Vi har två stycken soffor där sitsen är benvit och ryggstöden rutiga i beiga nyanser (se bild nedan). Nu vill jag släppa in lite färg lagom till våren och funderar på ljusrosa kuddar. Tycker ni att man kan ha en ljusrosa kudde/soffa + 2 vita kuddar/soffa? Eller är det heltokigt med rosa till denna soffa? Tycker att den är så svår med färger eller så är det jag som är feg.
Har ni några andra förslag så kom gärna med dom!
cbaqke, 2009-03-11
Tror du kan välja ganska fritt bland färger eftersom soffan är så ljus! Det viktiga är nog att du kommer igen med ex rosa på lite olika ställen i närheten av soffan:) Lycka till!!
mrs.jossie, 2009-03-11
Tack! Ja, vi har ett vitt matbord i samma rum där jag tänkte byta ut dom nuvarande bruna tabletterna mot några i rosa i stället. Då får det bli en beställning från Ellos. Tack så mycket för hjälpen :)
Miapia, 2009-03-11
Jag instämmer i föregående kommentar. Jag tror dessutom att ljusrosa blir riktigt bra ihop med bordet.:-)
Mayah, 2009-03-11
Ja det funkar nog med rosa men jag håller med om att du kanske ska ha mer rosa detaljer i närheten.
Toddy, 2009-03-11
Färg ska man inte vara rädd för - absolut heller inte när man har en grund som subtil och klassisk. Kuddar och accessoarer kan lätt bytas ut - blir lite dyrare att byta grunden. Så tänk på att du har en bra grund - ljust med mörkbrunt bord. Så varför inte spänna bågen med ljusa detaljer på bordet (för att plocka upp soffan) sen blanda in "den där" färgen (jag arbetar alltid med en accentfärg som är lätt att byta ut om man tröttnar). Förslag: turkos (fräsched) och guld (blir en fin övergång från det vita till det turkosa) + några bruna kuddar för att matcha bordet in i soffan. Glöm inte bort att några andra accessoarer i rummet får dessa färger så det inte ser "hängande" ut. Eller guld, rosa och brunt - om du föredrar den färgen.
Se gärna inspirationsbild från Mimou (fantatiska kuddar för övrigt!). Dock är soffan brun men färgerna är rätt annars.
http://www.mimou.com/images/start09_05.jpg
Mimou.com har massor med bilder som är värda att kika på - och de byter inspirationsbilder varje säsong. Toppen!
Lycka till!