Hejsan alla kreativa vänner! Jag skulle vilja be om råd om hur jag skulle kunna måla/dekorera denna vitlackade garderob från ikea. Vad gäller färg, vet någon hur man målar vitlackerade möbler, dvs måste jag använda nån fixeringsfärg först (direkt på lackeringen? Kan nog inte skrapa bort den från en ikea-möbel..) och sen vilken typ av färg fungerar? Alternativt, har någon nåt annat tips på tekniker för att "dekorera" garderoben? Tack på förhand!
SecondHandRose, 2009-03-15
Jag tror du ska tvätta med målartvätt först, för att tona ner lacken. Finast blir det nog om du målar sista strykningen med pensel, det blir en mer levande yta. Så har jag gjort med möblerna jag målat. Dekorering? Beror ju helt på var du ska ha den, hur det ser ut runtomkring. Lycka till!
Sonja80, 2009-03-15
Hej och tack för ditt tips..glömde förresten kanske den viktigaste detaljen, garderoben kommer stå i min 5-månader gamla tjejs barnrum, det är därför jag vill sätta färg på den/dekorera den, rummet i övrigt har vita väggar som inte går att färga (av olika anledningar)
bettan, 2009-03-15
Måste du måla den?
Annars kan du ju köpa wallies och sätta på garderoben med motiv som passar i din lilla tjejs rum.
Eller så kan du köpa kontaktplast och klippa ut stora rundlar i t.ex tre olika färger som passar i rummet. Kakeldekor är visserligen fyrkantiga men kan kanske användas att bilda mönster med?
Om du ska måla så tror jag att det räcker med målartvätt först. Det är ju ett barnrum - kanske släppa lös lite och måla dörrarna i en färg, skåpet i en och listen i en annan färg?
Kanske lägga en ljusslinga ovanpå som inte syns men ger lite stämningsljus?
Linska, 2009-03-15
Denna möbel är inte vitlackad! Den är klädd i en vit folie (melamin?). Fråga i färgbutiken om det finns någon tillräckligt bra häftgrund som inte lossnar från underlagen.
Om jag var du skulle jag nog satsa på roliga knoppar och typ Walliesdekorationer.
Sonja80, 2009-03-16
Bra förslag måste jag säga..har kollat lite på wallies på internet och det finns ju jättesöta motiv! Lockande att även måla..i flera färger som du säger..ska se om jag blir modig nog att försöka..kanske en pastell-färg och så några wallies uppepå (som även kan dölja eventuella skavanker i målningen!)Tack tack för att du tog dig tid, uppskattar verkligen tipsen!
Sonja80, 2009-03-16
Du har rätt, den är inte lackad..utan det är nåt annat "konstigt".. Ska se vad de säger i färgaffären, om de helt avråder blir det bara wallies..annars kanske jag prövar ändå.. Nya knoppar, självklart! Förresten, nån som känner till nån speciellt bra websida där de säljer fina wallies? Tack snälla för hjälpen!
Medina, 2012-08-13
kolla gärna in mina bilder på den här garderoben..vi har samma som vi har stylat om. dock inte målat utan använt oss av decoupage..funkar så bra så..
Medina, 2012-08-13
använd en snygg eller flera snygga tapettbitar.. sen decoupagelim/lacklim.. under och nån lager över..blir plastigt o man märker inte att det är tapet..