Jag har ett problem med min hall.. Den är lång och väldigt smal!! Har ni några tips för hur hallen skall se ut vad gäller färg och möbler.? Tänk BUDGET :D
Jag är väldigt inne på att få funktion i rummet, med plats för minst 8 jackor, Några handväskor, mössor, vantar, sjalar, och sedan skor... En bra plats för en almenacka behöver jag med! Jag har redan köpt skoskåpet Trones från Ikea, som jag faktiskt tänkte ha alla skor i, så det finns ingen plats för mössor mm. där.. Sen har det även inhandlats Blecka-krokar från Ikea, som gärna får användas med.
Dörren närmast ytterdörren går ju att lyfta av och slänga upp på vinden, och golfbagen får åka in i ett skåp så länge.. Förresten så finns nog inte tapet med i projektet då, det gäller en svag ekonomi, men gärna färg!
Kom nu med alla förslag ni har! :D Och ha överrseende med det ärliga och budgeterade vardagsrummet, med tex snehängda tavlor, olika träslag, konstiga hyllor m.m.! - Ni får tänka på att vi hyr i andra hand och i princip lever med andra personers möbler.. ;)
vilding, 2009-09-09
Hejsan!
Jag hade letat beg möbler på tex blocket :-)
Mitt förslag är:
Jag hade först tagit bort dörren... Sen hade jag köpt en beg billyhylla, gärna med dörrar, så hade jag satt krokar i "taket" inne i hyllan och även några på baksidan.
Sen skulle man kunna ha något/några hyllor längst ner i billyhyllan, där man kan förvara skor eller ha korgar med vantar/mössor...
Dörrarna skulle jag tapetsera eller frosta med frostspray, så man inte ser in...
Jag gillar färg, men om det e en 2a-hand lgh skulle jag satsta på en ganska neutral färg tex ljusgrå. Sen hade jag gjort några tavlor av tyg. finns spännramar på tex åhlens. En spegel förstorar... ÖB har fina speglar till billig peng :-)
Lycka till!!
vilding, 2009-09-10
Hmm... Det var ju riktigt knepigt... Men att bara sätta massa krokar på väggen där dörren sitter?? Kanske måla den väggen i nån stark färg?? O så skulle man kunna sätta upp ett "drapperi" så ger det ett lugnare intryck...
Tavellister kan man lägga tex nycklar, mobil och almanacka så man vet var de finns :-)
Sätt upp en hylla över dörrarna och ställ stora lådor så kan man förvara sån man inte använder så ofta.
Spegeln skulle jag ha på längden ovanför skoskåpen. Kolla in IKEAS hemsida bland "hall" så ser du vad jag menar ;-)
SannaS, 2009-09-10
Hej!Jag hade nog ställt skoskåpen Trones på höjden bredvid yttterdörren, på vänster sida fr toaletten sett, ev hade jag köpt 3st till och ställt bredvid på höjden för förvaring av mössor, handskar, scarfes m.m.Eller så hade jag ställt dom två & två på höjden, så det blir tre i rad på bredden. Ytan ovanför skoskåpen kan du ju använda till att ha mobil, almanacka m.m på. Jag hade tagit bort dörren och ställt den på vinden, och väggen som nu är "gömd bakom dörren" hade jag hängt upp krokar på, tex 5st krokar i rad högt upp så att om man tex hänger upp en kappa/rock, så ska den inte nudda golvet. Sedan hade jag hängt en rad med tex också 5st krokar under dom, fast typ i midjehöjd för att hänga upp handväskor m.m på. Några blecka krokar kan du ju använda till nycklar m.m, kanske att hängas upp på motsatt sida ytterdörren (där det är 15 cm brett). Om du vill ha helfigursspegel så skulle jag hängt den på väggen efter dörren som nu ska tas bort, där studentmössorna hänger (ser ut som att det redan är en spegel där idag? Annars om du bara vill se ansiktet så kan du hänga spegeln på bredden ovanför tronesskåpen. Hallen hade jag målat i en neutralfärg, tex vitt, ljus ljusgrått. Om du vill matcha den röda fondväggen så kan du ju köpa tex 3st röda runda små mattor at ha i hallen på rad efter varandra, eftersom det är en ganska avlång hall. Det var mina tips det! Lycka till med förvandlingen av hallen!