Idag tillträder vi vår helt nybyggda lägenhet som vi tyvärr inte hann vara med och bestämma tapeter och sånt i. Peab har satt upp en ful tapet som genast ska rollas över med vit färg. Men frågan är vilken av alla nyanser av vitt? På bilden finns planlösningen och som ni ser är det en ganska avlång lägenhet med fönster på kortsidorna. Vardagsrum och kök ligger i nordöstligt läge och sovrum i sydväst. Ngn som kan tipsa om hur vi ska tänka i termer av kallt och varmt vitt? Blir helt förvirrad av Stockholmsvitt och Äggskalsvitt och Råvitt osv,,, Spontant känner jag att en uppenbart varm vit med mkt gult i inte tilltalar mig men sen beror det ju på hur ljuset reflekteras,,,
Hjälp!
Linska, 2009-07-03
En sak du måste ta i beaktande är att i princip alla fabriksmålade lister, dörrar, foder osv. oftast är målad i kulören S0502-Y (även kallad stockholmsvit, antikvit osv)
Skulle du tex måla väggarna i S0500-N (kritvit) kommer alla dessa snickerier att se lite gula ut...
Pesronligen är jag väldigt förtjust i S0502-Y, så jag skulle ha målat den i kök och vardagsrum om jag var du.
Du skulle ju kunna gå åt det lite kallare hållet i sovrummet tex S1000-N (uppfattas som en kall ljust grå nyans)
Ett tips är att du vänder dig till en duktig färghandlare för att be om hjälp. Färg och kulörer är en hel vetenskap så det är bra att prata med ngn som verkligen är insatt.
Lycka till med färgvalet!