Jag behöver er hjälp med gardinförslag! Vi har stora fönster längs med hela långsidan av vårt hus, och en väldigt öppen planlösning. I ena delen av huset har vi valt att ha rullgardiner, men i vårt kök/vardagsrum skulle jag vilja ha det lite mysigare med riktiga gardiner. Jag vill att det ska gå att dra för så att man får insynsskydd, men även att det går att ha öppet om dagarna för att få in ljus i rummet. Försök tänka bort möblerna, de står där pga renoveringen. I framtiden kommer en kamin stå i hörnet men i övrigt vet jag inte riktigt hur vi kommer att möblera.
Eemmaa, 2009-08-18
Har en bekant som bara har hängt upp vita lamellgadiner. Ser fräscht ut. Annars har ju IKEA en del trevliga "Panelgadiner som man hänger i en skena. De kan man flytta runt på lite som man vill! Trevligt att ha lite "halv" genomskinligt blandat med vitt och andra ljusa färger. En enkel rak kappa skulle också funka bara den inte går för långt ner över fönstret.
karin_z, 2009-08-18
Hej och tack för ditt svar! Lamellgardiner har vi valt bort eftersom vi vill ha en mysig och ombonad känsla i rummet. Panelgardiner är jag inne på, men funderar lite på hur det kommer bli med så många gardiner.... Panelgardiner är ju så smala så att om man ska få något slags insynsskydd så måste man ju köpa hur många som helst... Fönsterväggen jag vill köpa gardiner till är 4-5 m lång. Du tror inte det skulle se konstigt ut med så många paneler?
Eemmaa, 2009-08-19
Du har helt rätt! Om du vill ha dina gadiner som insynsskydd så ska du inte välja panelgadiner. Jag vet att det finns skenor man sätter upp där man kan ha gardinkappor som löper i skenan. Så man lätt kan dra dem dit man vill ha dem. Vet att IKEA har sådana till sina färdiga paneler men det går även att köpa till "pluppar" att fästa i vanliga kappor som du sedan trär på i skenan. Vet ej om de fungerar bra! Lycka till!
ninnisthlm, 2009-08-19
Nysons har snygga lameller (om det kunde va intressant) och så är dom väldigt bussiga och kommer och sätter upp dem åt en.http://www.nysons.se/
ninnisthlm, 2009-08-19
oj,förlåt. Såg nu att ni inte ville ha lameller.
Amarella, 2009-08-19
Utsikten är fantastisk! Den skulle inte jag vilja dölja. Alltså liten nätt luftig kappa. Men så var det det där med insynsskydd. Det förstår jag inte alltid så kul att sitta som i ett akvarium. Så vanliga gammaldags långa gardiner som går att dra fram och tillbaka. Kommer möblerna bort så blir det bara enklare att dra gardinerna fram och tillbaka. Fönstret är så stramt i sin utformning så tanken på böljande gardiner är tilltalande.
retrobohem, 2009-08-19
Antingen flera tunna ljusa långa gardiner, ej paneler som går att dra för men som du oxå kan dra åt sidorna och hänga ett par tillsammans här och där. Eller takskena från Ikea med tre spår som då ger lite fler möjligheter.
karin_z, 2009-08-19
Tack alla för svaren! Det vi funderar på nu är en lager-på-lager lösning med tunna gardiner, och möjligtvis en lite tjockare gardin längst ut som man lätt drar undan. Ikea har ju liksom flera skrivit en gardinskena med 3 spår som skulle fungera bra, men tyvärr finns den bara i rostfritt vilket min make vägrar ha :( Är det någon som vet var det säljs vita gardinskenor till rimligt pris?
Eemmaa, 2009-08-19
Om du inte hittar vita gadinskenor så funkar det nog att köpa en burk vit spray i färgbutiken! Eftersom det inte är stora ytor så ska det nog gå att få ett snyggt resultat.
cbaqke, 2009-08-19
LAMELLGARDINER kanske skulle va nå´t??