Hej!
Vi ska försöka göra något åt vår tråkiga och lilla hall och jag skulle bli jätteglad om jag fick några idéer vad vi ska göra. Vi bor i en vanlig bostadsrätt men har lagt ner ganska mycket pengar på den själva för vi vill trivas. Har själv funderingar på att måla väggarna för att få lite mer färg så att man känner sig mer välkommen. Vi har ekgolv överallt. Just nu går hela vårt hem i beigt, vitt med brytning av svart men jag har börjat tröttna på detta och vill få det mysigare.
Xahxa, 2009-03-05
Du har ju en snygg bas att utgå ifrån så jag hade inte gjort nåt annat än addat lite klatschiga tillbehör. Var inte rädd för att ta i lite ! Ta favo-färgen o brassa på med blockljus,kraftig golvvas till riset o plussa på med färgat ris oxå, lägre vas med tulpaner kanske till spegelbordet. Färgglada tavlor och framför allt flytta / ta bort tavlorna i trappan. Dom ger bara ett rörigt intryck.
Lycka till !
retrobohem, 2009-03-05
Det är fint med många tavlor och i speciellt i en trappa tycker jag men de borde vara mer strategiskt placerade, samlade i en grupp med fler tavlor, förgerna harmonierar ju verkligen. Plocka ut en stark färg från nån tavla och använd i hallen, det är mer välkomnande med färg. Eftersom man inte direkt hänger i hallen heller så kan man ju ösa på lite extra för man tröttnar inte lika lätt som i t ex ett vardagsrum.
bettan, 2009-03-05
Jag tror det kan bli snyggt med nougatbruna väggar i hallen.Passar också bra som kontrast till de vita dörrarna och hallbordet. Till det detaljer i matt guld eller brons. Släng gärna in någon lila accent någonstans för att få en tuff brytning till brunt och guld.
Tavlorna skulle jag absolut sätta som blickfång i hallen om det går -gärna med belysning på. De är jättefina och förtjänar ett bättre öde än att sitta undanskymda i trappen...
Jag skulle nog placera dem antingen under varann till höger om toadörren eller bara den stora där och de två mindre tillsammans med de andra två tavlorna som sitter i hallen.
Gärna någon stor mässingsskål med något fint i och några ljuslyktor som tar upp tavlornas färg.
Sen skulle jag nog ta bort den lilla lampan som hänger bredvid trappan och kanske ställa en golvlampa och något mer t.ex ett fint litet bord med tidningar på?
Eller kanske använda utrymmet till en förvaringsplats med några stora snygga mörkbruna korgar?
En stor härlig matta i mustiga färger med lite orientalisk touch kan bli pricken över i.
Anny, 2009-03-06
Tackar så jättemycket för tipset det går ju att fixa under helgen
Anny, 2009-03-06
Anny, 2009-03-06
Anny, 2009-03-06
Vad härligt det låter. Jag är så jätteglad för alla tips jag får och komma att prova dem
bakomflotet, 2009-03-07
Hallen är det första rum man ser när man besöker en lägenhet/hus/hem. Det är där man pustar ut sina andetag, hänger av sina ytterkläder och får det första intrycket av vad det är för person/individ som bor där man hamnat. Tycker att du ska ha en lugn och skön känsla i hallen. Du kan ha det rätt så cleant men ändå kanske ha någon tavla eller något som sticker ut lite extra som gör att det känns spännande att ta sig vidare till nästa rum (vardagsrummet). Tavlorna du har är jätte fina och mysiga. försök att få dom att vara en av de första saker du ser när du stiger in i hallen. Spegla sig vill alla. Men att ha en spegel mot ansiktet direkt man kommer in gör att all energi man kommer med "stutsar" ut lika fort som den kommer in. Men aa jag brainstormar fritt här ikväll. Men jag har iaf sagt mina ord. Lycka till Anny!!!
Anny, 2009-03-07
Har aldrig tänkt på det idén att inte ha en spegel över hallbordet. Kanske skulle sätta spegeln på andra väggen - tack ska prova det under helgen