Här är vår hall. Rymlig på ca 16 kvm(ca 6 m djup och 2.80 bred).
Har inga problem med förvaring av kläder o skor då en klädkammare finns precis i anslutning till hallen.
Det jag behöver hjälp med är i första hand färgval. Hallen känns blek & trist just nu. Bor på Gotland och älskar färgerna & ljuset här på ön. Huset i övrigt går i grå nyanser, vitt, mörka träslag och accenter av aquablått.
Ska man plocka upp lite "kalkgrått" och nåt rött kanske? Vad har ni för idéer?
PS. tack för idéerna som kommit hittills :)!
Annnan, 2009-09-16
Hmm.. jag hade nog målat soffan svart och ställt den under trappen, med fårskinnet på. Sen hade jag nog köpt två skoställ och en hatthylla (två om ni har behovet?) ur serien Tjusig från Ikea - svart, eller vit. Skoskåp kanske? Trappstegen tycker jag är fina öppna. Grå klinker låter fint! Lite tavlor på väggarna, kanske på familjen?
Kanske något fint mönster av frostad fönsterfilm på fönstret i dörren..
Äsch jag är dålig på sånthär :p framför allt om man inte står där och ser själv - även om bilderna var jättebra. Finns såå många här på SR som är mycket bättre! Lycka till :)
no68, 2009-09-16
Svårt, det blir ju uppradning av möbler om du ställer något mer under trappan... Jag tycker symaskinen är jättefin och även tavlorna på väggen rakt fram, ha kvar dem! Jag gillar inte mattan, men har jättesvårt att komma på vad man kunde ha istället. Sorry, inte mycket till hjälp det här...
ilonaa, 2009-09-17
Min första tanke är: måste du ha klinker i hela hallen? Alltså ända fram till den andra väggen. Kanske skulle det räcka att ha det endast fram till just framför där den första dörren till vänster börjar? Vet inte, men det känns så 'hårt' och inte speciellt ombonat att ha så mycket klinker. Vore snyggt med nåt fint trägolv/laminatgolv lite längre in. :)
Bara en tanke! :)
v.persson, 2009-09-19
precis som Annnan sa så skulle jag måla soffan svart och placera under trappan och vrida symaskinsbordet så man ser det fina mönstret på benen bättre, och använda det som sidobord med lite ljus och så. Alltså ta bort krokarna som sitter på trappstegetsbaksida.
En annan idé för utrymmet under trappan är att använda trappstegen för att montera upp taklampor. Jag tycker det är jättesnyggt att ha flera hängande lampor i olika stolekar, och jag kan tänka mig att det skulle bli ett läckert ljus i hallen eftersom man ser det igenom den öppna trappan.
Väggen rakt fram där klädkammar-dörren är känns lite begränsad. Men att ha en fondtapet med ett utstickande mönster låter som en bra idé. Eller att sätta upp ännu fler tavlor.
Kanske kunde du sätta upp skoskåp från Ikea på väggen rakt fram. Ser framför mig TRONES i svart, som även kan placeras bredvid varandra. De är ganska smala och sväljer massor i form av vantar, skor och mössor. Man kan väl aldrig ha FÖR mycket förvaring? :) Med en hylla ovanpå skåpen fungerar det som ett snyggt ställe för prydnader. Vore läckert med sånna på vänstra sidan om dörren, med några ljus i en accentfärg och tavlor över. Högra sidan skulle kunna få vara en tavelvägg helt och hållet!
Till vänster om ytterdörren, där hatthyllan finns idag, skulle jag sätta upp en vanlig, enkel, vit hylla precis under vad som ser ut att vara ett proppskåp (?) och ytterliggare en under det. På hyllorna kan man placera korgar eller lådor som både fungerar som dekoration och förvaring. Dessutom skulle man kunna döja "proppskåpet" med något fint :) Under hyllorna skulle jag sätta svarta krokar för att kunna hänga av sig direkt när man kommer in och ha någon form av dörrmatta under för blöta och leriga skor.
Lycka till!
grillspett, 2009-09-23
Håller med ilonaa..varför klinker i hela hallen?? jag sulle lägga klinker fram till soffan (om du tänkte samma storlek på klinker som är nu max 5 rader )och resten laminat eller nåt annars bli det för mycket ...tycker jag ...lycka till !!!!