske? Gardiner kan du ju alltid byta ut om du blir less! och en riiiiktigt mysig lampa i fönstret!
I övrigt är köket väldigt mysigt, avundsjuk!
kram
Raabo, 2009-12-27
Tackar för alla tips och råd, lite förbättring har det redan blivit! Ska kolla in ert! :)
Raabo, 2009-12-27
Tack så mycket, har inte hittat gardiner än men fixat med lampa och målat en tavla med kökets färger i. Tack för dina tips!! :) Kram
Amarella, 2009-12-29
Hmmm svårt att ge råd eftersom tycke och smak är så olika. Dock lägger jag märke till att i ditt strikt grå vita kök (kall färgskala) ligger ett varmt och kraftfullt brunt golv. Alltså skulle du kunna ta in en mild varm färg på väggen om du vill ha varma färger. Finns en hel uppsjö av olika varma vita, äggskal, creme osv.
Annars så tycker jag det är snyggt som det är och gillar starkt förslaget att leka lite med färg på gardinerna. Det är ett bra sätt att komma underfund med åt vilket håll man vill.