Är det inte lätt att se hur ANDRA "borde" ha det och vad som är snyggt hos ANDRA?
Det tycker jag. När det kommer till min egna lägenhet som jag bott i sedan april nu så är det kaos som gäller. Jag kan inte bestämma vilken stil jag ska ha, vilka färger jag vill ha, hur jag ska ha det, var jag ska ha det... KAOS - beskriver allting väldigt bra bara. Snälla hjälp mig, ALLA tips är värdefulla!!
Ood, 2009-10-06
Lampan i sovrummet var väldigt snygg, och gav ett härligt sken, samt ljus är alltid en mysfaktor. Har ca 11 ljus själv runtom i mitt vardagsrum som jag tänder litet då å då efter jobbet. När det gäller soffa rekommenderar jag Ikea's Ektorpsoffa. Har den 3 sitsiga, helt underbar! När det gäller färg på väggar - vilka färger får dig på glatt humör? Vad älskar du?
Harmonica, 2009-10-06
Du har ett otroligt snyggt fiskbensfönstrat golv...Och jag kan tycka att det räcker med trä i det rummet. Möbler kan man slipa och måla och få fint resultat. Jag skulle ha målat alla möbler vita...Fast det är ju en smaksak.
I soffan kan du ju ha kuddar i mönster med samma turkosa färg som gardinerna. En mjuk ganska stor matta kan förändra ett rum mycket.
Tänk en lurvig turkos matta som gardinerna och vita möbler. Kanska lite vågat? Annars en vit stor matta som dämpar trä/bastukänslan i rummet. Gillar Jollys förslag hur du kan arrangera om prylar och möbler...Lycka till..//M
ansen, 2009-10-06
Jag tycker att tyger och blommor ger ett rum själ. Jag saknar blommor i fönstret. Kanske 2 höga porslins vaser (kan du köpa billigt på blomsterlandet) med nån låg grön växt i. Själv har jag börjat med gröna plastväxter...funkar utmärkt o man ser inte ens att det är fejk :o) Jämte krukorna kan du sätta en snygg fönsterlampa. Små ljuskällor är också bra får att få en mysfaktor...särskillt i vårt mörka land...och så ser det trevligare ut utifrån :o)
Kanske en låg blomma på barbordet också...i samma stil som eventuell blomma i fönstret.
Byrån... Sätt en stor bordslampa där med stor skärm, ser att du har böcker på golvet...stapla de snyggaste på varandra i en hör jämte lampan och sätt matchande värmeljusstakar.
Ikea har en billig ryamatta, tror den heter Hampen, en stor ryamatta...finns i svart, skulle nog vara snyggt.
Sätt upp en avlång tygtavla eller dyl tavla över soffan som är lika bred som soffan. Kanske nåt med svart/vitt/turkos.... svart för att ta upp färgen i ev svart matta och turkos för att ta upp gardinerna.
Sovrummet: Sätt upp en stor spegel med tjock träram över sängen.
Kanske nån buddhamask eller buddha staty. Tunna skira tyger...Varför inte göra en sänghimmel med skirt tyg....du kan borra upp två gardinstänger i taket och hänga tyg över :o)
Lycka till!
moreismore, 2009-10-06
Läste i din inredningsdagbok att du vill ha fransk lantstil och ljust. Jag tror att det är svårt att kombinera stilarna och skulle satsat på franskt i vardagsrummet och orientaliskt i sovrummet.
Om du vill köra på den vita linjen i vardagsrummet så tycker jag inte att du skall ha något mer turkost, och kanske flytta dom turkosa gardinerna till sovrummet.
Hyllor, soffbord, byråer och tv-bänk känns väldigt fyrkantiga och stela. Jag tror att det är svårt att få dessa möbler att passa in i din franska vision även om du skulle måla dom.
Varför inte secondhandmöbler som målas i någon ljus kulör.
Bort med barstolar och bord och ha istället ett litet fint bord med två fina målade pinnstolar
Måla fönsterbrädet vitt.
Kristallkrona i taket.
Flytta soffdelen närmare fönstret.
För att skapa tusen och en nattkänsla i sovrummet tror jag du ska tänka utifrån och in. Börja med väggarna. Behöver dom målas/tapetseras? Vilka färger förknippar du med känslan du vill ha? Något stort orientaliskt tyg på väggen kanske. Lampan tycker jag absolut du ska behålla.jag tror att det är svårt att få den rätta känslan genom att köpa smågrejer som masker och lyktor utan att först jobba med väggar och textiler.
Mina råd är alltså färg, textil, bort med allt kantigt och in med secondhand.
Lycka till.
ninnisthlm, 2009-10-06
För sovrummet tyger och belysning. Nu skrev du visserligen att du gillar din taklampa men annars kan just ljussättning vara ett sätt att få till den där tusen och en natt känslan du vill ha.Ett sätt kunde vara belysning som ger valvliknande effekter på väggarna. Marrokanska hotell i marrakeshianskt riad-anda tror jag kan ge dig inspiration och idéerna du är ute efter.
retrobohem, 2009-10-09
Gardinerna var jättefina, du kan ha även de turkosa nersläppta och dra för de vita lite mer och inte ha persiennerna nerfällda. Blommor i snygga krukor från Indiska, några hängande ljuslyktor fr gardisntången. Mysiga kuddar och filtar kan göra mkt för en trist soffa, ett par stora kuddar på golvet ger extra sittplatser. Taklampan i sovrummet är jättefin, du kanske kan ha den i vardagsrummet där man är lite mer. Kolla på loppisar och på Indiska, ställ ljuslyktor, några fina bokstäver och blommor i grupperingar på hyllorna, köp några gamla skinnbandsböcker och låt de ligga och stå om vartannat med moderna böcker du faktiskt läser. Och självklart plocka bort det som är runt byrån på nedersta bilden ;)
magic_dust, 2009-10-09
Se om du bara kan rensa upp lite, det gör oftast mer än man tror :)
magic_dust, 2009-10-09
Se om du bara kan rensa upp lite, det gör oftast mer än man tror :) Någon piffig kudde i soffan i blått-grönt hade vart fint och enkelt. Gärna nån lite glansig som hör ihop med gardinerna lite. Och så någon växt i fönstret så det inte så ser kalt ut- all energi går rakt genom rummet. Inte så svårt va? Då har du badrum o vardagsrum för på sin höjd en tusenlapp på Ikea :)
softy, 2009-10-09
Skänken skulle få plats där men det skulle inte passa så bra då jag måste ha soffan där jag har den. Vill ju gärna ha den mitt emot TVn och då måste den stå där.. Men bra tips! Tar åt mig, tack :)
softy, 2009-10-09
Mycket bra tips! Letat hela veckan efter höga krukor och mysiga ljuslyktor men inte hittat något. Ska fortsätta jakten.. på lycka ;)