Jag skulle vilja ha mjölp med inredningen i detta vardagsrum. Det som finns är en platt-TV och soffa. Rummet kommer att kläs med väv/duk och målas med VIT 1000, på väggen längst in kommer det att bli tapet, Urban Djungle är det tänkt.
Detta vardagsrummet används som TVrum till 90% av tiden, yttligare en sittplats önskas, kanske i form av en fotölj.
Vi har tidigare haft soffan mitt på golvet framför fondväggen, men gillar inte att sitta med ryggen åt öppningen av rummet. Det får då heller inte plats med någon fotölj.
Tanken är nu att möblera på längden, det blir då ett litet "NONO" när vi blir tvugna att ställa soffan framför fönsterna. Men vad göra?
Jag hoppas på hjälp med tips och ideer, kom igen nu! :o)
Stina_L, 2009-03-27
Hej. Det kanske är okej att möblera på bredden, men jag skulle nog prova om soffan får plats framför fondväggen. Ställ tv:n på en låg tvmöbel mitt i rummet, och gör en vägg lika hög som tv:n som du fäster på baksidan av tvmöbeln så du slipper se sladdar. På så sätt ser ni ju både tv och dörröppning om jag förstår det rätt. Isället för fåtölj kan man ju ha något flyttbart. Jag har sett jättefina liggmadrasser som man kan rulla ut och in. De är inte svenska och har som sydda "korvar" på bredden. Man kan vika huvudänden så den blir hög och ligga jättebekvämt. Jag tippar på att man kan hitta dem i någon orientalisk butik. Lycka till.
Stina_L, 2009-03-27
Ett runt bord med stolar omkring kanske kan stå under kristallkronan?
bettan, 2009-03-27
Jag tror det blir kanonbra att ha soffan precis som ni har den nu - alltså lite mer i mitten av rummet! Komplettera med två sidobord med snygga lampor på, några böcker och någon blomma till.
En mjuk, skön och framförallt stor matta under soffan blir mysigt till.
Snygga fönster - tycker inte att ni ska ha gardiner! Bara fina saker, ljus och ev. någon växt där.Två mörka fondväggar kanske skulle vara häftigt?
limpan, 2009-03-28
Varför inte sätta soffan till vänster på bild 4 och TV:n mittemot? Sedan en snygg fåtölj/stol vid sidan, ingen vanlig svensson-tyg-fåtölj, utan en roligare kanske som livar upp och bryter av. Eames RAR, Eames LCW, Eames Lounge Chair, Hay Prince Chair, Svanen eller liknande? Finns kopior om du tycket det kostar för mycket.
Sedan ett matbord i andra änden där det är mer fönster så det blir ljust och skönt, om ni inte ha matbord någon annanstans dvs.
Danfe, 2009-03-28
Mmm absolut, letar fotölj, turkos eller limegrön....
Danfe, 2009-03-28
Jaj håller med dig, ska försöka övertala min Sambo att inte ha några gardiner där, ge mig gärna fler tips på andra sätt att smycka fönster!
Fondväggen är bestämd till den på bilderna, blir till att flocka upp turkos eller det gröna i några detaljer i rummet!
limpan, 2009-03-28
Kolla in Eames RAR om det är något du kan tänka dig, finns i blå och limegrön också.
bettan, 2009-03-28
Menar du tapeten med text på? På bild ser den mer ljusblå och beige ut -- eller har du någon annan med grönt i också?
När det gäller dekorationer i fönster så behöver det ju inte vara så mycket - men viktigt är att sakerna som står där är på olika höjd så det inte blir stelt. Och också följer någon form av tema.
Här kommer några exempel på lite olika saker att välja mellan:
Du kan t.ex ha en grupp med blockljus i "rätt" färger, en hög vas med en konstgjord magnoliakvist eller något annat i, en grupp med foton i olika höjd, värmeljus/lyktor modell större (hittade själv en jättefin större, vit på Hemtex - kika gärna i mitt album)en skål med vackra stenar ihop med blockljusen, höga, smala krukor med suckulenter dvs kaktusar i osv. osv
Listan kan göras hur lång som helst och det är din smak som bestämmer - men viktigt är att gruppera vad du än ställer där för att få den där hemtrevliga känslan!
Lycka till!
boppa81, 2009-03-31
Varför inte ha soffan mot långväggen mitt emot fönstren, och ställa tv:n lite vinklad på nån av sidorna av fönstren.
Danfe, 2009-03-31
blir lite tokigt, isåfall skulle man ha tv:n framför fönstrena men då blir även "scheflongen" med "ryggen åt "ingången" , (Många " men hoppas du förstår vad jag menar!