Bilder på bostadsrätt som jag ska flytta in i den 20e (möblerna är alltså inte mina). Behöver seriös hjälp med inredningstips. Är endast en etta på 29 så smarta lösningar behövs.
Lyft sängen från marken, det viktigaste med sådanna ettor är att man har förvaring på olika platser. såg en skit smart sovalkov som nån att byggt här.. sök "sovalkov". en väldigt mysig etta måste jag dock säga
Otroligt fin liten lgh alltså, perfekt planerad för sina kvadrat!
Den stora frågan är vilka funktioner du vill ha in i rummet, äter du mest vid tvn eller är matplats viktig? enkel sängplats eller dubbel? arbetsplats? tvhörna?.. när man inreder små ytor måste man ju välja vad som är viktigt för en.. (resten har man inte plats för).. och det är ju olika vilka behov man har...
Det blir väl mest mat framför tvn då det inte är speciellt kul att äta ensam. Så det viktigaste är väl plats för umgänge och säng på 1,20. Förvaring behövs ju också.
Idé 1: Du kan ju ha en hörnsoffa och litet runt bord (bäddsoffevarianten) där soffan på bilderna står .. tillsammans med en stor runt matta som ramar in hörnet - och så har du förvaring på hela kortsidan mitt emot.. där kan du ju både ha hyllor garderob och tv om du vill. Det förutsätter att du inte har sängen eller vill ha vanlig säng just.
Idé 2: Om du redan har en säng som du vill ha plats för! Då skulle jag faktiskt välja att ha den "mitt i" alkoven... och kanske ställa en garderob på vardera sida om sängen (förutsätter att det kan få plats? två 60 garderober).. och sedan fästa en liten hylla för klocka o ev spottar mot sängen .. över huvudänden.. och sen hänga en platt tv ovanför den (smart sätt att få plats med tv under förutsättningarna).. sedan bygga på med typ ikeas fläktskåp ovanför tv:n för mer förvaring (alltså.. hela förvaringen ramar in säng och tv.. så att säga..) hoppas du förstår vad jag menar!? Sedan skulle jag ha en mysig soffa (inte för djup) eller två fåtöljer och ett litet bord framför sängen (där soffan står idag)..
Lite klurigt när man inte vet mått o så.. men jag hoppas du fick dig någon slags inspiration iaf!
Lycka till
MVH Sandra
(ps andra idén där.. ger ju också möjlighet för umgänge då folk kan sitta på sängen vända mot soffan/fåtöljerna och prata.. )
Jag tycker det misstaget många gör i en mindre lägenhet är många men små möbler, på nåt sätt att ju mindre desto bättre. Satsa på en soffa i samma storlek som förre hyresgästen, kanske ett runt bord som är lite kul och tar mindre plats, och så kanske ngn Expedit-möbel från IKEA till förvaring? Till soffbord kan du köpa ngn / några puffar som du även kan ha som sittplats om det behövs, enkelt stuva undan om de är i vägen eller ställa en bricka eller några tidningar på så ser det mer ut som just ett bord. Lycka till!
Jag skulle även om jag var du, skippa köksbordet och köpa ett fäll/klaffbord på IKEA som man sätter mot/i väggen och ha två läckra stolar till som också kan flyttas fram till soffan när ni är fler.
Hej! Till att börja med så hade jag valt att ställa sängen på andra hållet i sovalkoven. På så vis får du ett mer luftigt intryck i själva vardagsrumsdelen. Sen hade jag nog valt att ha en soffa(gärna i vitt eller annan ljus färg) placerad som förra hyresgästen, ett bord(eller två mindre) framför och sedan två sittplatser mittemot soffan i form av t ex sittpuffar t ex från IKEA´s stockholmsserie. Dessa finns b la i koskinn om man gillar det. Finns ju även sittpuffar med möjlighet till förvaring inuti. Sedan hade jag satt en gardinstång eller skena mellan alkoven och vardagsrummet för att kunna skärma av. T ex en tung sammetsgardin gardin med fall på golvet som du kan samla ihop med hjälp av ett gardinomtag med stor tofs. En tunn/skir gardin kan också funka. Vidare har IKEA ett superpraktiskt matbord med fyra stolar för den som har ont om plats. Matmöblemanget heter FUSION och har valnötsfärg. Tv på mobil möbel med hjul som kan rullas fram vid behov eller vägghäng på vardagsrumsväggen. Där kan du även se den från sängen. Alt 2 är att du köper två dagbäddar och använder som soffor finns t ex hos ELLOS. En ståendes i alkoven och en mittemot en bit ut från väggen i vardagsrumsdelen. Denna lösning ger möjlighet till en förvaringsmöbel under fönstret. I övrigt kan det vara klokt med vägghängd förvaring, typ köksväggskåp med ett djup av 37 cm i alkovdelen. Liksom ett soffbord med möjlighet till förvaring. Andra förvaringslösningar är sänglådor. Lycka till! Mvh/ Wonderful För mer tips och inspiration kolla in min blogg http://www.komma-hem.blogspot.com
JohannaWestin, 2009-03-12
Lyft sängen från marken, det viktigaste med sådanna ettor är att man har förvaring på olika platser. såg en skit smart sovalkov som nån att byggt här.. sök "sovalkov". en väldigt mysig etta måste jag dock säga
Snigla, 2009-03-12
Otroligt fin liten lgh alltså, perfekt planerad för sina kvadrat!
Den stora frågan är vilka funktioner du vill ha in i rummet, äter du mest vid tvn eller är matplats viktig? enkel sängplats eller dubbel? arbetsplats? tvhörna?.. när man inreder små ytor måste man ju välja vad som är viktigt för en.. (resten har man inte plats för).. och det är ju olika vilka behov man har...
MVH Sandra
josefin_b_, 2009-03-12
Det blir väl mest mat framför tvn då det inte är speciellt kul att äta ensam. Så det viktigaste är väl plats för umgänge och säng på 1,20. Förvaring behövs ju också.
Snigla, 2009-03-12
Idé 1: Du kan ju ha en hörnsoffa och litet runt bord (bäddsoffevarianten) där soffan på bilderna står .. tillsammans med en stor runt matta som ramar in hörnet - och så har du förvaring på hela kortsidan mitt emot.. där kan du ju både ha hyllor garderob och tv om du vill. Det förutsätter att du inte har sängen eller vill ha vanlig säng just.
Idé 2: Om du redan har en säng som du vill ha plats för! Då skulle jag faktiskt välja att ha den "mitt i" alkoven... och kanske ställa en garderob på vardera sida om sängen (förutsätter att det kan få plats? två 60 garderober).. och sedan fästa en liten hylla för klocka o ev spottar mot sängen .. över huvudänden.. och sen hänga en platt tv ovanför den (smart sätt att få plats med tv under förutsättningarna).. sedan bygga på med typ ikeas fläktskåp ovanför tv:n för mer förvaring (alltså.. hela förvaringen ramar in säng och tv.. så att säga..) hoppas du förstår vad jag menar!? Sedan skulle jag ha en mysig soffa (inte för djup) eller två fåtöljer och ett litet bord framför sängen (där soffan står idag)..
Lite klurigt när man inte vet mått o så.. men jag hoppas du fick dig någon slags inspiration iaf!
Lycka till
MVH Sandra
(ps andra idén där.. ger ju också möjlighet för umgänge då folk kan sitta på sängen vända mot soffan/fåtöljerna och prata.. )
josefin_b_, 2009-03-12
Tackar så mycket för tipsen !
Snigla, 2009-03-12
Var så lite så hoppas du fick någon liten inspirationstanke av mitt resonemang :))
XXJessikaXX, 2009-03-13
Jag tycker det misstaget många gör i en mindre lägenhet är många men små möbler, på nåt sätt att ju mindre desto bättre. Satsa på en soffa i samma storlek som förre hyresgästen, kanske ett runt bord som är lite kul och tar mindre plats, och så kanske ngn Expedit-möbel från IKEA till förvaring? Till soffbord kan du köpa ngn / några puffar som du även kan ha som sittplats om det behövs, enkelt stuva undan om de är i vägen eller ställa en bricka eller några tidningar på så ser det mer ut som just ett bord. Lycka till!
Toddy, 2009-03-13
om du vill skärma av lite exempelvis sängdel från allmän yta - eller kök från det som är mer umgås finns det jättefina bokhyllor/avdelare på Room
http://www.room.se/?contentpage=showproduct&kategoriid=702&id=2929
även den nya Expedit på IKEA (ligger en 1000 SEK lägre i pris men den är inte lika hög och slick)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10147737
Jag skulle även om jag var du, skippa köksbordet och köpa ett fäll/klaffbord på IKEA som man sätter mot/i väggen och ha två läckra stolar till som också kan flyttas fram till soffan när ni är fler.
Två klaffbord från IKEA:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30127007
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30062572 (målas efter behag)
Lycka till!
Wonderful, 2009-03-15
Hej!
Till att börja med så hade jag valt att ställa sängen på andra hållet i sovalkoven. På så vis får du ett mer luftigt intryck i själva vardagsrumsdelen.
Sen hade jag nog valt att ha en soffa(gärna i vitt eller annan ljus färg) placerad som förra hyresgästen, ett bord(eller två mindre) framför och sedan två sittplatser mittemot soffan i form av t ex sittpuffar t ex från IKEA´s stockholmsserie. Dessa finns b la i koskinn om man gillar det. Finns ju även sittpuffar med möjlighet till förvaring inuti.
Sedan hade jag satt en gardinstång eller skena mellan alkoven och vardagsrummet för att kunna skärma av. T ex en tung sammetsgardin gardin med fall på golvet som du kan samla ihop med hjälp av ett gardinomtag med stor tofs. En tunn/skir gardin kan också funka.
Vidare har IKEA ett superpraktiskt matbord med fyra stolar för den som har ont om plats. Matmöblemanget heter FUSION och har valnötsfärg.
Tv på mobil möbel med hjul som kan rullas fram vid behov eller vägghäng på vardagsrumsväggen. Där kan du även se den från sängen.
Alt 2 är att du köper två dagbäddar och använder som soffor finns t ex hos ELLOS. En ståendes i alkoven och en mittemot en bit ut från väggen i vardagsrumsdelen. Denna lösning ger möjlighet till en förvaringsmöbel under fönstret.
I övrigt kan det vara klokt med vägghängd förvaring, typ köksväggskåp med ett djup av 37 cm i alkovdelen. Liksom ett soffbord med möjlighet till förvaring.
Andra förvaringslösningar är sänglådor.
Lycka till!
Mvh/
Wonderful
För mer tips och inspiration kolla in min blogg http://www.komma-hem.blogspot.com