Behöver tips hus man kan förvandla detta källarum som är 16 m långt och 6 meter bredd till nått bra. Har tanke på att ha "mysrum" i ena delen (det som har fönster) och hemmagym i det mot garagedörren. HUR AVDELAR MAN DET? vill fortfarande ha lite av ljuset in till rummet men måste kunna vara helt avdelat då vi har barn som ej får komma in i gymmet. På ena långväggen finns 3 dörrar (till förråd, tvättstuga och gästrum) På andra långväggen dörr som leder till övervåningen. Snälla hjälp mig!
ninnisthlm, 2009-10-15
Jag tänker låsbara vikdörrar eller skjutdörrar i frostat glas. Kan det va nåt?
ansen, 2009-10-15
Till vem är myshörnan tänkt? Är det till hela familjen eller barnen?
Dalkullan, 2009-10-16
den är tänkt till barnen men även en soffa eller nått så vi kan sitta där medans de leker...
Dalkullan, 2009-10-16
vikdörrar - det har jag inte ens tänkt på... Har varit inne på skjutdörrar men vill kunna öppna upp helt oxå... Tack för tipset!
Ejra, 2009-10-16
oj. fick en ide till rören och elementet. råkade göra en skiss i ett 3d-programm... tänker mig ett stoort "elementskydd" som även döljer rören. har chansat på måtten. gjorde det 3 meter långt och 25 cm djupt och ni fick 2,50 i takhöjd... men måtten får ni ju isåfall anpasa till rören och elementen och riktiga takhöjden... tänkte att på "fronten" kan man ju göra en väggmålning som är trevlig att titta på när man tränar. eller en hylla för musikanläggning. bilder på skisserna hittar du här.
sen måste jag bara säga att i min hjärna är det cerisa och orangea väggar i gymmet... gärna i olika höga ränder ränder =)
för att dela av rummet men ändå få in lite dagsljus till gymmet och hålla barnen i säkerhet kan man kanske göra en vanlig vägg, fast övre tredjedelen eller fjärdedelen är i glas. eller bara göra en halv vägg. fast det är ju inte så kul att se gymmet när man myser...
för övrigt känns det ju som ett perfekt rum att ha myshörna i. eller hemmabio =) mjuk heltäckningsmatta, skön soffa och projektor... eller stort bord för härliga kvällar med spel och prat. man väljer själv =)
oj. det blev ett långt inlägg... men kul hade jag iaf. hoppas ni hittar en lösning som passar. lycka till!
Ejra, 2009-10-16
ursäkta om du sett mitt förra inlägg komma och försvinna några gånger... hade problem med att få till länken och testade många gånger innan jag fick det att funka. men nu ska jag inte ta bort det igen =)
Dalkullan, 2009-10-16
TACK!!!!!! oj oj oj, va bra.... Hemmabiorummet finns på annat håll i huset :-) Man kan säga att vi fick ett bra pris på ett stort hus och det låter lyxigt men vi fick slut på ideér vad vi skulle göra med detta rum... Tack igen!
Ejra, 2009-10-16
om ni inte redan har bastu och stort badkar i huset hade jag nog valt detta före gym... men det kanske bara visar vad jag tycker om att träna... har dock börjat på vattengympa och det är kul. fast svårt att fixa hemma =) jag bor i en billig lägenhet. men får inte göra nått. inte kul det heller...
ansen, 2009-10-17
Trevligt med gym i hemmet :o) Ja, det var en utmaning. På nåt sätt får ni ju sätta upp en vägg, antingen om ni sätter upp en vägg med fönster högst upp vid taket så att ni får in ljuset eller om ni gör en "halv vägg" alltså att den bara gå en sådär 1,5 -2 meter upp och att det r öppet längst upp, det beror ju på om ni vill att man ska kunna kika in. Jag tycker ju om glasbetong, tycker att det är snyggt så det kanske också skulle kunna vara en idé då får ni ju in ljusinsläpp i hela väggen.
Ja, att bygga in rören låter som en bra idé, en låda som går från golv till tak. Om ni inte hittar en lösning för rören så varför inte måla dem i en annan färg...göra nåt kul av det istället, de finns ju där ändå.
När jag var liten hade jag ett lekrum i källaren som också var jättestort. Där nere fanns allt från skrivbord, där jag kunde rita och pyssla till myssoffa med böcker, studsmatta, stora bollar och tv och video. När jag blev äldre förändrades rummet och det blev ett tonårsrum där jag kunde ha kompisar hemma utan att störa resten av familjen, vi hade filmkvällar och umgicks där nere. Soffan var även bäddsoffa så man kunde ha kompisar som sov över.... Perfekt!
Så mitt tips är att skapa en "lekrum" som kan förändras efter barnens ålder, där ni kan ha saker som man kanske inte får plats i sitt sovrum.
En kompis pappa byggde ett fort/koja/lekplats i deras källare. Det var ett stort bygge av playwood som hade skrymslar och vråer som man kunde klättra i. Jättekul :o)
Lycka till :o)
Dalkullan, 2009-10-19
ja det är precis ett sånt rum vi vill ha - nått som kan ändras sen. Gästrummet ligger precis brevid och det kommer väl bli dottern som flyttar ner där när hon är lite äldre(är bara 2 år så än så länge blir det ingen källare för henne....) Tack för inlägget!