Vi har byggt ny altan till vårt radhus, och jag vet inte riktigt vad jag ska ha för växter runt altanen. Det som finns idag hade jag tänkt ta bort och börja om från början. Det enda som ska vara kvar är kaprifolen, murgrönan och vinrankan som klättrar på en varsin stolpe.
Vill gärna ha lite tips på VAR man ska ha plantering, och gärna exempel på växter också!
Kan tillägga att för mycket krukor inte är aktuellt eftersom vi inte är hemma på flera veckor under sommaren.
LillaKoppen, 2009-04-22
Oj så fint det blev!! Tyvärr är jag urdålig på planteringar och växter så jag ska inte lämna några tips till dig för då blir det bara pannkaka ;-). Men jag ville bara ge lite beröm för er fina altan!!! Må så gott!
Jessan78, 2009-04-22
Tack, vad snällt av dig! Ja, det finns potential i alla fall. :-) Med lite växter, kuddar och ljuslyktor så kan det nog bli riktigt mysigt där.
Ha det gott!
grillspett, 2009-04-22
Du kan plantera vilken frukt trä som helst och ha det max 150-200 cm i höjden om du planterar plantan i vinkel i/på 45 grader!Detta gäller åxo för dom flesta trä sorter.Är det eftermiddags sol eller förmiddag ?? Jag som älskar rosor skulle plantera dom runt terrassen. En frukt trä skulle jag plantera ca. 50 cm från tegel väggen och mot kraftig spalje......annars skit snyggt .....lycka till !!
Jessan78, 2009-04-22
Tack för ditt svar!
Det är söderläge så det är sol där större delen av dagen.
Menar du att trädet inte blir högre än så om man planterar trädet i 45 graders vinkel?
En annan fråga, om jag planterar trädet 50cm från tegelväggen, så måste man väl beskära väldigt hårt så inte grenarna växer in mot väggen?
Är inte själv så bra på det här med fruktträd men är väldigt tacksam om du vill svara. :-)
grillspett, 2009-04-22
jo det stämmer trädet blir inte högre och beskära mest topparna så den växer inte långt upp men man kan hitta vissa frukt trä som är redan liten (dvärg päron ,äpple,,,,). "En frukt trä skulle jag plantera ca. 50 cm från tegel väggen och mot en KRAFTIG SPALJEÉ ".Kraftig spaljeé underlätar mycket men beskära så att varje år ska man forma grenar som du vill att vara.Jag kan skicka lite bilder från min trägådbook imorgon om det går bra för dig
Jessan78, 2009-04-22
Vid närmare eftertanke så blir det inte aktuellt att ha något fruktträd där, så du behöver inte skicka några bilder, men tack ändå.
grillspett, 2009-04-23
Det var så lite så