Åhh...vad roligt här kan ni få det riktigt fint!!! Vilken fin vedspis! För att hålla det buget hade jag målat allt i en bruten vit färg, "antikvit" färg, även luckorna för de var väldigt mörka o lite tråkiga. Jag hade nog behållt det gamla kaklet vid bedspisen men såklart tagit bort majblommorna. Kanske behövs kakelfogarna knackas bort och förnyas.
Sen hade jag bytt handdagen till knoppar, finns fina "antika" på ikea för ganska billig penning.
Sen hade jag definitivt tagit bort plastgolvet, det finns säkert ett vackert trägolv under som ni kan slipa och lacka.
Kanske kan ni hitta några vägghyllor att sätta micron på så att ni frigör bänkyta.
Kanske ett mindre fyrkantigt bord i mitten av köket där ni kan sitta och äta. Vet ju inte riktigt hur stort rummet är.
Framför mig ser jag att det köket kan bli ett mycket vackert lantligt kök med mycket vitt, gamla plåtburkar och broderade linne servetter. :o)
Tack för kommentarerna!
Nya knoppar till skåpen blir nog bra. Är lite tveksam till att ha allt i vitt, men man kan ju alltid lägga till en trasmatta eller duk i färg. Vi har en massa burkar, kopparkittlar och emaljerat som skulle bli bra på en hylla eller bredvid vedspisen. Rummet är ganska litet, men vi får nog plats med ett litet bord.
Menar du att jag ska behålla allt kaklet? Hur gör jag kring vask och spis?
Vilket underbart kök. Håller med ansen om att kaklet skall behållas och plastmattan skall bort(om det finns ok golv under). Jag tycker också om tegel men tror inte att det skulle passa i köket. Jag tror att det blir väldigt svårt att få köksluckorna att passa in med resten av inredningen. Jag tycker dom ser ut att passa bättre i ett modernt kök. Att plocka bort luckor från ett skåp tycker jag låter som en bra idé. Resten av luckorna skulle jag måla. Om du har tid/ork tycker jag du skall försöka hitta fina funkisbeslag till luckor och lådor. Jag tror det skulle vara fint med färg i rummet och skulle akta mig för för mycket vitt. Akta dig för shabbyshic-träsket. Grönt kan nog vara en bra färg att utgå ifrån. Gillar verkligen rummet och tycker du skall behålla så mycket som möjligt av rummets karaktär och orginalinredningen-strömbrytare, dörr och vedspis. Om det finns möjlighet så kanske det går att ha micron i något skåp. En skomakarlampa kan säkert bli fint i fönstret. Jag tror att det kommer bli jättefint bara du behåller "torparkänslan". Lycka till
Tack!
Renoveringen går sakta så jag har tid att fundera under tiden. Börjar nog måla vitt och bättrar på med färg på panelen om det blir för tråkigt. Undrar hur många lager man kan måla på pärlsponten utan att det ser klumpigt ut.
Roligt att du gillade strömbrytarna, elen är inte precis fackmannamässigt lagd. Det finns bara en kontakt i hela köket.
Jag älskar luckorna, skulle absolut inte ha målat över dem! Men om de är lite illa åtgångna kan du ju tvätta av med målartvätt, slipa till och lacka om dem (det är inte svårt alls!) hur du gör med handtagen låter jag vara osagt =)
Kring vedspisen hade jag satsat på kakel, fick även en idé om att du kunde öppna upp utrymmet till vänster om spisen, men ha kvar bänkskivan och förvara ved under? Kanske kan du sätta upp något hyllplan över hela ytan sen? Och en mobil förvaringshylla till höger om spisen (ger även lite extra yta)
Är det en halvhög kyl som står bredvid spisen? Isåfall hade jag övervägt att plocka ner den och ställa in en kyl/frys i det lilla "konstiga hörnet". Men då får ni lite merarbete med att riva ut det befintliga skåpet och fixa en ny bänkyta till höger om spisen. Jag hade satt kakel över hela diskbänken/spisen/ytan fram till skafferiet.
Mycket idéer här, men du kan ju sålla ut själv ifall något förslag är genomförbart!
Tack för dina förslag!
Nu blev jag tveksam till hur jag ska göra med köksluckorna. Jag fegar nog och lämnar dem till slutet av renoveringen.
Öppen vedförvaring under bänken låter som ett utmärkt förslag och även den mobila förvaringen till höger. Jag såg att Ikea har ganska många arbetsbänkar/serveringsbord i trä som kanske kunde passa.
Placeringen av kyl/frysen får vi fundera vidare på. Det är inte säkert att utrymmet i hörnet är tillräckligt djupt eller för brett, får ta lite nya mått. Sen får man ju också tänka lite på hur dörrarna ska öppnas.
Det börjar klia i fingrarna nu efter alla bra förslag...
Vilken härlig gammal vedspis..! Angående köksluckorna; slipa dem lite och måla med vit lasyrfärg. Det ljusar upp köket samtidigt som träet syns igenom..! Sen försöker du hitta fina knoppar/handtag (om du inte redan gjort det förstås, det var ju ett tag sedan du la upp dessa bilder). Min idé ang hela köket; måla väggarna i samma nyans som dörren, gör om städskrubben till ett skafferi och till höger om nuvarande skafferi river du bort skåpen och ställer dit en kyl/frys istället. Där kylen står nu gör du förvaring och fortsätter med diskbänken så du får en avställningsyta bredvid spisen. Kanske micron får plats inne i ett skåp där. Lägg gärna upp nya bilder så vi får se hur det blev! *nyfiken* Härligt med ett eget torp..!
Hej Nickoz, tack för din kommentar. Tyvärr är det här projektet helt avslutat eftersom jag har separerat. Saknar stugan och trädgården, men det var alldeles för mycket att göra för ett fritidshus.
ansen, 2009-09-22
Åhh...vad roligt här kan ni få det riktigt fint!!! Vilken fin vedspis! För att hålla det buget hade jag målat allt i en bruten vit färg, "antikvit" färg, även luckorna för de var väldigt mörka o lite tråkiga. Jag hade nog behållt det gamla kaklet vid bedspisen men såklart tagit bort majblommorna. Kanske behövs kakelfogarna knackas bort och förnyas.
Sen hade jag bytt handdagen till knoppar, finns fina "antika" på ikea för ganska billig penning.
Sen hade jag definitivt tagit bort plastgolvet, det finns säkert ett vackert trägolv under som ni kan slipa och lacka.
Kanske kan ni hitta några vägghyllor att sätta micron på så att ni frigör bänkyta.
Kanske ett mindre fyrkantigt bord i mitten av köket där ni kan sitta och äta. Vet ju inte riktigt hur stort rummet är.
Framför mig ser jag att det köket kan bli ett mycket vackert lantligt kök med mycket vitt, gamla plåtburkar och broderade linne servetter. :o)
Lite inspiration:
http://www.stockholm-organizing.se/images/cases/large/41b.jpg
http://3.bp.blogspot.com/_9V0lhPmz4t0/R-we9Qc7JEI/AAAAAAAADP8/DFFsO-v8xA4/s400/1A-scena-aperta2,.jpg
http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.885772!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg
http://www.vk.se/uploaded/image/2009/3/8/SFD2F2BF5F8DF7E4BBCA51BBC4B86DAD038.jpg
colours, 2009-09-23
Tack för kommentarerna!
Nya knoppar till skåpen blir nog bra. Är lite tveksam till att ha allt i vitt, men man kan ju alltid lägga till en trasmatta eller duk i färg. Vi har en massa burkar, kopparkittlar och emaljerat som skulle bli bra på en hylla eller bredvid vedspisen. Rummet är ganska litet, men vi får nog plats med ett litet bord.
Menar du att jag ska behålla allt kaklet? Hur gör jag kring vask och spis?
moreismore, 2009-09-23
Vilket underbart kök.
Håller med ansen om att kaklet skall behållas och plastmattan skall bort(om det finns ok golv under).
Jag tycker också om tegel men tror inte att det skulle passa i köket.
Jag tror att det blir väldigt svårt att få köksluckorna att passa in med resten av inredningen. Jag tycker dom ser ut att passa bättre i ett modernt kök. Att plocka bort luckor från ett skåp tycker jag låter som en bra idé. Resten av luckorna skulle jag måla. Om du har tid/ork tycker jag du skall försöka hitta fina funkisbeslag till luckor och lådor.
Jag tror det skulle vara fint med färg i rummet och skulle akta mig för för mycket vitt. Akta dig för shabbyshic-träsket. Grönt kan nog vara en bra färg att utgå ifrån. Gillar verkligen rummet och tycker du skall behålla så mycket som möjligt av rummets karaktär och orginalinredningen-strömbrytare, dörr och vedspis.
Om det finns möjlighet så kanske det går att ha micron i något skåp.
En skomakarlampa kan säkert bli fint i fönstret.
Jag tror att det kommer bli jättefint bara du behåller "torparkänslan".
Lycka till
colours, 2009-09-24
Tack!
Renoveringen går sakta så jag har tid att fundera under tiden. Börjar nog måla vitt och bättrar på med färg på panelen om det blir för tråkigt. Undrar hur många lager man kan måla på pärlsponten utan att det ser klumpigt ut.
Roligt att du gillade strömbrytarna, elen är inte precis fackmannamässigt lagd. Det finns bara en kontakt i hela köket.
Nenii, 2009-09-27
Jag älskar luckorna, skulle absolut inte ha målat över dem!
Men om de är lite illa åtgångna kan du ju tvätta av med målartvätt, slipa till och lacka om dem (det är inte svårt alls!) hur du gör med handtagen låter jag vara osagt =)
Kring vedspisen hade jag satsat på kakel, fick även en idé om att du kunde öppna upp utrymmet till vänster om spisen, men ha kvar bänkskivan och förvara ved under?
Kanske kan du sätta upp något hyllplan över hela ytan sen? Och en mobil förvaringshylla till höger om spisen (ger även lite extra yta)
Är det en halvhög kyl som står bredvid spisen? Isåfall hade jag övervägt att plocka ner den och ställa in en kyl/frys i det lilla "konstiga hörnet". Men då får ni lite merarbete med att riva ut det befintliga skåpet och fixa en ny bänkyta till höger om spisen. Jag hade satt kakel över hela diskbänken/spisen/ytan fram till skafferiet.
Mycket idéer här, men du kan ju sålla ut själv ifall något förslag är genomförbart!
Lycka till!
Nenii, 2009-09-27
Ja, just det. Micron tycker jag att du kan placera på ett hyllplan på väggen. Så är det löst i "min" stuga och det sparar verkligen plats!
colours, 2009-09-27
Tack för dina förslag!
Nu blev jag tveksam till hur jag ska göra med köksluckorna. Jag fegar nog och lämnar dem till slutet av renoveringen.
Öppen vedförvaring under bänken låter som ett utmärkt förslag och även den mobila förvaringen till höger. Jag såg att Ikea har ganska många arbetsbänkar/serveringsbord i trä som kanske kunde passa.
Placeringen av kyl/frysen får vi fundera vidare på. Det är inte säkert att utrymmet i hörnet är tillräckligt djupt eller för brett, får ta lite nya mått. Sen får man ju också tänka lite på hur dörrarna ska öppnas.
Det börjar klia i fingrarna nu efter alla bra förslag...
SalmasHem, 2011-02-11
Oj dom fina kaklena skulle man kunna hitta på något kul med.
Nickoz, 2013-08-11
Vilken härlig gammal vedspis..! Angående köksluckorna; slipa dem lite och måla med vit lasyrfärg. Det ljusar upp köket samtidigt som träet syns igenom..! Sen försöker du hitta fina knoppar/handtag (om du inte redan gjort det förstås, det var ju ett tag sedan du la upp dessa bilder). Min idé ang hela köket; måla väggarna i samma nyans som dörren, gör om städskrubben till ett skafferi och till höger om nuvarande skafferi river du bort skåpen och ställer dit en kyl/frys istället. Där kylen står nu gör du förvaring och fortsätter med diskbänken så du får en avställningsyta bredvid spisen. Kanske micron får plats inne i ett skåp där. Lägg gärna upp nya bilder så vi får se hur det blev! *nyfiken* Härligt med ett eget torp..!
colours, 2013-08-12
Hej Nickoz, tack för din kommentar. Tyvärr är det här projektet helt avslutat eftersom jag har separerat. Saknar stugan och trädgården, men det var alldeles för mycket att göra för ett fritidshus.