Du ska absolut (!) ha vitt i kupan o vitt på snedtaket. Tycker att du ska måla liggande ränder med olika tjocklek o olika mellanrum mellan ränderna. Är inget proffs på att måla men det finns jättemånga bra sidor på nätet där man kan få tips. Jag tror du klarar det galant! Lycka till!
Man får helt enkelt kolla om väggarna är raka. Sedan får man mäta tex 10 cm från golvlisten och markera med penna. Sedan fortsätta hela väggen bort. Dra ett helt sträck med stor linjal och sätt tejp under linjen. Gärna den blå tejpen som är till för målning på vägg. Sedan mäta likadant tex 5 cm upp (om du nu vill ha en rand i den bredden) och fortsätta hela vägen till taket. Annars finns lasermätare att köpa eller kanske låna om någon vän ellr familjemedlem har en sådan. Tips att rita på ett papper hur man vill ha sina ränder och vilka färger som ska vara på vilken plats. Så man är säker på att bli nöjd med resultatet. Att ha vitt i grunden och sedan välja 2 eller 3 tilläggsfärger är snyggt! Lycka till!!
Jag håller på med min egen dotters rum nu och vi kör vitt i grunden på alla väggarna och sen har vi en vägg med ränder i massa färger så den verkligen sticker ut... Jag hade nog gjort något liknande i din sons rum... Har man vitt kan man sätta till en massa färg med detaljer... det är lättare att göra ett "tema" på det viset... Jag hade valt antingen blått eller grått... Inte blandat färgerna... Lycka till!
Jag skulle nog ha tagit vitt i ränderna också. för att inte få det så mörkt. Sen skulle jag ha tagit någon vägg helt vit också i rummet. Tror att det blir för mycket med en helt turkos vägg även fast den är liten....
I ditt fall hade jag gjort en randig, och då kan du ha de färger du skrev + vitt. Sen hade jag gjort de andra väggerna vita och kanske en vägg i annan färg. Samt tak och kupa vit.
Ska bli spännande att se resultatet.
Du kanske någon som har ett långpass (vattenpass)som du kan låna, måla och sen tejpa efter linjerna. Då är du ju garanterad raka ränder även om väggen är sne!
Sagasmamma, 2009-05-06
Du ska absolut (!) ha vitt i kupan o vitt på snedtaket. Tycker att du ska måla liggande ränder med olika tjocklek o olika mellanrum mellan ränderna. Är inget proffs på att måla men det finns jättemånga bra sidor på nätet där man kan få tips. Jag tror du klarar det galant! Lycka till!
Klockbacken, 2009-05-06
http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/74088-v%C3%A4ggord.jpg
http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/74020-hall.jpg
Jag håller med Sagamamma. Länkarna här visar snygga randiga väggar =)
Dovey, 2009-05-06
Hur får man ränderna raka??? Har du något tips innan jag börjar? :)
Klockbacken, 2009-05-06
Man får helt enkelt kolla om väggarna är raka. Sedan får man mäta tex 10 cm från golvlisten och markera med penna. Sedan fortsätta hela väggen bort. Dra ett helt sträck med stor linjal och sätt tejp under linjen. Gärna den blå tejpen som är till för målning på vägg. Sedan mäta likadant tex 5 cm upp (om du nu vill ha en rand i den bredden) och fortsätta hela vägen till taket.
Annars finns lasermätare att köpa eller kanske låna om någon vän ellr familjemedlem har en sådan.
Tips att rita på ett papper hur man vill ha sina ränder och vilka färger som ska vara på vilken plats. Så man är säker på att bli nöjd med resultatet.
Att ha vitt i grunden och sedan välja 2 eller 3 tilläggsfärger är snyggt!
Lycka till!!
Smultronflickan, 2009-05-07
Jag håller på med min egen dotters rum nu och vi kör vitt i grunden på alla väggarna och sen har vi en vägg med ränder i massa färger så den verkligen sticker ut... Jag hade nog gjort något liknande i din sons rum... Har man vitt kan man sätta till en massa färg med detaljer... det är lättare att göra ett "tema" på det viset... Jag hade valt antingen blått eller grått... Inte blandat färgerna... Lycka till!
Lee, 2009-05-10
Jag skulle nog ha tagit vitt i ränderna också. för att inte få det så mörkt. Sen skulle jag ha tagit någon vägg helt vit också i rummet. Tror att det blir för mycket med en helt turkos vägg även fast den är liten....
I ditt fall hade jag gjort en randig, och då kan du ha de färger du skrev + vitt. Sen hade jag gjort de andra väggerna vita och kanske en vägg i annan färg. Samt tak och kupa vit.
Ska bli spännande att se resultatet.
sannie100, 2009-06-08
Du kanske någon som har ett långpass (vattenpass)som du kan låna, måla och sen tejpa efter linjerna. Då är du ju garanterad raka ränder även om väggen är sne!
sannie100, 2009-06-08
dra streck menade jag med "måla" :P haha